قدس انلاین – سعید کوشافر: سن ازدواج میان جوانان افزایش یافته است ، شاید این مطلبی باشد که این روزها نقل محافل اجتماعی است وانرا به مشکلات اقتصادی ارتباط میدهند، جوانانی که توانایی تشکیل خانواده ندارند و سراغ همسرگزینی نمیروند.

افزایش ازدواج دختربچه ها درخراسان رضوی بخاطر فقر خانواده ها/ دختران زیر 11سال رادر"مه ولات" به خانه بخت میفرستند

اما تلخ تر از ان وقتی است که مشکلات اقتصادی به ازدواج ربط پیدا میکند وآن جایی است که برخی خانواده های دختران کم سن وسال خودرا  درقبال دریافت مبالغی پول به عقد مردانی در میاورند که یا شرایط ازدواج ندارندو یا سن انها بسیار بیشتر از دختران است . از همه بدتر اینکه این دختران هنوز اصلا امادگی ازدواج ندارند وزمانی به خانه شوهر میروند که هنوز باید با همسن وسالانشان عروسک بازی کنند.

***میانگین سن ازدواج دختران در «زاوه» 11 سال

درهمین راستا  مشاور استاندار خراسان رضوی در امور جوانان گفت: میانگین سن ازدواج دختران در شهرستان زاوه 11 سال است.علی باغدار دلگشا مطرح کرد: طبق آماری که در سال 96  اعلام شد، 63 هزار مورد ازدواج دختران زیر 15  در تهران صورت  پذیرفت.

وی افزود: میانگین اسف‌بارتر این است که در برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی، مانند شهرستان زاوه، میانگین سن ازدواج دختران 11 سال است.باغدار دلگشا خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های بسیار کوچک با نمونه‌هایی مواجه هستیم. این تضاد و دوگانگی میان قوانین عرفی واجتماعی و قوانین شرعی و دینی وجود داشته است و حل‌کردن آن بسیار دشوار است.

***نگاهی به قانون «سن ازدواج دختران»

درهمین حال نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کودک‌همسری ناشی از فقر است و در محلاتی که از ضعف اجتماعی برخوردار هستند، بیش‌تر اتفاق می‌افتد.

طیبه سیاوشی،  تصریح کرد: پدیده کودک همسری یکی از پدیده‌هایی‌ست که بیش از ۹۰ درصد آن در خانواده‌های بی‌بضاعت و فقیر اتفاق می‌افتد و این کودکان معمولاً با مهاجرانی ازدواج می‌کنند که فاقد شناسنامه هستند که باعث ایجاد پدیده دیگری به نام عدم هویت می‌شود. تا قبل از اینکه مسئله‌ای تبدیل به بحران شود باید جلوی آن را بگیریم.

وی افزود: بحث کودک‌همسری و یا افزایش حداقلی سن ازدواج، بیش از یک‌سال و نیم در مجلس مورد توجه ما بوده‌است و از نظر کارشناسان متعددی به آن پرداخته‌ایم. همزمان با فعالیت ما در مجلس شاهد آمار و ارقام عجیبی در رابطه با طلاق کودکان بودیم که نتوانستیم منبع موثقی را برای آن پیدا کنیم اما درهرصورت آمار قابل توجه و عمده‌ای بود.

***دختران مطلقه 14ساله

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مسائل بسیار مهمی است که این بحث‌ها صرفاً با قانون‌گذاری به پایان نخواهد رسید. علت مخالفت ما با این مسئله بیشتر به دلایلی است که ما آن دلایل را تبعات منفی این پدیده می‌بینیم. تبعاتی مانند کوتاه‌شدن سن کودکی است و این بچه مشغول بازی است و هیچ برداشتی از این مسئله  ندارد. بحث ازدواج ناپایدار تبعه منفی دیگری است که ما در شعارهایمان بارها بر ازدواج پایدار تاکید کرده‌ایم و این امر اتفاق نخواهد افتاد، تنها با آگاهی طرفین.

وی ادامه داد: بارها مشاهده شده که یک دختر ۱۴ ساله مطلقه است و یا حتی دارای فرزند است. مهم‌ترین بحث درمورد ازدواج کودکان این است که این کودکان بسیار زود از سیکل آموزشی خارج می‌شوند و از مهارت کافی محروم‌اند و به دلیل نداشتن همین مهارت‌ها دچار چنین آسیب‌هایی شده‌اند. همانطور که می‌دانید حاشیه‌نشین‌های تهران هم دست کمی از مشهد ندارند و این پدیده را می‌شود در آن‌ها بیشتر دید به دلیل اینکه زمانیکه ازدواج کردند با همان فرهنگ قومی و قبیله‌ای مهاجرت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.