قدس انلاین – سعید کوشافر: اگرچه این روزها بازار تلفن همراه مشهد خالی از مشتری است اما به گفته فعالان بازار موبایل خودرا برای جهش درقمیتها آماده میکند.

گرانی به بازار موبایل مشهد سرک میکشد/ واردات موبایل قفل شده و جنس قاچاق هم نیست/ تاثیر ارز بر بازار بزودی خودرا نشان میدهد

به گزارش قدس انلاین از خیابان احمد ابادمشهد که بورس خریدو فروش موبایل است ، این روزها پاساژهای تخصصی فروش تلفن همراه خلوت تر از همیشه خودنمایی میکند. اندک شهروندان حاضر دربازار هم بیشتر درپی قیمت گرفتن، تعمیر یا تعویض گوشی های همراه خودهستندو کمتر تمایل به خرید موبایل  جدید ازخودنشان میدهند این درحالی است که بازار مملو از موبایلهای مدل 2018با آپشنهای جدیدتر ازقبل شده است و اجرای طرح ریجستری هم باعث شده تا دیگر دغدغه موبایل قاچاق از بین برود.

یکی از موبایل فروشان این راسته به خبرنگار ماگفت : بیشتر مشتریان عنوان میکنند که منتظر ورود موبایل با ازر 4200 تومانی وکاهش قیمتها هستند این درحالی است که موبایل فروشان بخوبی میدانند که ارزانی سراغ این بازارنمی اید و از تهران خبرهایی مبنی برگرانترشدن کالاهای جدید به گوش میرسد.

وی براین باور است که ریجستری تاثیر چندانی بر بازار موبایل نداشته اما وضعیت نامشخص بازار ارز باعث شده تا مشتریان سرگردان شوند به گونه ای که افراد خوشبین درانتظار کاهش قیمت هستند وافراد واقع بین هم منتظرند تا قیمت ازاد ارز مشخص شود.

به گفته یوسفی این درحالی است که از ابتدای سال جاری تا کنون چیزی حدود 10درصد قیمت موبایل بالاتر رفته واحتمال افزایش قیمت تا 40 یا 50درصد هم متصور است واز تهران چنین سیگنالهایی به موبایل فروشهای شهرستانی مخابره شده است .

به گفته وی برخی موبایل فروشها که توانایی مالی بهتری دارند خیلی هم راغب به فروش نیستندو منتظرند تا کالای خودرا با قیمتهای جدید عرضه کنند. به گفته این فعال بازار موبایل نمایندگیهای رسمی هم درصدد افزایش قیمت دوباره هستند.

درهمین حال رییس اتحادیه موبایل  مشهد میگوید: بازار موبایل مناسب نبوده، خرید فروش انجام می‌شود، اما قیمت‌ها بالا است، همچنین جنس در بازار کم بوده و از طرفی مردم امید به ارزانی کالاها را دارند.

افشین اکبری حداد با اشاره به اینکه در سامانه نیما، ارزی به موبایل فروشان تعلق نگرفته است، عنوان کرد: از این رو شاهد این بوده که قیمت‌ها در بازار تغییری نکرده است.

وی با بیان اینکه لغو توافقات بین‌الملل تاکنون تاثیری در بازار نداشته است، افزود: با توجه به اینکه بازار تلفن همراه تولید داخلی ندارد و تمامی بازار وابسته به ارز است، اگر ارز مورد نیاز تامین نشود، قطعا وضع نامطلوبی پیدا خواهیم کرد  و گرانی گریبان این بازار را خواهد گرفت.

رئیس اتحادیه موبایل‌فروشان مشهد افزود: هم‌اکنون شاهد شرایط خوبی نیستیم، افزایش قیمت بسیار است، قبل از اجرای طرح  ریجستری نیاز بازار توسط کالای قاچاق تامین می‌شد، اما هم‌اکنون کالای قاچاق وارد بازار نمی‌شود از طرف دیگر دولت جلوی واردات قانونی کالا را گرفته چرا که ثبت سفارش موبایل باید تنها از طرق بانکی صورت بگیرد واکنون عملا چنین امکانی موجود نیست .

اکبری با اشاره به اینکه ثبت سفارش برای واردات موبایل به صورت غیر بانکی هم انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: درشرایط فعلی  کسی نمی‌تواند جنس را حتی با ارز آزاد وارد کند و از طرف دیگر تاکنون ارزی از سامانه نیما برای واردات موبایل اختصاص نیافته است .

رئیس اتحادیه موبایل‌فروشان مشهد با بیان اینکه وزیر صنعت، معدن وتجارت عنوان میکند که ارز به اندازه کافی وجود دارد اما درمقابل پرسش ما که پس این ارز کجاست ؟آنرا مختص به واردات کالاهای اساسی میداند. بنابراین ما تقاضا داریم حداقل اجازه دهند واردات موبایل با ازرازاد انجام شود.وی تصریح کرد:  اگر اوضاع به همین روال پیش‌رود نیمی از مشغولان این صنف بیکار می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.