یزد - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: این استان یکی از استان های برخوردار در زمینه پزشکی است و به دلیل ارزان بودن خدمات پزشکی در استان و اعتمادی که بین بیماران وکادر پزشکی است این استان یکی از قطب های درمان کشور شناخته می شود.

 یزد یکی از استان های برخوردار در زمینه پزشکی است

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین ، محمود نوری شادکام ظهر یک شنبه درنشست خبری با اصحاب رسان استان اظهار داشت: این استان به حد کافی در زمینه پزشک و تخت های بیمارستانی از استان های برخوردار است  و بیش از ۴۰تا ۶۰ درصد بیماران استان افراد غیر بومی وازاستان های همجوارو دیگر مناطق کشوربرای طبابت و درمان به این استان می آیند .  

وی افزود : درحال حاضر بیش از ۲۱بیمارستان در استان با بیش از ۲هزار و ۹۵۲پزشک در حال ارائه خدمات به بیماران هستند و به ازای هر یک هزار نفربیمار  در استان  ۳پزشک وجود دارد.  

نوری شادکام تصریح کرد: پزشکان استان  بیش از ۸۴۳پزشک متخصص و فوق  متخصص و ۲۹۹عمومی  و ۱هزار ۱۳۰ دندانپزشک و ۶۸۰هزار دارو ساز هستند که در استان مشغول ارائه خدمات به بیماران هستند .

 معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که ضریب تختهای استان ۳هزار و ۳۲۹ تخت است  گفت: ضریب اشتغال تخت های استان در حال حاضر ۷۰درصد است و در حال حاضر بیشتر خدمات پزشکی در استان انجام  می شود و تنها ۳مورد بیماری پیوند کبد، جراحی توراکس و جراحی عروق در خارج از استان انجام می شود  و برای این ۳مورد نیروهایی برای آموزش اعزام  شده اند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۴۴پروژه در حوزه درمان و آموزش پزشکی دراین دانشگاه درحال تکمیل نهایی است و بسیاری از این پروژه ها تا پایان سال افتتاح خواهد شد .

 معاون دانشگاه یزد تصریح کرد:  ایجاد مرکز ید درمانی یکی از نیازهای اصلی استان بود که این مرکز دربیمارستان افشار ایجاد شده و درآینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.همچنین طرح توسعه اورژانس شهید صدوقی دردست اقدام بوده و در بسیاری از شهرستان های استان نیز زیر ساختهای پزشکی درحال تکمیل است.

 وی درمورد طرح تحول سلامت در استان گفت: این طرح هم دراستان دارای نقاط مثبت و منفی فراوانی است که نقاط منفی آن باید رفع شود. از ابتدای این طرح در استان  تعداد بیماران اورژانسی استان بیش از ۱۹۷هزار نفر بودند که بعد از این طرح این میزان به بیش از یک میلیون رسیده و این میزان حدودا ۵/۷برابر رسیده و تعداد تختهای استان قبل از سال ۹۲یک هزارو۴۷۶تخت بود که بعد از اجرای این طرح بیش از ۳۰۰تخت به تخت های استان اضافه شده است .

نوری شادکام خاطر نشان ساخت: ترویج زایمان طبیعی دراستان ازاولویت های مهم این طرح و مدیران استان بوده و در سال ۹۲ بیش از ۵هزارو ۲۷۹  زایمان طبیعی و بیش از ۴هزارو ۳۵۵زایمان سزارین در استان انجام شده که با اجرای این طرح تا سال ۹۶ بیش از ۷هزار و ۹۳۸زایمان طبیعی و بیش از ۶هزار زایمان سزارین در استان انجام شده  و تمام زایمانهای  طبیعی استان رایگان بوده است.

معاون دانشگاه یزد گفت: درهمه بیمارستان های استان بلوک های زایمانی واتاق های ال.دی. آر در نظر گرفته و این اتاق ها نیز در شهرستان ها نیز دایر بوده  و با اجرای طرح تحول زایمان سزارین از  ۳۰درصد به ۱۸درصد  رسیده است.

  این مسئول افزود : در سال  ۹۴ تعداد ۱۱۵پزشک در مناطق محروم استان به بیماران  خدمات ارائه می دهند  ولی در سال  ۹۶این میزان به ۱۷۶ نفر رسیده است .

نوری شادکام  با انتقاد برخی از موانع  موجود بر سراه طرح تحول سلامت گفت : دراجرای  این طرح برخی بیمه ها همکار ی لازم را ندارند و بخشی از یارانه ها هم  قرار بود به این طرح اختصاص داده شود که عملی نشد ولی با اجرای این طرح مبلغ خروجی ازجیب مردم از ۳۸درصد  به ۸درصد رسیده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی درخصوص مشکلات کلنییک خاتم الانبیا یزد نیز گفت : این کلینیک یکی از مراکزمهم استان است که بیشترین خدمات درمانی را به بیماران  بخصوص بیماران غیربومی ارائه می دهد. متاسفانه  اکثر بیماران به این کلینیک مراجعه می کنند دراین کلینیک روزانه  بیش از ۱۵۰۰ بیمار ویزیت می شود در حالی که در کلینیک های امام علی ،فرخی یزد، بقائی پورو مرکز دیابت استان نیز همان خدمات ارائه می شود ولی تعداد مراجعه کننده در این مراکز به ۴۰۰نفر می رسد و بیش از ۶۰درصد  مراجعان این کلینیک غیر بومی هستند.

آب رسانی به مکز دیالیز استان به وسیله تانکر

مدیر درمان دانشگاه نیز دراین نشست اظهارداشت: کنترل بیماری کودکان زیر ۵و حاملگی های پر خطر ازاولویت اصلی  دانشگاه علوم پزشکی استان بوده  و به حداقل رساندن خطاهای پزشکی از دیگر برناهه های این دانشگاه است.

حسین زارع  در مورد رواج پدیده زیر میزی در استان افزود: با شناختی که ازپزشکان استان داریم تاکنون گزارشی از این پدیده دریافت نکرده ایم و سامانه ۱۰۰۰۰۶۹۰و شماره ۱۹۰برای پیگیری این مورد دراستان فعال است ، اگر پزشکی خارج از مبلغ تعیین شده مبلغی رادریافت نماید با اوبشدت  با آن برخورد خواهد شد. 

وی با  انتقاد ازکسانی که طی این مدت به تاسیسات آب استان خسارت واردکردند  گفت: آب انتقالی  به استان در مورد شرب و بهداشت هزینه می شود و اززمانی که انتقال آب به استا ن با مشکل مواجه شده  یکی از مراکز دیالیز استان به شدت با مشکل آب مواجه شد که با همکاری معاون سیاسی امنیتی استانداری و مدیرعامل آبفای استان روزانه بیش از۱۰هزار لیتر آب بوسیله تانکر به این مرکز اختصاص  داده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.