۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
کد خبر: 600220

قدس آنلاین: در موضوع اقدام اروپا در برابر برجام سه سناریو وجود دارد. اینکه کدام سناریو توسط اروپایی‌ها انتخاب شود پس از مذاکرات وزیر امور خارجه با اروپایی‌ها مشخص می‌شود و بعد از آن جمهوری اسلامی تصمیمات خاص خود را می‌گیرد.

قدس آنلاین- در موضوع اقدام اروپا در برابر برجام سه سناریو وجود دارد. سناریوی اول این است که آمریکا با اروپا وارد یک تقسیم کار شده باشد تا برای حفظ شرایط پس گردی و عقب نشینی در ایران به اروپاییها فشار بیاورند و ایران مسئول امتیاز ندادن به آمریکا شناخته شود. این احتمال بدبینانه ترین سناریوی ممکن است و این در شرایطی است که آقای ظریف در حال انجام مذاکراتی در این باره است. اگر ایران به این نتیجه برسد که اروپا این سناریو را در پیش گرفته است بدون شک همکاری با اروپا را بی نتیجه میگذارد و خاتمه میدهد.

سناریوی دوم که در نقطه مقابل سناریوی اول قرار دارد این است که اتحادیه اروپا نه تنها برنامهای برای منزوی شدن ایران در پیش نمیگیرد بلکه  تمام تلاش خود را برای حمایت از شرکتهای اروپایی در جهت همکاری با ایران به کار میبندد و حتی بستههای تشویقی هم برای این کار در نظر میگیرد که این بستههای تشویقی امکان محدود شدن توسط وزارت خزانه داری آمریکا را نداشته باشد. اگر این سناریو رخ بدهد ایران حتی میتوانند باب گفتگوهای مستقل با اروپا را در زمینه مسائل امنیتی و دیگر موضوعات باز کند.

سناریوی سوم تا حد زیادی به همان موضع گیریهای اخیر مقامات اروپایی همانند مرکل صدر اعظم آلمان نزدیک است، مبنی بر اینکه ما میخواهیم با ایران همکاری کنیم اما نمیتوانیم. به هر حال اگر این گزینه شکل بگیرد ایران میتواند به میزانی که کشورهای اروپایی وزن دارند و منافع کشورمان را تامین میکنند با آنها همکاری داشته باشد و سایر موضوعات را بصورت روابط دو جانبه با آنها پیش ببرد. سناریوی سوم به واقعیت نزدیکتر است.

 اگر ایران وارد سناریوی سوم شروع شود آن موقع روابط در عرصههای مختلف بصورت دو جانبه خواهد بود. ایران نباید وارد فضای افراطی شود و به شرایط پیش از موافقتنامه ژنو سال  شمسی ۱۳۹۳ باز گردد. اگر ما به آن شرایط باز گردیم، عملا بازی کردن در میدانی است که مثلث آمریکا، رژِیم صهیونیستی و مرتجعین برای ما ایجاد کردهاند. گرچه اوضاع بر وفق مراد آنها پیش میرود اما افکار عمومی جهان همراه با این جریان نیست و در حال حاضر اعتراضات جدی به رفتار ترامپ وجود دارد و افراطی گریهای وی دوام نخواهد داشت اما نباید کشور را به سمت فضایی ببریم که موجب کشاندن ایران به جنگ و تنش است.

اینکه کدام سناریو توسط اروپاییها انتخاب شود پس از مذاکرات وزیر امور خارجه با اروپاییها مشخص میشود و بعد از آن جمهوری اسلامی تصمیمات خاص خود را میگیرد.

تهیه و تنظیم: مینا افرازه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.