۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 600070

بررسی آمار بارش ها طی ۵۰ سال گذشته نشان می دهد که سال آبی ۸۶ - ۸۷ با مجموع بارش های ۱۴۳.۳ میلیمتر، بدترین سال از نظر میزان بارش ها بوده و سال آبی جاری با عبور از این رقم، دیگر بدترین سال از نظر کم بارشی در نیم قرن اخیر نیست.

امسال دیگر کم بارش‌ترین سال نیم قرن اخیر نیست

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، مجموع بارشهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۹۶) تا ساعت ۱۸:۳۰ روز بیست و یکم اردیبهشت به ۱۵۰ میلی‌متر رسید.

ثبت ۱۵۰ میلی‌متر بارش در سال جاری در حالی است که مقدار بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۲۲۳.۴ میلی‌متر ثبت شده که مقایسه این دو رقم، نشان‌دهنده کاهش ۳۲.۹درصدی بارشها در سال جاری است.

همچنین میزان بارشهای ایران در مدت مشابه در ۴۹ سال گذشته (درازمدت) به‌طور متوسط ۲۲۶.۳ میلی‌متر بوده که در مقایسه با میزان بارشهای سال جاری، از کاهش ۳۳.۷ درصدی بارش‌ها در سال آبی ۹۷ ــ ۹۶ حکایت دارد.

در این مدت پربارش‌ترین نقطه کشور "رامسر ــ صفارود" در استان مازندران با ثبت ۹۰۷ میلی‌متر بارش و کم‌بارش‌ترین نقطه کشور "هوشک ــ سراوان" در استان سیستان و بلوچستان با ثبت ۳.۳ میلی‌متر بارش بوده است.

تا پیش از این، سال آبی ۹۶-۹۷ کم بارش ترین سال آبی طی ۵۰ سال اخیر لقب داشت؛ اما با بارش های اخیر، سال جاری دیگر کم بارش ترین سال نیم قرن اخیر نیست. بررسی آمار بارش ها در طی ۵۰ سال گذشته نشان می دهد که سال آبی ۸۶ - ۸۷ با مجموع بارش های ۱۴۳.۳ میلیمتر، بدترین سال از نظر میزان بارش ها بوده و سال آبی جاری با عبور از این رقم، دیگر بدترین سال از نظر کم بارشی در نیم قرن اخیر نیست.

با این حال سال آبی جاری، کماکان در جدول کم بارش ترین سالهای نیم قرن اخیر ایران بعد از سال آبی ۸۶ - ۸۷ در رتبه دوم قرار دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.