علی اکبر محمد، نماینده لوئیس فرخان رهبر جنبش امت اسلام آمریکا در همایش بین‌المللی افق‌نو حاضر شده و  این پنجمین سفر وی به ایران است. علی اکبر محمد همچنین نماینده جنبش امت اسلام در آفریقا بوده و از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲، ۱۲سال را در غنا در غرب آفریقا برای تبلیغ اسلام گذرانده است. با وی به عنوان یک شهروند مسلمان آمریکایی و فعال اجتماعی به گفت‌وگو پرداختیم.

غرب از الگوشدن ایران برای جهان می‌ترسد

قدس انلاین- علی اکبر محمد، نماینده لوئیس فرخان رهبر جنبش امت اسلام آمریکا در همایش بین‌المللی افق‌نو حاضر شده و  این پنجمین سفر وی به ایران است. علی اکبر محمد همچنین نماینده جنبش امت اسلام در آفریقا بوده و از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲، ۱۲سال را در غنا در غرب آفریقا برای تبلیغ اسلام گذرانده است. با وی به عنوان یک شهروند مسلمان آمریکایی و فعال اجتماعی به گفت‌وگو پرداختیم.

■ تصویر شما در مورد تحولات جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط سلطنت شاهنشاهی در این کشور چیست؟
انقلاب ایران نه تنها این کشور بلکه کل جهان و جهان اسلام را تحت تأثیر قرار داد. ما تحولات ایران را از بیرون مشاهده می‌کردیم که معمولاً مشاهده ما توسط رسانه‌هایی است که بوسیله صهیونیست‌ها کنترل می‌شود. به همین دلیل مردم در غرب، ایران را به عنوان یک کشور با نظام افراطی و غیر دموکراتیک می‌شناسند و تنها مردانی با تفنگ و مردمی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند نشان داده می‌شود. اما وقتی به ایران می‌آییم و شهرهایی مانند اصفهان و مشهد و دیگر نقاط این کشور را از نزدیک مشاهده می‌کنیم شکل متفاوتی را می‌بینیم. ما خانواده‌ها را می‌بینیم و مردمی را  که تحصیلات عالی را دنبال می‌کنند و بسیار متفاوت از آن چیزی است که برای ما تصویر می‌شود.
کشورهایی مانند آمریکا نیازمند معرفی یک آدم بد برای مردمش است تا بتوانند سیاست‌های خود را طبق آن پیش ببرند. ایران نیز چنین گزینه‌ای برای آمریکا محسوب می‌شود. اما وقتی در آمریکا باشید این نگاه در میان مردم بسیار متفاوت دنبال می‌شود. همان گونه که تصمیم رئیس جمهور برای ممنوع کردن سفر مردم هفت کشور مسلمان برای آمریکایی‌های عادی جالب نبود.  
من به عنوان یک سیاهپوست آمریکایی این را درک می‌کنم چون خود ما حدود ۴۵۰سال پیش به عنوان برده به آمریکا آورده شدیم تا این کشور را بسازیم. با ما بدرفتاری می‌شد و قربانی توهین‌ها و نداشتن امکانات بودیم. از ما به عنوان مردم نفرین شده نام می‌بردند و با ما بدرفتاری می‌کردند. مردم نفرین شده تصویری بود که از ما برای مردم ساخته بودند. ایران نیز در حال تجربه چنین تصویرسازی در آمریکاست. تصویری که نشان بدهد ایران بدترین کشور مسلمان و در حال متفرق کردن مسلمانان است. در حالی که ما عربستان و اسرائیل را می‌بینم که در کنار یکدیگر قرار دارند و در کنار هم ترکیب بسیار خطرناکی را به وجود می‌آورند.
کشورهای اروپایی به خاطر تجارت می‌خواهند با ایران رابطه داشته باشند چون این یک بازار ۸۰میلیونی است که نمی‌خواهند آن را از دست بدهند. روابط کشورهای عربی با ایران و اسرائیل نیز آشوب جدیدی بوده که در منطقه توسط آمریکا به وجود آمده است. ایران برای این در مرکز این حملات است که کشور قدرتمندی است و می‌تواند از خود دفاع کند.

■ تحلیل شما از فتنه تفرقه میان مسلمانان و ایجاد داعش در میان آن‌ها چیست؟  
مسئول تفرقه افکنی در جهان انگلیس است. این امپراطوری کوچک که زمانی برای خود بسیار عظیم بوده به دنبال چیدن مهره‌های جنگ خود در نقاط مختلف جهان است تا بتواند به تفرقه و کشورگشایی بر این اساس دست یابد. آن‌ها در تمام جهان درگیری به وجود می‌آورند و بعد از انقلاب ایران نیز این کار را افزایش داده‌اند. در حال حاضر بهترین کار برای مقابله با مسلمانان که ۶/۱ میلیارد از مردم جهان را تشکیل داده‌اند این است که مطمئن باشند متحد نخواهند شد و این کاری است که غرب در حال انجام آن است. ساختن القاعده و داعش نیز بر طبق همین محور است. من از ایرانی‌ها می‌خواهم که کتاب‌های ساموئل هانینگتون را ترجمه کننـــد. چون او تمام این درگیری‌ها میان مسلمانــان با یکدیگر و غرب را پیـش بینی کرده بود و می‌تواند منبع خوبی برای شناخت درست از تمدن غرب و تفکراتش نسبت به مسلمانان باشد. غربی‌ها می‌خواهند با استفاده از صدور فرهنگ امپریالیستی، باورهای دینی ما مسلمانان را بگیرند. اگر قرار است مدرن باشیم و مدرنتیه یعنی قمار، فاحشه گری و قتل که در غرب و آمریکا  شاهد آن هستیم، خدا به دادمان برسد. جایگاه ایران در درگیری‌ها بسیار مهم است و سبب شده که این کشور چنین فرهنگی را از زمان انقلاب نپذیرد.

■ دلایل اسلام هراسی و ایران هراسی در غرب چیست؟
استفاده از تعالیم اسلام در بسیاری از جنبه‌های بنیادین اداره ایران سبب شده غربی‌ها تلاش کنند تا به ایران هراسی روی بیاورند. چون می‌ترسند که کشور خودشان تحت تأثیر چنین موازینی قرار بگیرد و ایران الگوی جهان شود. مانند اتفاقی که بعد از بلشویک‌ها در روسیه افتاد و غربی‌ها احساس کردند که کمونیسم یک تهدید برای فرهنگ غرب است و با تمام قوا به مبارزه با آن پرداختند. اسلام نیز چنین تفکری را در غربی‌ها به وجود آورده و کشوری با حدود ۹۰میلیون جمعیت که چنین ایدئولوژی‌ای دارد مسلماً برای تمدن غرب خطرناک است و با آن مقابله خواهند کرد.

■ نظر شما درباره ادعای دروغ ترامپ در مورد حمایت از تروریسم توسط ایران چیست؟
چند روز پیش موقع خروج ترامپ از برجام شنیدم که او در مورد حمایت ایران از تروریسم دروغ می‌گوید. چطور است که آمریکا در تاریخ خود در جنگ برای استقلال از بریتانیا، از قدرت و حمایت فرانسه استفاده کرد و آن را حرکتی انسان دوستانه می‌داند اما حمایت ایران از فلسطین و حزب الله حمایت از تروریسم است. غرب در تلاش است که واژه تروریسم را با اسلام پیوند دهد در حالی که همان اعمال اگـر از طــــــرف مسیحیـان باشــــد تروریـسم خوانده نمی‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.