نگاه بینشی -ارزشی گام اول برای مدیریت جهادی است، جوان بودن و با انرژی وبا انگیزه کار کردن و شناخت تحولات وتغییرات روز و آگاهی از اهداف ونیت های دوستان ودشمنان انقلاب ضرورتی است که باید درانتخاب مدیران لحاظ شود. نیروی جهادی اهل کار است از این رو محدودیت زمانی برای کار قائل نیست، رفتاری مشابه رفتار برخی از مسوولین دولتی ندارد که ساعت ده صبح سر کار برود و چهار بعداظهر هم راهی منزل شود! مسوول جهادی از ابتدای روز به دنبال تحقق مطالبات مردمی است وحتی حین ورود به منزل وزمان استراخت نیز به دنبال راه هایی برای باز کردن گره از مشکلات جامعه است.

تحرک موتور  اقتصاد کشور در گرو حضور مدیران جهادی است/ نگاه بینشی- ارزشی گام اول مدیریت جهادی است

قدس آنلاین- دکتر بیژن عبدی اقتصاددان در گفت و گو با قدس آنلاین با اشاره به ضرورت نیاز کشور به مدیران جهادی در ایجاد تغییرات و تحولات ویژگی های مدیران جهادی به قدس آنلاین گفت: زمانی می توان از مسوولی به عنوان مدیر یاد کرد که توانمندی هایش به اثبات رسیده باشد در حالی که ما متاسفانه در سالهای گذشته در تربیت مدیران عملکرد غیر قابل قبولی داشته ایم. افرادی در مقام مسوول صاحب منصب شدند و در پست های کلیدی مسوولیتی قرار گرفته اند که به نیروهای جوان و مستعد اجازه ظهور و بروز نداده اند  در حالی که پیروزی های نظام اسلامی بعد از انقلاب و دفاع مقدس مرهون حضور جوانان مخلص و مدیریت به روز و کارآمد آنها بود؛ برخورداری از نگاه کلان و تفکر استراتژیک، شناخت آرمانهای انقلاب، ایمان و باور داشتن به آرمانهای نظام اسلامی و پذیرش صد درصدی نظام اسلامی و اتکا به توانمندی های نیروهای انسانی داخل کشور با توجه به دیدگاه ما می توانیم امام خمینی (ره) از جمله موضوعاتی است که مدیران انقلابی از آن بهره مند هستند و به نوعی ملکه ذهنی آنهاست.

وی با انتقاد از مدیران دولتی که تایم کوتاهی برای خدمات دهی به مردم اختصاص می دهند خاطر نشان کرد: نگاه بینشی ارزشی گام اول برای مدیریت جهادی است، جوان بودن و با انرژی و با انگیزه کار کردن و شناخت تحولات و تغییرات روز و آگاهی از اهداف ونیت های دوستان ودشمنان انقلاب ضرورتی است که باید درانتخاب مدیران لحاظ شود. نیروی جهادی اهل کار است از این رو محدودیت زمانی برای کار قائل نیست، رفتاری مشابه رفتار برخی از مسوولین دولتی ندارد که ساعت ده صبح سر کار برود و چهار بعدازظهر هم راهی منزل شود! مسوول جهادی از ابتدای روز به دنبال تحقق مطالبات مردمی است وحتی حین ورود به منزل وزمان استراحت نیز به دنبال راه هایی برای باز کردن گره از مشکلات جامعه است. مدیر جهادی اهل تعامل و استفاده از مشورت دیگران است، مدیر جهادی خود را عقل کل نمی داند وهیچ گاه تصور نمی کند چون من در این موقعیت مدیریتی هستم پس از دیگران بهترم و نیازی به مشورت با افراد متعهد ومتخصص ندارم.

عبدی تصریح کرد: مسلما مدیرانی که دچار چنین آسیبی هستند اولین قدم را به سمت سقوط خود وجامعه برمی دارند؛ لازم به ذکر است که  متاسفانه بیشتر مدیران ما چنین تصوری دارند وچون خود را در جایگاه بالایی می بینند و بودجه بالایی در اختیار آنها قرار داده شده گمان می کنند بهتر از بقیه می فهمند پس رای ونظر آنها به صورت تام صحیح است ودیگران حق هیچ اظهار نظری خلاف سخنان ورای او را ندارند، چنین تصوری باعث طی کردن راه هایی می شود که به تجربه ثابت شده اشتباه است و آسیب های زیاد به کشور وارد کرده است. پذیرش فکرها واندیشه های جدید به عنوان میانبر موضوعی است که مسوولین ما باید بدان معتقد وآن را در لیست برنامه های خود قرار دهند.

وی با انتقاد از برخی سیاسی کاریهای مدیران که منجر به عدم استفاده از نیرویهای متخصص می شود خاطر نشان شد: برخورداری از سعه صدراز ویژگی های مدیران جهادی است، کنار آمدن وکار کردن با متخصصین درامور مختلف ولو مخالف گرایش سیاسی مدیر اصلی است که در مدیران ما کمتر یافت می شود در حالی که مسوولان علاقمند به نظام باید از این مورد به عنوان افزایش پتانسیل وکارآیی نهاد خود نهایت استفاده را با سعه صدر کسب کنند. وفای به عهد و ماندن تا پایان کار با دیگران از جمله خصئص مدیران جهادی است، مراقبت از رقبای بیرونی و خارجی وتوجه به تحرکات آنها به عنوان یک چشم بینا از جمله وظایف مدیران جهادی است که می توانند موتور محرکه اقتصاد کشور باشند.

این کارشناس اقتصادی  خاطر نشان کرد: نگاه زیرکانه و رصد تحولات روز دنیا و اطلاع از داشته های خودی و دست یابی به اطلاعات جامع فناوری های روز، همه وهمه از نگاه یک مدیر کارآمد پنهان نمی ماند، یک مدیر جهادی با تشکیل بانک های اطلاعاتی از همه ظرفیت های داخلی استفاده کرده تا به بالاترین علوم روز دسترسی پیدا کند وبا کمک توانمندی های دانشجویان و مخترعین بتواند به فناوریهای روز دنیا دست بیابد.

 عبدی افزود: شناسایی درست نیازهای کشور اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات از ویژگی های بارز یک مدیر مسوول است، چنین مدیری فرصت ها را هدر نمی دهد و با برنامه ریزی مطلوب وطبقه بندی نیازها و قرار دادن آن در اختیار نیروهای فعالی که بانک اطلاعاتی دارند نیازهای روز کشور را شناسایی کرده وبا توجه به ظرفیت های داخلی فرآیندهای تولید و دسترسی به دانش و علوم روز را در صدر برنامه هایش لحاظ می کند. به دست آوردن اطلاعات به شیوه های مختلف برای به روز کردن جامعه از ویژگی های مدیر شایسته است. اینکه همیشه برای به دست آوردن فناوریها هزینه کنیم شاید با توجه به هزینه های آن مقرون به صرفه نباشد، برخورداری از تیم محقق وپژوهشگر و استفاده از نیرویهای توانمند در هر شرایطی الزامی است. باید قبول داشته باشیم که توانمندی نیروی داخلی کمتر از نیروی خارجی نیست اگر ارتش وسپاه ما قادر به ساخت برترین ادوات جنگی می شوند واگر دانشمندان جوان ما به غنی سازی اورانیوم وتولید دارو و نانو می رسند همه وهمه به دلیل استفاده از جوانان متعهد وانقلابی و توجه به مدیریت جهادی است، مدیریتی اینچنینی می تواند عامل موفقیت های اقتصادی و خروج از رکود بر مبنای تکیه بر توانمندیهای داخلی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.