قدس آنلاین/ محمود مصدق: سخنگوی سازمان غذا و داروی کشور خروج آمریکا از برجام را روی بازار دارویی ایران بی تاثیر دانست و گفت: مردم نگران نباشند، هیچ تغییری در روند تأمین دارو و قیمت‌گذاری آن رخ‌ نخواهد داد.

مردم نگران نباشند/ هیچ تغییری در روند تأمین و قیمت‌گذاری دارو رخ نخواهد داد/ آرامش بر بازار دارویی کشور حاکم است

کیانوش جهانپور گفت: در زنجیره تامین دارو مراوده خاصی با ایالات متحده امریکا  نداریم .در واقع در این زمینه اتکایی به تولید کنندگان و شرکت‌های دارویی این کشور نداریم تا خروجش از برجام بتواند بر بازار دارویی ایران تأثیربگذارد.

وی در همین زمینه افزود:96 درصد  بازار دارویی ایران در حال حاضر تولید داخل است وازاین لحاظ  یکی از بازارهای دارویی در دنیا هستیم که کمترین اتکا را به بازارها و شرکت‌های خارجی داریم. ضمن این که با تجاربی که از گذشته داریم وهمچنین با بهره‌گیری از دیپلماسی سلامت در تأمین4 درصد داروی وارداتی هم در آینده هیچ مشکل و نگرانی خاصی نداریم.

وی با اشاره به ادعای ریاست جمهوری امریکا مبنی بر تشدید تحریم ها علیه ایران گفت: در نظام  حقوقی بین‌الملل تحریم‌های ظالمانه‌ای که اتفاق می‌افتد قاعدتاً به صورت مستقیم متوجه امورانسانی مثل دارو نمی‌شود  با این همه چون اعتماد و اطمینانی به رویکرد حقوقی و انسانی طرف مقابل نداریم، از قبل  جهت تأمین داروی مورد نیاز تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم بنابراین آرامشی که در بازاردارویی کشور حاکم است همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص نگرانی برخی از بیماران نسبت به گران شدن دارو در پی تحریم‌های ظالمانه و احتمالی آمریکا علیه ایران گفت: برنامه‌ریزی در زمینه قیمت دارو مثل سال‌های گذشته  است یعنی هر نوع قیمت‌گذاری برای دارو از سوی کمیسیون قیمت‌گذاری براساس هزینه‌های تولید کننده و یا وارد کننده  تعیین می‌شود که برای سال 97 هم افزایش 9 درصدی داشته  است.

وی  با اشاره به وجود وی مجاری مختلف برای تأمین و توزیع داروی مورد نیاز  کشور گفت:  دارو تاریخ مصرف دارد.ضمن این که ما همواره ذخیره دارویی داریم. یعنی داروهای حیاتی و استراتژیک را برای 6 ماه دیگر  ودیگر  داروها هم برای 3 ماه  ذخیره داریم  بنابراین قبل از این که دچار کمبود شویم از محل تولید داخل و یا از طریق  واردات از کشورهای مختلف  که داروهای با کیفیت تولید می‌‎کنند آن را  جبران می‌کنیم. بنابراین هیچ تغییری در روند تأمین دارو و قیمت‌گذاری دارو نخواهیم داشت و بنده به مردم اطمینان می‌دهم در این زمینه دچار مشکل خاصی نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.