قدس آنلاین/ فرزانه غلامی: رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: برای تامین نیاز خرمای مردم با قیمت متعارف، در ماه رمضان و ماههای آینده مشکلی نداریم لذا دلیلی برای گران فروشی نیست.

قیمتهای غیرمتعارف بالای شهر، ملاک نرخ گذاری خرما نیست

محسن رشید فرخی در گفت و گو با قدس آنلاین ادامه داد: با شهرداریهای نواحی مختلف تهران برای عرضه مستقیم خرما هماهنگی صورت گرفته و در دیگر شهرها هم از طریق فروشگاههای زنجیره ای با نرخهای متعادل، خرمای مضافتی که بیشترین مصرف را در میان انواع خرما در ماه رمضان دارد توزیع می شود.

به گفته وی هم اکنون قیمت هر کیلو خرمای مضافتی به صورت عمده و در محل تولید بین ۶ هزار تا ۶۵۰۰ تومان است که با محاسبه هزینه حمل و دیگر هزینه ها نهایتا ۱۰ درصد بر این مبلغ اضافه خواهد شد لذا گران فروشی و عرضه خرما با قیمتهای غیرمتعارف که عمدتا در مناطق بالای شهر تهران دیده می شود، نباید ملاک تعیین قیمت در ماه رمضان باشد.

رشید فرخی همچنین در تشریح اهداف صادراتی خرمای کشور گفت: ایران در حال حاضر با تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی، دومین تولیدکننده خرمای جهان پس از مصر است و حدود ۲۰ درصد میزان تولید، صادر می شود که حدود ۳۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد. به گفته این فعال حوزه خرمای کشور با فاصله گرفتن از خام فروشی، بهره گیری از  صنایع تبدیلی و تلاش برای افزایش ارزش افزوده ناشی از صادرات، برنامه صادرات یک میلیاد دلاری در سالهای آینده مد نظر است.

وی خاطر نشان ساخت: در چهار سال گذشته سالی ۲/۵ درصد رشد صادرات داشته ایم و سهم صادرات را در سه سال آینده به ۳۰ درصد برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.