۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 600098

در حال حاضر بهترین موقع برای خرید ملک مصرفی است. اما خرید به قصد سرمایه گذاری به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود.

قدس آنلاین-به طور کلی سه بازار سرمایه شامل ارز، سکه و زمین وجود دارد. این سه بازار با وجود تناوب زمانی به همراه یکدیگر رشد می کنند و تابعی از هم هستند. در یک بررسی کوتاه شرایط هر سه بازار را می‌توان اینگونه بررسی کرد؛ ارز، در حال حاضر با توجه به شرایط و سیاست هایی که برای کنترل بازار انجام شده، برای خرید و فروش وجود ندارد. دومین بازار سکه و طلاست که سکه به علت قدرت نقد شوندگی بالا، به‌عنوان ملاک خرید و فروش قرار می گیرد، ولی طلا به علت داشتن ملاحظاتی مثل اجرت و... این قدرت را ندارد.
اما سومین بازار محل بحث ما «ملک» است. باید توجه داشت که این سه بازار به علت اینکه ارزش دارایی مردم محسوب می شوند با هم واکنش نشان می دهند؛ ابتدا ارز، سکه و در نهایت ملک.
در حال حاضر که ارز در قیمت حدود ۵۰۰۰ تومان ثابت شده است، قیمت فعلی ملک خودش را با همین قیمت فعلی ارز تطبیق داده است اما برای ادامه راه و اینکه چه سرنوشتی پیدا می کند، منتظر نهایی شدن قیمت ارز است.
ملک جزو دارایی های سرمایه ای مردم محسوب می شود. در همه جا کالای مصرفی است اما در ایران جزو دارایی سرمایه ای مردم به حساب می آید. با اجرا نشدن سیاست های کنترل قیمت مسکن مثل مالیات بر خانه های خالی و یا ادامه و اتمام نیافتن ساخت یک میلیون مسکن، شاهد کالای سرمایه ای بودن ملک هستیم. اگر این سیاست ها به درستی انجام می شد، می توانستیم شاهد این باشیم که این کالا از «سرمایه ای» به «مصرفی» تغییر کند. به همین لحاظ در نسبت با ارزش پول است که قیمت ملک تغییر می کند. به این صورت که هر چقدر ارزش پول پایین بیاید، قیمت ملک بالا می رود.
با وجود شرایطی که ذکر شد همه این سؤال را خواهند پرسید که «پس آینده بازار مسکن را چطور پیش بینی می کنیم؟ خانه بخریم یا نه؟ می توان هنوز به معاملات سودآور ملک ادامه داد یا خیر؟» در جواب باید گفت در حال حاضر، مسکن دچار رکود تورمی است. در توضیح رکود تورمی باید گفت یعنی اینکه بازار راکد است اما قیمت افزایش پیدا می‌کند. بسیار تعجب برانگیز است و به همین لحاظ بدترین پدیده در اقتصاد را می توان همین «رکود تورمی» دانست. بنابراین با توجه به شرایط، پیشنهاد می کنم مردم در خرید و فروش ملک به قصد سرمایه گذاری وارد نشوند، زیرا قدرت نقد شوندگی در حال حاضر بسیار پایین است. اما در حال حاضر بهترین موقع برای خرید ملک مصرفی است. اما خرید به قصد سرمایه گذاری به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.