قدس انلاین- تکتم بهاردوست: کتاب گل یاس زیارتنامه‌ای است برای کودکان که به همت اداره تولیدات فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی و با نگارش مجید ملا محمدی و ارزیابی حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی چاپ شد.

کتاب باید برای بچه ها حرف اول را بزند

به گزارش قدس انلاین ،کتاب گل یاس  با موضوعاتی همچون «کجایی‌ای گل یاس»، «سلام»، «زائر بهشتی»، «اسم او، رضا»، «خداحافظی»، «شهادت»، «او هم‌نشین ماست»، «با اجازه شما»، «اجازه ورود» و...در قالبی جذاب و متنوع با رویکرد توسعه و گسترش فرهنگ رضوی در راستای آگاهی دهی و آشنایی کودکان با سیره اهل بیت(ع) طراحی و تولید شده است.

در همین رابطه مجید ملا محمدی شاعر و نویسنده در گفت‌وگوی اختصاصی با قدس آنلاین از چند و چون تالیف این کتاب گفت که می‌خوانید:

*از دلایل و چگونگی تالیف کتاب گل یاس بگویید.

**من پیش از این هم زیارتنامه‌ای را با عنوان» از آسمان فرشته می‌بارد» را برای جوانان به همت مرکز مشاوره آستان قدس نوشته بودم و علاقه مند بودم که یک چنین کاری هم برای کودکان انجام بدهم.

این شد که با سفارش معاونت فرهنگی آستان قدس مشغول نوشتن این زیارتنامه برای کودکان شدم تا از این طریق بتوانیم با بچه‌ها از اداب زیارت اینکه اصلا زیارت چیست و خیلی مسائل دیگر پیرامون زیارت صحبت کنیم. البته این زیارتنامه دو سال پیش نوشته و آماده و البته چاپ شده که امسال با اندکی تغییرات بار دیگر تجدید چاپ می‌شود و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

*در این کتاب به چه مواردی در زیارتنامه امام رضا(ع) اشاره شده است؟

**در این اثر فرازهایی از اذن دخول، صلوات خاصه و زیارت امین الله اشاره شده است که سعی ما این بوده که این بخش‌های زیارتنامه با زبانی کودکانه و با استفاده از کاربری تصاویر متناسب با موضوعات کتاب مفاهیم فرهنگ زیارت از جمله امتیازات زیارت نامه را به کودکان نشان بدهیم.

*از لحنی برای نوشتن این زیارتنامه استفاده کردید تا کودک بتواند با کار ارتباط برقرار کند و متوجه مفاهیم آن بشود؟

**من در این کار از شیوه گفت‌وگوی خودمانی استفاده کنم. در واقع این زیارتنامه است که با لحنی ساده خودش را به بچه‌ها معرفی می‌کند و از حرم و مختصری از زندگی امام رضا می‌گوید.

*گل یاس چه امتیازاتی دارد؟

**یکی از ویژگیهای این کتاب منهای تصویر گری خوبی که دارد استفاده از شیوه نگارش خیلی روان و صمیمی است که با این زبان از زیارت و دعا به زبان بچه‌ها سخن می‌گوید و بچه‌ها را با اداب زیارت آشنا می‌کند.

*با توجه به اینکه شما یک نویسنده هستید بگویید چگونه می‌شود بچه‌ها را به زیارت و درک بهتر از فلسفه زیارت ترغیب کرد؟

**خداراشکر که امکانات خوبی توسط بقاع متبرکه امام رضا برای بچه در جهت معرفی و آشنایی آن‌ها با فلسفه زیارت فراهم شده است نمونه‌اش همین زیارتنامه برای کودکان است.

من از این فرصت استفاده می‌کنم و می‌گویم که من به سفارش انتشارات به نشر مشغول تحقیق در خصوص زیارت و فلسفه آن و آشنایی آن‌ها با این مهم انجام می‌دهم که فعلا به دنبال شیوه‌ای هستم که بتواند کاربردی‌تر باشد در کنار اینکه زبانی ساده برای بیان این قضیه داشته باشد.

ولی فکر می‌کنم از طریق داستان بیشتر و بهتر می‌شود بچه‌ها را با فلسفه زیارت آشنا کرد تا از طریق بشود به سئوالات ذهنی بچه‌ها هم دراین باره پاسخ داد.

*آموزش‌های امروز با آموزهایی که قبلا برای درک بهتر مفاهیم دینی به کار می‌رفت چه تفاوتی دارد؟

**امروز بچه‌ها در محاصره فضای مجازی و رسانه‌های مختلف هستند زمان ما که از این چیرها نبود برای این است که الان کار با بچه‌ها خیلی سخت شده است ما در قدیم یکسری موارد زا خیلی راحت‌تر از بچه‌های امروز می‌پذیرفتیم در حالیکه امروز بچه‌ها خیلی کنجکاوتر هستند.

ما مثل بچه‌های امروز دلمشغولی هایی مثل رایانه و موبایل و...نداشتیم خیلی زود جذب کتاب می‌شدیم و ارتباط برقرار می‌کردیم ولی این روزها خیلی سخت شده و ذائقه بچه و تمایلات ذهنیشان فرق کرده و فضای مجازی همه وقت آن‌ها را گرفته است و اکثرا هم مخرب است و برای تربیت بچه فایده‌ای ندارد. برای این باید ما در نوشتن کتاب برای بچه‌ها باید خیلی حواسمان جمع باشد. کتاب باید برای بچه‌ها حرف اول را بزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.