قدس انلاین – سعید کوشافر: مشکل روشن است و راه حل انهم روشن اما اینکه چرا مقامهای مسوول درخراسان رضوی تلاشی برای رفع مشکل یکی از مهمترین سوغات این استان نمیکنند ، مبهم است وهرچه تا بحال انجام شده عقیم مانده و بجایی نرسیده است .

از شعار حمایت مسوولان تا فروش زعفران خراسان به نام اسپانیا/ بازار داغ وعده برای بهبود عرضه سوغات مشهد

موضوع روشن است ؛ خراسان رضوی قطب تولید زعفران نه درکشور که در دنیا است اما نکته ای که از آن غفلت شده ارزش افزوده این محصول استراتژیک برای کشاورزان یا صنایع تبدیلی در استان است به گونه ای که بسیار بیشتر از سودی که کشاورز یا صنایع تبدیلی کشورمان میبرند نصیب واسطه هایی میشود که درکشورهای غربی وعربی نشسته وبایک بسته بندی و برند انرا درجهان عرضه میکنند.

این مشکل امروز و دیروز نیست اما پرسش زمانی مطرح میشود که طی سالهای اخیر قرار شده تا به سوغات خراسان رضوی نگاه ویژه ای شودو اینجاست که متوجه میشویم دراین مدت هم هیچ اتفاق خاصی جز چند جلسه بی حاصل ، چند وعده خشک وخالی و مصوبات بدون عمل چیزی نصیب تولید کننده نشده است هرچند که حق جلسات وپست های سازمان وحقوقهای ان برای برخی مسوولان شیرین بوده است .

***سوغات خراسان به نام اسپانیا

درهمین راستا یک عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: بسته‌بندی، یک علم بین رشته‌ای است و برای مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف باید بسته‌بندی متناسب با خودشان را طراحی کرد.

کاری یادآور شد: در حوزه سوغاتی همچون زعفران که زائران از مشهد به یادگار می‌برند ضروری است که در قالب بسته‌بندی مخصوصی ارائه شود که با هویت ایرانی سازگار باشد، در واقع بسیاری از مردم دنیا می‌دانند که زعفران، سوغات ایران است اما کیفیت خوب بسته‌بندی را اسپانیا عرضه کرده و اولین بسته‌بندی‌ها با کیفیت مناسب توسط این کشور ارائه شده است.

وی گفت: متاسفانه برخی تولیدکنندگان داخلی برای کالاهای خود از مارک‌ها و اتیکت‌های خارجی استفاده می‌کنند، به طوری که ایرانی و خارجی بودن آن کالا قابل شناسایی نیست و برخی از مردمی که به دنبال خرید اجناس ایرانی هستند با این تصور که این کالاها خارجی‌اند آنها را نمی‌خرند، حال آنکه مارک‌های اجناس ما باید طرح و نوشته‌ای به زبان و هویت خودمان داشته باشد.

این اظهارات درحالی است که استاندار خراسان رضوی گفت: سه هزار میلیارد تومان سوغات استان امروز عموما در اختیار کالاهای خارجی است و باید این شرایط تغیییر یافته و در اختیار تولید کنندگان داخل قرار گیرد

علی رضا رشیدیان افزود: برای این کار  نیازمند برنامه ریزی، تقسیم کار مناسب و ایجاد مشوق‌های لازم برای ورود سرمایه گذاران به حوزه سوغات و حفظ و تقویت تولیدات موجود به تناسب نیاز و سلیقه زائران است.وی گفت:در این میان موضوع سوغات فرهنگی از جمله ضرورت‌هایی است که طی این برنامه ریزی‌ها باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

رشیدیان توسعه و تقویت نمایشگاه‌های تولیدات داخلی در حوزه سوغات و مانند آن را در کنار حمایت از تولید و سرمایه گذاری در این بخش موثر و مهم خواند.استاندارخراسان رضوی  افزود: حتی اگر از نظر امکانات و تجهیزات واحدهای تولیدی مورد نظر این برندها شرایط مناسبی نداشته باشند آمادگی داریم از آن‌ها حمایت کنیم .رشیدیان گفت: کارگروه و سوغات زیارت در زیر مجموعه شورای برنامه ریزی و توسعه استان فعال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این کارگروه با مسئولیت معاونت اقتصادی و نیز زیارت استان فعال می‌شود افزود:این کارگروه باید از تدوین برنامه اجرایی تا تقسیم کار مشخص بین بخش‌ها و دستگاه‌های مربوطه برای رسیدن به مباحث مورد تاکید رئیس جمهوری در این حوزه و بهره گیری از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال مناسب اقدام جدی و موثری انجام دهد.

***چالش اساسی حوزه سوغات

درهمین راستا سرپرست موسسه آموزش عالی فردوس گفت: چالش اساسی ما در حوزه سوغات به ضعف در بسته‌بندی محصولات برمی‌گردد.هاشم جلیلی اظهار کرد: ضعف در بسته‌بندی سبب شده است که زعفران ما در کشور اسپانیا بسته‌بندی و عرضه شود.

وی بیان کرد: بسیاری از موضوعات هزینه نیست بلکه سرمایه است درحالی که ما به چشم هزینه به آنها نگاه می‌کنیم، حوزه سوغات و بسته‌بندی از جمله این موارد هستند.سرپرست موسسه آموزش عالی فردوس ادامه داد: هیچ شهری در ایران به اندازه مشهد مسافر ندارد اما بیشتر سوغات این شهر کالاهای چینی هستند و چند سال باید بگذرد تا متوجه شویم که باید در این حوزه فکری بکنیم.

درهمین حال ، معاون طرح برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به منظور حمایت و تقویت چرخه تولید تا صادرات به زیرساخت‌های تولید و بسته بندی امسال یارانه داده می‌شود.رضا رحمانی معاون طرح برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای توسعه صادرات اقداماتی از جمله برپایی نمایشگاه‌های تولیدات و ظرفیت‌ها با هدف معرفی توانمندی‌ها باید انجام شود و در کنار آن توسعه و ارتقا کیفیت وکمیت بسته بندی و فرآوری می‌باشد.

وی با بیان اینکه امسال به صادر کنندگان یارانه وجوایز صادراتی اعطا می‌شود گفت: هیچ سهمیه بندی هم در این زمینه اعمال نمی‌شود و هر استان به تناسب ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و فعالیت در این حوزه می‌تواند از این منابع و یارانه‌ها بهره‌مند شوند.

وی گفت: باید خراسان رضوی پایگاه صادراتی سوغات کشور شود و همه ظرفیت‌های سوغات کشور در این استان عرضه و از اینجا صادر شود که این خود فرصت بسیار ارزشمندی برای ایجاداشتغال نه تنها در این استان که برای کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.