قدس آنلاین: معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستان مشهد گفت: قانون اساسی ما یک ماده و یک اصل در مورد کودکان ندارد و این یک ایراد اساسی است.

قانون اساسی ما یک «اصل» در مورد کودکان ندارد

به گزارش قدس آنلاین محمد بخشی‌محبی در همایش آسیب‌شناسی و بررسی راهکارهای پیشگیری از کودک‌آزاری با تاکید بر شهر مشهد برگزارشد، اظهار کرد: قانون اساسی ما یک ماده و یک اصل در موردکودکان ندارد واین یک ایراد اساسی است. همه چشم انظار هستیم قوه مقننه اقدامی انقلابی را در حصوص حمایت از کودکان داشته باشد.

وی ادامه داد: در برخی موارد نیازمند یک ضمانت اجراهایی قوی هستیم و نمی‌شود مسائل را با زمینه فرهنگی و شعار مطرح کنیم. ساختار کاملی نسبت به حمایت از کودکان نداریم و نیازمند این هستیم یک ساحتار کامل در خصوص خمایت از کودکان آزاردیده داشته باشیم.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستان مشهد تصریح کرد: قانون‌گذار گفته قتل فرزند توسط پدر، قصاص ندارد اما این موضوع مبانی فقهی و مسائل خاص خود را دارد. در حوزه اجرا آیا متولی خاصی نسبت به کودک‌آزاری داریم؟ آیا پلیس مخصوص داریم؟ آیا ضابطین ما آموزش دیده‌اند هنگامی که کودکی جرمی انجام می‌دهد با او چه‌طور برخورد شود؟

بخشی‌محبی عنوان کرد: ۲۵۰ میلیون کودک کار در دنیا داریم. اروپا و آمریکا نسبت به این قضیه چه کار کرده‌اند؟ آنها تشکل‌هایی را به راه انداخته‌اند. لازم است سازمان‌های مردم نهاد ما هم در این زمینه وارد شوند. ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری عنوان کرده که سمن‌ها می‌توانند تشکیل شوند و از حقوق کودکان، زنان و... حمایت کنند، اما ما متاسفانه در کشور سمن ثبت شده‌ای که بتواند شکایت کند در خصوص کودک‌آزاری نداریم. تاکنون هیچ سمنی درخصوص حمایت از کودکان به من معرفی نشده است.

وی در خصوص پرسشی مبنی بر اینکه مدکاران اورژانس اجتماعی  ضابط قضایی باشند، عنوان کرد: این موضوع حقوقی و قضایی است که نیازمند پیگیری است، اما ما در مشهد این مشکل را حل کرده‌ایم. در مشهد معاون دادستان در حوزه سرپرستی داریم که همیشه آنلاین ههستند و مددکاران اورژانس اجتماعی  به راحتی به ایشان دسترسی دارند و این‌گونه نیست که آنها کجبور باشند حتما دستوری را کتبی بگیرند. بعید است مددکاران به در بسته‌ای بخورند و بخواهند برگردند و دستور کتبی بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.