رئیس هیات ورزش عربستان از مدتها قبل تلاش هایش برای منزوی کردن ورزش ایران در آسیا را آغاز کرده است.

اقدام خصمانه یک عربستانی علیه ایران/ کنفدراسیون «من درآوردی» در فوتبال آسیا

به گزارش قدس آنلاین، «ترکی آل شیخ» را باید کلیدواژه این روزهای ورزش و فوتبال عربستان دانست. آل شیخ رئیس هیات ورزش عربستان است که طی ماه های گذشته به طرز عجیبی فعالیت هایش را در فوتبال پررنگ کرده و به مرد اول و خبرساز فوتبال سعودی ها تبدیل شده است.

در تازه ترین اقدام، آل شیخ هفته گذشته کنفدراسیون فوتبال جنوب غرب آسیا را با مرکزیت جده عربستان تاسیس کرد و کشورهای عربستان، امارات، بحرین، کویت، عمان، عراق، یمن، بنگلادش، هندوستان، مالدیو، پاکستان و حتی سریلانکا را به عضویت این کنفدراسیون در آورد. هدف از تشکیل این کنفدراسیون تقویت منافع کشورهای عضو، تقویت روابط بین این کشورها و تقویت قدرت در همه سطوح، اصلاح و حمایت از زیرساختهای ورزشی و افزایش کارایی و سطح فنی باشگاه ها عنوان شده است.

هرچند بعضی از کشورهای عربی مثل اردن، عمان و قطر در این کنفدراسیون جایی ندارند اما شاید بزرگترین غایب این کنفدراسیون، ایران باشد که عمر روابط غیرحسنه اش با عربستان به سه سال رسیده است. شاید گفته شود ایران در منطقه آسیایی مرکزی در کنار کشورهایی مثل افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان قرار گرفته است و برای همین در جغرافیای کنفدراسیون جنوب غرب آسیا جایی ندارد اما حضور کشورهایی مثل مالدیو، سریلانکا، پاکستان و هندوستان در کنار عربستان و دیگر کشورهای عربی جای شبههای برای یارکشی عربستان در این منطقه باقی نمی گذارد؛ بخصوص اینکه همین سریلانکا در مرحله مقدماتی فوتسال جام ملتهای آسیا در منطقه آسیای مرکزی قرار داشت!

عربستان در این مدت از هیچ تلاشی برای منزوی کردن فدراسیون ایران دریغ نکرده است؛ از گرفتن حق مُسلم میزبانی باشگاه های ایرانی تا سنگ اندازی در کنفدراسیون آسیا برای کشورمان. ترکی آل شیخ به طرز عجیبی فعالیت هایش را در ورزش عربستان و آسیا پررنگ کرده است. هر مصاحبه و توئیت او به خبر اول رسانه های عربستانی تبدیل می شود.

تقریبا هیچ تصمیمی در عرصه فوتبال داخلی عربستان نیست که رد پایی از آل شیخ در آن دیده نشود. از انتخاب سرمربی و اعضای مدیریتی باشگاه های بزرگ مثل الهلال و الاهلی گرفته تا انتخاب سرمربی برای تیم ملی عربستان. این عضو بلندپایه عربستان حتی زمینه حضور چند بازیکن تیم ملی این کشور را در لیگ های اروپایی فراهم کرد؛ آنهم با پرداخت پول به باشگاه هایی که مقصد بازیکنان عربستانی بودند. در این میان حتی بعضی از رسانه های عربستانی تغییر «رامون دیاز» سرمربی الهلال را هم به تصمیمات مدیریتی آل شیخ مربوط می دانستند.

آل شیخ در بحث شفافیت مالی باشگاه های عربستانی هم گام های بزرگی برداشت و با همین اقداماتِ اعتمادساز، زمینه کاهش سهمیه های این کشور در لیگ قهرمانان آسیا را فراهم آورد.

در ابعاد بین المللی اما اقدامات آل شیخ بیشتر رنگ و بوی جناح بندی و یارکشی دارد. او روی بزرگترین مشکلات کشورهای منطقه دست گذاشت و برای حل آن پیش قدم شد؛ مشکلاتی که این کشورها سال ها با آن دست و پنجه نرم می کردند و از حل آن عاجز بودند. آل شیخ که روابطش را با «اینفانتینو» رئیس فیفا نزدیک کرده است، بعد از چند مرحله مذاکره، کشور کویت را از تعلیق خارج و این کشور را به پایگاهی برای برگزاری بازی های خانگی تیم های عربستانی مقابل تیم های ایرانی تبدیل کرد. (دیدار استقلال و الهلال در کویت برگزار شد)

آل شیخ سپس سراغ کشور عراق رفت. این دو کشور برای رسیدن به جام جهانی روسیه بارها با هم دچار درگیری های رسانه ای شدند چون عراق امکان میزبانی در خاک خودش را با رای فیفا نداشت اما بعد از قطعی شدن حضور عربستان در جام جهانی، آل شیخ در راستای همان اقدامات خود برای عراق هم پیش قدم شد و توانست در رایزنی با فیفا، محرومیت میزبانی کشور عراق را رفع کند. حالا عراق که زمانی بازی های خانگی باشگاه ها و تیم ملی اش در خاک ایران برگزار می کرد خود را بیشتر مدیون عربستان می داند.

رئیس ورزش عربستان همچنین در حاشیه مراسم قرعه کشی جام جهانی جلسه ای با اینفانتینو داشت و رئیس فیفا به جشن مجلل صعود عربستان به جام جهانی هم دعوت شد.

این اقدامات آل شیخ نه تنها بر قدرت نفوذ و تصمیم گیری عربستان برای مقابله با کشورهایی مثل ایران و قطر می افزاید که حتی می تواند پیش زمینه ای باشد برای رسیدن به پُست های بین المللی. هیچ بعید نیست آل شیخ با ادامه این سیاست، در سالهای آینده بر صندلی ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا تکیه زده باشد و برای کل ورزش این قاره از جمله ایران، خط مشی تعیین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.