چهارمین انتخابات پارلمانی عراق و نخستین انتخابات پس از سرنگونی داعش در این کشور، از صبح امروز در حال برگزاری است. مشارکت بالای مردم عراق و صف‌های طولانی در برابر شعب اخذ رأی با وجود تهدیدهای امنیتی در سایه تدابیر ویژه دولت، پلیس و ارتش عراق برای تأمین امنیت انتخابات ناظران بین‌المللی را تحت تأثیر قرار داده و پیش‌بینی می‌شود اکثریت قاطع کسانی که کارت شرکت در این دوره از انتخابات عراق را دریافت کرده‌اند بتوانند آرای خود را به صندوق‌ها بریزند.

مشارکت خیره‌کننده مردم عراق در انتخابات پارلمانی/ صف‌های طویل در برابر شعب اخذ رأی

قدس آنلاین/ ارش خلیل‌خانه: مرحله نخست این انتخابات، پنجشنبه و جمعه پیش برای اتباع عراقی در سایر کشورها و نیز نیروهای امنیتی، کارمندان وزارتخانه‌های کشور و دفاع و کمیساریای عالی انتخابات، در سراسر عراق برگزار شد تا امروز، کلیه نیروهای امنیت و کارمندان بخش‌های مذکور بر روی برگزاری انتخابات شفاف متمرکز شوند. به گزارش کمیساریای عالی انتخابات، نزدیک به یک میلیون نفر از اتباع عراقی در ۲۱ کشور خارجی رأی خود را طی دو روز پیش به صندوق انداختند.

 ۲۴.۵ میلیون نفر از مردم عراقی از ۱۸ استان این کشور واجد شرایط رأی دادن هستند که از این تعداد ۳.۵ میلیون نفر  رأی اولی به شمار می‌روند و در استان بغداد که ۷۱ کرسی در پارلمان عراق دارد، ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مجاز به شرکت‌ در انتخاباتند.

با این حال در این دوره از انتخابات فقط ۱۳ میلیون نفر از واجدین شرایط کارت‌های ویژه شرکت در انتخابات را دریافت کرده‌اند  که بنابر آمار کمیساریای عالی انتخابات عراق ۶۷ درصد واجدین را شامل می‌شود.با این حالاین کمیساریا به دلیل آنکه بسیاری از مردم این کشور در نتیجه جنگ و اشغال بخش‌هایی از عراق توسط داعش، مجبور به ترک محل زندگی خود شده و نتوانستند به دلایل مختلف جهت دریافت کارت‌های شرکت در انتخابات اقدام کنند، اعلام کرد تمامی افرادی که کارت‌های شرکت در انتخابات دوره قبل را دریافت کرده بودند هم می‌توانند در این دوره از انتخابات رأی بدهند.

بنا بر اعلام کمیساریای عالی انتخابات، شمار مراکز اخذ رأی ۸ هزار و ۹۵۹ است که از هفت صبح امروز به وقت بغداد باز شدند و قرار است رأی‌گیری تا ساعت ۱۸ عصر ادامه یابد. کمیساریا همچنین اعلام کرده است به دلیل الکترونیکی بودن فرآیند رأی‌گیری در دور جدید انتخابات عراق، امکان تمدید این ساعت وجود ندارد.

آرایش احزاب و ائتلاف‌های سیاسی در انتخابات امروز عراق

امروز بیش از ۷ هزار نامزد در قالب احزاب و ائتلاف‌های مختلف سیاسی، برای نشستن بر روی ۳۲۸ کرسی پارلمانی عراق، بایکدیگر رقابت خواهند کرد.

کمیساریای عالی و مستقل انتخابات در عراق، اوخر دی‌ماه گذشته، پس از بررسی‌ نهایی فهرست ائتلاف‌های انتخاباتی در شورای کمیساریای عالی، اعلام کرد ۲۷ ائتلاف‌ انتخاباتی برای شرکت در انتخابات روز ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) تایید صلاحیت شده‌اند و در کنار آنها ۸۸ فهرست انتخاباتی و ۲۰۵ تشکل و حزب سیاسی حضور دارند و در مجموع، ۳۲۰ فهرست، ائتلاف و تشکل سیاسی در ۱۸ دایره انتخاباتی استانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

ئتلاف‌های برجسته انتخاباتی

ائتلاف نصر و اصلاح: ریاست این ائتلاف بر عهده نخست وزیر کنونی عراق حیدرالعبادی می باشد و تا پیش از جدا شدن ائتلاف فتح (متشکل از شاخه های سیاسی فصائل حشد شعبی) از ۴۶ حزب تشکیل شده بود اما با جدا شدن ائتلاف فتح از آن، تعداد احزاب ائتلاف به ۲۷ حزب رسید. طی روزهای اخیر نیز بعد از جداشدن جریان منتسب به عمار حکیم موسوم به جریان ملی الحکمه،  ۷ تا ۸ حزب و جریان دیگر از ائتلاف عقب نشینی کردند که در پی آن تعداد احزاب ائتلاف نصر به ۲۰ حزب رسید.در حال حاضر برجسته ترین احزاب و جریان های سیاسی عضو ائتلاف نصر، شامل حزب "فضیلت"، جنبش "مستقلون" به ریاست "حسین شهرستانی" و جریان "اصلاح" به ریاست "ابراهیم جعفری" و فراکسیون "عطاء" به ریاست "فالح فیاض" هستند.

ائتلاف فتح: این ائتلاف از شاخه های سیاسی فصائل حشد شعبی و گروه های مقاومت در عراق تشکیل می‌شود و ریاست آن بر عهده ابوحسن عامری با محوریت حزب بدر می باشد. از برجسته ترین احزاب و جریان های سیاسی عضو ائتلاف فتح می توان به: سازمان بدر، جنبش صادقون (وابسته به عصائب اهل حق)، مجلس اعلای اسلامی، جنبش وفاء و تغییر (وابسته به انصارالله الاوفیاء)، جنبش اسلامی (وابسته به کتائب امام علی (ع)، فراکسیون منتصرون (منتسبت به کتائب سیدالشهداء)، حزب الطلیعه (وابسته به سرایا الخراسانی) و حزب الله عراق و برخی گروه های وابسته به طایفه ایزدی اشاره کرد.

ائتلاف دولت قانون: این ائتلاف تحت ریاست معاون رئیس جمهور و نخست وزیر سابق عراق آقای نوری مالکی قرار دارد و از تعدادی از جنبش ها و جریان ها و شخصیت های سیاسی از جمله: جریان الوسط به ریاست موفق الربیعی مشاور سابق امنیت ملی عراق و جنبش جوانان البشائر (حرکة البشائر الشبابیة) به ریاست یاسر عبدصخیل المالکی و حزب اسلام طلبان – شاخه عراق (دعاة الإسلام – تنظیم العراق) به ریاست خضیر خزاعی معاون سابق رئیس جمهور عراق و جنبش نور به ریاست محمد الهنداوی نماینده پارلمان عراق و فراکسیون (معا للقانون) به ریاست محمد جعاز و حزب مدنی به رهبری حمد الموسوی و همچنین جریان فرهنگی ملی (التیار الثقافی الوطنی) به ریاست علی وتوت تشکیل می شود.

ائتلاف سائرون للاصلاح: این ائتلاف از حزب استقامت وابسته به جریان صدر به رهبری مقتدی و حزب کمونیست عراق (الحزب الشیوعی العراقی) و حزب حکومت عادل (الدولة العادلة) و حزب جوانان برای تغییر (الشباب للتغییر) و دیگر احزاب خرد تشکیل می شود.

ائتلاف الوطنیه: این ائتلاف با مشارکت ایاد علاوی و سلیم الجبوری (رئیس تجمع مدنی اصلاح) و صالح مطلگ (رئیس ائتلاف العربیة) و تعدادی دیگر از شخصیت ها و جریان های سیاسی تشکیل شده است. شعار این ائتلاف طبق گفته سران و رهبران احزاب شرکت کننده در آن، بر پایه ملی گرایی و عبور از طایفه گرایی شکل گرفته است.

ائتلاف قرار عراقی: این ائتلاف تحت ریاست اسامه نجیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سابق پارلمان عراق قرار دارد و با خمیس خنجر رهبر جنبش پروژه عربی و همچنین وزیر برنامه ریزی سلمان الجمیلی و دیگر شخصیت های سنی عراق ائتلاف کرده است.

ائتلاف الوطن (میهن): این ائتلاف از جنبش دمکراسی و عدالت به ریاست برهم صالح و جنبش تغییر و جماعت اسلامی تشکیل شده است و تمرکز اصلی خود را بر روی کرکوک و مناطق مورد مناقشه قرار داده است.

ائتلاف رافدین: این ائتلاف از جریان ها و جنبش های سیاسی مسیحی و آشوری و کلدانی تشکیل شده است و خود را نماینده مسیحیان در استان های بغداد، نینوی و کرکوک معرفی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.