۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 600217

از کلیشه‌ها در موضوع فلسطین خارج شویم

سید سرباز روح‌الله رضوی

با وجود مخالفت‌های بسیار، ایالات متحده امروز به دنبال برپایی مراسم جشن انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس اشغالی است. اقدامی که می‌تواند پیامدها و تأثیرات منفی بسیاری به دنبال داشته باشد. حال در این شرایط حساس نکته مهمی که در حال آشکار شدن است دوری ما از فضای اقدام‌محور در موضوع فلسطین می‌باشد.  

قدس انلاین- جمهوری اسلامی ایران در همه شرایط و صحنه‌ها به عنوان حامی همیشگی ملت فلسطین مطرح و تلاش کرده با برگزاری همایش‌ها و اقدامات فرهنگی مختلف به این مسئله نخست دنیای اسلام توجه کند؛ اما آیا این کافی است؟ متأسفانه حقیقت این است که ما هنوز به اهمیت موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس واقف نشده‌ایم. با این وجود پس از خروج ترامپ از توافق برجام بر همگان اثبات شد که گام بعدی رئیس جمهور آمریکا انتقال سفارت این کشور به قدس بوده و این گام برداشته خواهد شد. وجه مشترک این دو اقدام آن است که هر دو در راستای منویات صهیونیست‌ها می‌باشد.
 رژیم صهیونیستی پس از شکل‌گیری برجام به‌صورت دائمی در فکر ایجاد جو منفی علیه ایران بود. از طرف دیگر صهیونیست‌ها نسبت به انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به قدس اشغالی هم پافشاری خاصی داشته‌اند و جالب آن است که ترامپ هر دو خواسته را در یک بازه زمانی چندروزه اجرایی کرد. در موضوع برجام بر خلاف تحلیل‌های موجود باید توجه داشت، آمریکا این پیمان را به‌صورت مشروط پذیرفته و منوط به آن کرده بود که رئیس‌جمهور این کشور هرزمان امکان داشت، آن را به‌تصویب برساند. با همه این احوال اقدام آمریکا در خروج از برجام کاری کاملاً غیرقانونی بود. اما اقدام دیگر ایالات متحده در انتقال سفارتش به قدس علاوه بر غیرقانونی بودن حماقتی محض و اقدامی کاملاً احمقانه است. متأسفانه در راستای این اقدام آمریکا، واکنش خاصی از طرف مردم و نهادهای مختلف صورت نپذیرفته است. این موضوع نشان می‌دهد با وجود توجه به مسئله فلسطین و برگزاری همایش‌های مختلف در این مورد، ما خود را در یکسری کلیشه‌های مناسبتی محصور کرده‌ایم بطوری که هر اتفاقی خارج از این کلیشه‌ها روی دهد انگار قرار نیست کاری در مورد آن انجام شود. انتقال سفارت آمریکا بسیار مهم است تا جایی که بسیاری ازکشورها و نهادهای بین المللی که رژیم منحوس صهیونیست را ایجاد و به آن مشروعیت داده‌اند به آن واکنش نشان داده و با این اقدام به مخالفت برخاسته‌اند و تأکید کرده‌اند که اسرائیل در هر دو منطقه قدس شرقی و غربی اشغالگر می‌باشد. با این اوصاف آمریکا برخلاف تمام قواعد و نُرم‌های بین‌المللی به خواست صهیونیست‌ها عمل می‌کند. نکته جالب برپایی سفارت ایالات متحده در محل کنسولگری این کشور در بیت‌المقدس است که سابقه احداث آن به پیش از شکل‌گیری رژیم صهیونیستی برمی گردد و اصلاً برای قدس فلسطینی بوده است. متأسفانه ما به عنوان کشوری که در خط مقدم مقابله با رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌ایم به فلسطین امروزی آنچنان که باید و شاید توجه نکرده و واکنش درخوری به آنچه که در حال اتفاق است، انجام نداده‌ایم. بسیاری از مردم و دولت‌های دیگر بیشتر از ما به این عمل، واکنش نشان داده‌اند. کشورهای عربی و بویژه الجزایر و لبنان در رأس این اعتراضات قرار داشتند. فلسطینی‌ها نیز با برگزاری اعتراضات بسیار و دادن شهید و زخمی سعی کردند توجه افکار عمومی دنیا را به سمت این موضوع جلب کنند. وقت آن رسیده که ما هم در کنار کلیشه‌های همیشگی که در مناسبت‌های مختلف با محوریت فلسطین انجام می‌دهیم آنچنان که باید و شاید در سطوح مختلف، یک حرکت منسجم و درخور علیه این اقدام انجام دهیم. اکنون این انتقاد بویژه بر بدنه حزب‌اللهی جامعه و کسانی که دغدغه دارند بیشتر وارد است.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.