اصفهان- در کنار پدیده های جوی، حملات سایبری، بلایای طبیعی، بحران آب در سال جاری برای تمام دنیا اثر گذارترین ریسک به شمار می‌رود.

بازچرخانی آب، راهکاری برای روشن نگهداشتن تراکتور کشاورزان

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: در کشور ما امسال ۳۳۴ شهر با تنش آبی شدیدی مواجه هستند و این در حالی است که متوسط بارش ها کمتر از میزان نصف سال گذشته بوده است.

وضعیت آبی در سال های اخیر آنچنان روی خط بحران حرکت کرده که این روزها واژه های اقتصادی تا حسابداری و امنیتی و حتی جنگ در کنار کلمه آب، واژه های جدید را به ادبیات روزمره ما اضافه کرده اند، اما آنچه مهم است اینکه هرچه منابع محدود تر می شود تنش ها هم افزایش پیدا می کند.

به گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران کشور، در شش ماهه دوم سال ۹۶ میزان بارش های استان اصفهان منفی ۷۳ درصد بوده و از طرفی نزدیک به ۸۰ درصد منابع آب زیرزمینی را تا به امروز مصرف کرده ایم و آب زیادی برای برداشت در حسابمان باقی نمانده است.

استان اصفهان برای شرب حدود ۴۲۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد ولی میزان آب موجود در مخازن تنها ۱۰۰ میلیون متر مکعب برآورد شده و این بدان معنا است که به زودی آبی برای خوردن هم نخواهیم داشت.

شاید این موضوع کمی ناامید کننده به نظر برسد، اما همانگونه که در فرهنگمان داریم که در ناامیدی بسی امید است، این شرایط هم قابل کنترل و مدیریت خواهد بود.

یکی از راهکارهای کاهش برداشت آب از منابع سطحی و زیرزمینی، استفاده مجدد از آب های قابل استفاده است که می تواند تراکتور کشاورزان را روشن نگه دارد و چرخ آنها را از حرکت نیندازد.

بد نیست بدانید فروردین ۹۶ شهردار دومین شهر بزرگ افریقای جنوبی نیز اعلام کرد که این شهر فقط برای ۴ ماه آب دارد، اما با اقداماتی که توسط مسئولان و مردم انجام گفت، این شهر هنوز آب دارد؛ پس باید همه برای بهتر شدن شرایط تلاش کنیم.

جداشدن آب صنعت از بخش شرب

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان می گوید: در استان اصفهان رشد جمعیت، گسترش شهرنشینی و توسعه صنایع باعث افزایش تقاضا برای مصرف آب شده است، از سوی دیگر بروز خشکسالی و کاهش نزولات جوی نیز ما را با محدودیت شدید منابع آبی مواجه کرده است.

امیرحسین حکمتیان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه امروزه نگاه ها به سمت منابع آب متعارف تغییر کرده است، می افزاید: این روزها نگاه ها به سمت آب غیر متعارف تغییر کرده که مهمترین آنها استفاده از پساب برای بخش صنعت و استفاده در صنایع استان است.

وی تصریح می کند: با توجه به اینکه کارگروه ملی سازکاری با کم آبی توسط هیأت دولت در سطح کشور تشکیل شد، در استان اصفهان نیز این کارگروه به ریاست استاندار اصفهان تشکیل شده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه می دهد: تاکید استاندار جداشدن آب صنعت از بخش شرب است، از این رو قراردادهایی را با بخش صنعت منعقد کرده ایم و در ازای احداث زیرساخت های تاسیسات فاضلاب مثل شبکه ها و تصفیه خانه ها، صنایع می توانند از پساب تولیدی جهت استفاده در بخش داخلی صنایع استفاده کنند.

وی با بیان اینکه صنایع در راستای جداشدن مصرف از آب شرب و رفتن به سمت پساب گام بر می دارند، می گوید: صنایع استان در صدد هستند برای احداث شبکه های جمع آوری پساب اقدام و پساب تولیدی را در بخش صنعت مورد استفاده قرار دهند.

حکمتیان با اشاره به اینکه در این راستا با صنایع فولاد، نیروگاه و پالایشگاه قراردادهایی منعقد شده است، می افزاید: بازچرخانی و استفاده از پساب به حدی اهمیت دارد که شعار روز جهانی آب در سال ۲۰۱۷ «پساب، طلای خاکستری» نامگذاری شد.

وی با بیان اینکه در اقلیم خشک کشور ما استفاده از پساب به عنوان یک منبع بسیار ارزشمند در پاسخگویی به نیازهای آبی مد نظر بوده است، اظهارمی کند: استاندار تکلیف کرده باید نیاز صنایع آب‌بر از بخش پساب تامین شود؛ از این رو قراردادی با فولادمبارکه منعقدکرده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه می دهد: تاکنون شرکت فولاد مبارکه حدود ۲۷۰ میلیارد تومان در این بخش سرمایه گذاری کرده و در مناطق لنجان و مبارکه با ایجاد زیرساخت های فاضلاب و تصفیه خانه ها توانسته علاوه بر اینکه استاندارد زیست محیطی و سطح رفاه مردم را در این مناطق ارتقاء داده، استفاده مجدد از پساب در صنعت را نیز به عنوان یک گزینه برای جایگزینی آب در دستور کار قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان می کند: خوشبختانه این پروژه تاکنون حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ما به زودی شاهد انتقال پساب از تصفیه خانه های لنجان و مبارکه به سمت شرکت فولاد مبارکه خواهیم بود که نقش خوبی در جایگزینی آب مصرفی فولاد مبارکه دارد.

حکمتیان می افزاید: در بخش غیر صنعت، برای آبیاری فضای سبز استفاده از پساب شهرداری ها مد نظر است، از این رو شرکت آب و فاضلاب استان با سرمایه گذارانی که ایجاد تاسیسات فاضلاب در شهرها را بر عهده بگیرند، پساب حاصله را تحویل می دهد تا در بخش صنعت و فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.

توسعه صنایع کم آب‌بر ضروری است

با توجه به اینکه قرار است امسال بنا به دستور استاندار صرفه جویی های ویژه ای در مصرف آب و مدیریت منابع آبی انجام شود، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان بیش از ۲۰ درصد صرفه جویی را در دستور کار خود قرار داده است.

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارمی کند: صنعت باید از آب تازه، رها شده و از پساب ها استفاده کند.

اسرافیل احمدیه با بیان اینکه ۷.۵درصد آب استان اصفهان را صنایع مصرف می کنند، می گوید: شدت نیاز آب در صنایع فولاد بیشتر از سایر صنایع است.

وی معتقد است: اگر در گذشته برای راه اندازی صنایع، کارشناسی تفکر می شد، این کارخانجات را در کنار دریا می‌ساختند تا تامین آب آنها به راحتی اتفاق افتد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه ۷۰ درصد محصولات فولادی و ۲۵ درصد پتروشیمی کشور در این استان تامین می شود، ادامه می دهد: پالایشگاه و پتروشیمی هم نیاز آبی بالایی دارند، از این رو در گذشته باید به سمت صنایع هایتک با آب بری پایین تر حرکت می شد.

وی می افزاید: دیر زمانی اصفهان با دارابودن صنایع نساجی به عنوان منچستر ایران مطرح بود و با دارابودن ۲۵ درصد نساجی کشور ۲۰ درصد اشتغال را نیز شامل می شد، بنابراین بهترین راهکار این است که صنایع کم آب‌بر را در دستور کار قرار داد و به صنایع پوشاک بیشتر توجه کرد.

احمدیه تاکید می کند: استان اصفهان در صنایع دستی حرف اول را در کشور می زند که به این صنایع می تواند رونق بیشتری داد.

وی با اشاره به طرحی که در گذشته برای اتصال زاینده رود به دریای خزر یا انتقال آب از خلیج فارس به استان های مرکزی کشور مطرح شده بود، می گوید: دیگر وقت آن رسیده جامع تر نگاه کنیم، گاهی درباره آب، اشتغال و صنایع باید داده ها و داشته ها را بررسی و برنامه راهبردی تبیین کنیم و جایگاه صنعت را در نظر بگیریم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اظهارمی کند: مجموعه هایی مثل ذوب آهن، پتروشیمی و حتی نیروگاه شهید منتظری که برای خنک کردن تجهیزات، آب شیرین لازم دارند، به سمت بازچرخانی آب رفته اند و فولاد مبارکه پیشتاز این طرح بوده است.

اقتصادی بودن بازچرخانی آب

مشاور معاون آب و آبفای وزیر نیرو اما در پاسخ به این سؤال که بهره وری آب در صنایع کشور که صنایع اصفهان هم جزوی از آنها به شمار می رود، چگونه است، می گوید: صنایع باید از فرایندهایی استفاده کنند که حداقل آب را استفاده کند و در این راستا مصرف دوباره آب یا همان بازچرخانی بسیار حایز اهمیت است.

صدیقه ترابی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین تصریح می کند: باید در مصرف  قطره قطره آب دقت شود زیرا آبی که از منبع برداشت می شود، کمتر قابل بازگشت است.

وی با بیان اینکه ۶۰ تا ۸۰ درصد آب مصرفی صنایع، پساب تولید می کند، می افزاید: بسیاری از صنایع امکان استفاده دوباره از آبی که در مرحله اول استخراج می شود را دارند.

 مشاور معاون آب و آبفای وزیر نیرو تصریح می کند: گاهی ممکن است آبی که باز می گردد را نتوان به صورت مستقیم استفاده کرد و با تصفیه مجدد امکان استفاده وجود داشته باشد، از این رو بازچرخانی آب در صنعت متداول ترین روش ها در دنیا برای کاهش مصرف آب در صنایع به شمار می رود.

وی ادامه می دهد: ما در ابتدای راه هستیم و کمتر به این موضوع مهم پرداخته ایم ولی تا یکسال آینده می توانیم تاثیر اقتصادی بودن بازچرخانی آب را اعلام کنیم.

ترابی با بیان اینکه برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به ۱۷ استان فلات مرکزی کشور طرح مطالعاتی در حال انجام است، تاکید می کند: تامین آب صنعت در صورتی که قرار باشد از طریق دریا انجام شود، با توجه به سیاست گذاری های انجام شده صرفاً باید از طریق بخش خصوصی انجام شود زیرا با شرایط اقتصادی موجود امکان سرمایه‌گذاری از سوی دولت وجود ندارد.

سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد تومانی فولاد مبارکه برای استفاده از پساب

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان که تاکید دارد سرانه مصرف آب در فولاد مبارکه در برابر ارزشی که خلق می‌کند، بالا نیست، به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: به صورت ذاتی سرانه مصرف آب  صنعت فولاد به ازای حجم تولید بالا نیست، اما این صنعت برای ادامه حیات خود به آب وابسته است.

محمد ناظمی هرندی می افزاید: چند سالی است فولاد مبارکه در یک طرح مشارکتی با شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان برای ایجاد شبکه های فاضلاب و تصفیه خانه، ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده تا حداکثر استفاده از پساب های شهری پیرامون را داشته باشد.

وی با بیان اینکه وقتی تمام مجموعه شبکه ها در مدار قرار گیرد، حدود ۳۰ درصد مصرف آب فولاد مبارکه از این طریق انجام می شود و وابستگی فولاد از رودخانه کم می شود، تاکید می کند: در فولاد مبارکه با بازچرخانی آب، صرفه جویی زیادی در مصرف آب صورت گرفته است.

به گزارش قدس آنلاین، در کشور امارات دومین کشور خشک جهان در سال ۲۰۱۰ طرح ابزار قهرمانان تجارت شروع شد که هدف آن توانمند کردن کسب و کارها در کاهش مصرف انرژی بود و با کمک یک نرم افزار، سازمان ها داوطلبانه وارد چالش و رقابت کاهش سطح مصرف شدند که نتیجه آن کاهش ۳۵ درصدی مصرف آب در صنایع تجارت های مختلف امارات بود.

 امیدواریم با برنامه ریزی واحد در استان اصفهان، علاوه بر توسعه پایدار توازن و توزیع در تمام شهرستان ها رعایت شود و علاوه بر راهکارهای تامین آب، به راهکارهای کاهش و بهره وری بیشتر آب در صنایع هم اندیشیده شود چرا که ما آب نداریم و برای پیشرفت باید فکر کنیم و بعد از آن عمل!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.