قدس آنلاین: باوجود مشارکت نسبتاً ضعیف در انتخابات عراق، نتایج اولیه از پیروزی نسبی حیدر العبادی و مقتدا صدر خبر می دهد.

پیشتازی العبادی و مقتدا صدر در انتخابات عراق

عباس البیاتی، یکی از رهبران ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی نخست وزیر این کشور گفت: تشکیل دولت جدید عراق بعد از تعطیلات عید فطر صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود: نتایج نهایی طی هفته جاری اعلام خواهد شد. ائتلاف النصر هیچ خط قرمز یا مخالفتی با حزب یا شخصیت سیاسی خاصی در جریان مذاکرات آتی برای تشکیل دولت ندارد.

البیاتی تاکید کرد: تمرکز دولت جدید بر شایسته سالاری سیاسی خواهد بود و در خصوص برنامه‌های عملی و اقتصادی رایزنی خواهد کرد. نباید دیگر شاهد درگیری ها و اختلافات میان دولت و پارلمان مانند دوره قبل باشیم. ائتلاف النصر با تمام گروه ها وارد مذاکره خواهد شد.

در همین حال قیس الخزعلی، دبیر کل عصائب اهل الحق در پست توئیتری خود نوشت: یکی از دلایل کاهش میزان شرکت شهروندان عراقی در انتخابات پارلمانی، ترس و وحشتی بود که سفارت آمریکا در بغداد در میان مردم ایجاد کرد.

وی در ادامه افزود: با وجود ضعف مشارکت در این انتخابات که یکی از دلایل آن ترس و وحشتی بود که سفارت آمریکا از حملات داعش علیه مراکز اخذ رأی در میان مردم به وجود آورده اما بازهم به تمام مردم این کشور به مناسبت برگزاری پیروزمندانه این انتخابات تبریک می گوییم و امیدواریم که یک دولت به دور از فساد و سهمیه بندی تشکیل شود.

پیشتر سفارت آمریکا در بغداد نسبت به حملات احتمالی داعش علیه مراکز اخذ رأی هشدار داده بود.

گفت وگوی حکیم با رهبران سیاسی عراق

عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق امروز با رهبران سیاسی این کشور تلفنی گفت وگو کرد. وی برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ عراق و تثبیت فرهنگ احترام به صندوق های رای را تبریک گفت.

حکیم خاطرنشان کرد: عراق به جهانیان ثابت کرد که به نظام سیاسی دموکراتیک پایبند است.

بر اساس نتایج اولیه غیر رسمی ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر عراق و لیست سائرون به رهبری مقتدا صدر در انتخابات پارلمانی این کشور پیشتاز هستند.

بر اساس این نتایج اولیه و غیر رسمی ائتلاف العبادی در استانهای نینوا، صلاح الدین والانبار پیشتاز است و لیست سائرون نتایج مراکز اخذ رأی در شهرهای جنوب را در دست دارد. لیستهای ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری نیز در رتبه های بعدی هستند.

پیشتر شبکه العالم گزارش داده بود که شمارش اولیه آرای انتخابات پارلمانی عراق از پیشتازی به ترتیب ائتلاف های النصر (به ریاست حیدر العبادی)؛ الفتح (به ریاست هادی العامری)، سائرون (وابسته به مقتدی صدر) و دولت قانون (به ریاست نوری المالکی) در استان بصره خبر می دهند. در استان نینوی نیز ائتلاف «نینوی هویتنا» و «النصر» به ترتیب پیشتاز هستند.

درخواست العبادی برای بررسی شکایتهای دریافتی واعلام نتایج انتخابات

حیدر العبادی نخست وزیر عراق تاکید کرد که کمیساریای عالی انتخابات باید اقدامات فوری برای بررسی صندوق های انتخاباتی و شکایات واصله در این خصوص و همچنین اعلام نتایج با هدف تضمین سلامت انتخابات انجام دهد.

العبادی از کمیساریای انتخابات خواست تا اقدامات فوری را اتخاذ کرده و نتایج را به سمع و نظر افکار عمومی برساند.

وی با صدور دستوری به نیروهای امنیتی این کشور در اقلیم کردستان و استان کرکوک نیز خواهان تقویت امنیت در این مناطق شد.

نچیروان بارزانی خواهان توقف درگیری حزبی در سلیمانیه شد

نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که نیروهای امنیتی این کشور باید اقدام به تأمین امنیت مقرهای حزبی در سلیمانیه کنند. وی همچنین نسبت به اوضاع امنیتی این منطقه ابراز نگرانی کرده و خواهان توقف تبادل آتش میان مقرهای حزبی در سلیمانیه و محافظت از امنیت اجتماعی ساکنان این استان شد.

این درخواست بارزانی در حالی صورت می گیرد که درگیری های مسلحانه ای در نزدیکی مقر جنبش التغییر در شهر السلیمانیه انجام شد.

۴ حزب کُرد خواهان برگزاری مجدد انتخابات در اقلیم و کرکوک شدند

در بیانیه مشترک صادره از سوی جنبش تغییر، ائتلاف دموکراسی و عدالت، جماعت اسلامی کردستان و اتحاد اسلامی کردستان آمده است که این گروه ها روند انتخابات پارلمانی در عراق و نتایج آن را رد کرده و خود را ملزم به این نتایج نمی دانند.

در ادامه این بیانیه آمده است که انتخابات باید در اقلیم کردستان، کرکوک و مناطق مورد نزاع بار دیگر برگزار شود.

پیشتر علی حمه صالح، عضو جنبش تغییر و از نمایندگان پارلمان اقلیم کردستان، حزب اتحادیه میهنی کردستان را به دستکاری سیستم الکترونیکی رأی گیری در اربیل متهم کرده بود.

کوسرت رسول معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد که لیست این حزب در کردستان، در انتخابات پارلمانی پیروز شده است.

این در حالی است که به دنبال اعلام پیروزی اتحادیه میهنی در اقلیم کردستان، دیگر احزاب کُرد به نتایج اولیه در این اقلیم معترض شدند.

ائتلاف های النصر و الفتح در استان بصره پیشتاز هستند

شمارش اولیه آرای انتخابات پارلمانی عراق از پیشتازی به ترتیب ائتلاف های النصر (به ریاست حیدر العبادی)؛ الفتح (به ریاست هادی العامری)، سائرون (وابسته به مقتدی صدر) و دولت قانون (به ریاست نوری المالکی) در استان بصره خبر می دهند. در استان نینوی نیز ائتلاف «نینوی هویتنا« و «النصر» به ترتیب پیشتاز هستند.

همچنین نتایج شمارش اولیه آرای انتخابات پارلمانی عراق در منطقه کردستان از پیشتازی حزب اتحادیه میهنی کردستان در دو استان سلیمانیه و حلبچه و پیشتازی حزب دمکرات کردستان در دو استان اربیل و دهوک حکایت دارد.

کمیته عالی انتخابات: ادعاها در مورد تخلفات، بی اساس است

کمیته عالی انتخابات عراق به وجود اختلاف نظر ها و ادعاها در خصوص بروز تخلف انتخاباتی در رای گیری روز گذشته را نادرست خواند.

این کمیته تاکید کرد در انتخایات پارلمانی روز شنبه از آخرین فناوری برای رای گیری استفاده شده و تا صبح یکشنبه شمارش الکترونیکی آرا به پایان خواهد رسید.

کمیته عالی انتخابات همچنین با تاکید بر این که به تمامی شکایات رسمی و موجه رسیدگی و اقدام مناسب را انجام خواهد داد، بزرگنمایی و مخالفت ها با نتایج انتخابات را رد کرد.

بر این اساس برخی طرف های سیاسی تلاش می کنند با اختلاف افکنی و طرح برخی ادعاها، دستاورد مردم عراق در این انتخابات را خدشه دار کنند.

«کوسرت رسول» معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد که لیست این حزب در کردستان، در انتخابات پارلمانی پیروز شده است.

وی پیروزی حزب اتحادیه میهنی را به شهروندان کُرد عراق تبریک گفته است. این در حالی است که به دنبال اعلام پیروزی اتحادیه میهنی در اقلیم کردستان، دیگر احزاب کُرد به نتایج اولیه در این اقلیم معترض شده اند.

در همین ارتباط، حزب جماعت اسلامی با بیان اینکه این حزب در نتایج اولیه انتخابات در اقلیم کردستان تشکیک کرده است، تأکید کرد: آرای مردمی در اقلیم کردستان باید به صورت دستی مورد بازشماری قرار گیرد. 

کمیته امنیتی انتخابات: میزان مشارکت ۴۵ درصد بوده است

کمیته امنیتی انتخابات عراق ساعاتی پس از پایان رای گیری در حوزه های سراسر این کشور نشستی خبری در بغداد برگزار کرد.

بر این اساس میزان مشارکت مردمی در این دوره از انتخابات ۴۵ درصد بوده است.

این کمیته همچنین اعلام کرد طی ساعات برگزاری این انتخابات که نخستین انتخابات سراسری عراق پس از شکست تروریست های داعش به شمار می رود، هیچ حمله تروریستی رخ نداده است.

کمیته امنیتی انتخابات عراق همچنین از مردم این کشور به خاطر حضور در انتخابات و همکاری با نیروهای امنیتی برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد مهم قدردانی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.