دکتر مریم سادات حسینی زنجانی گفت: مرحوم پدرم همیشه ما را به حفظ حجاب و حریم های شرعی تشویق می کردند اما هرگز بایدی برای نوع لباس و پوشش وجود نداشت. عضوهیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره به شیوه های تربیتی مرحوم آیت الله سید عزالدین زنجانی افزود: شیوه تربیتی آیت الله بگونه ای بود که نشاط کودکی و جوانی را از ما نگرفت.

پدرم دین را با استدلال به ما آموخت /  همه تلاش پدر این بود که علم دوستی از همان کودکی در وجود ما نهادینه شود

استاد الهیات و فلسفه دانشگاه ادامه داد: پدرم دین را با استدلال به ما آموخت و بایدی در تربیت ایشان وجود نداشت، بلکه اهمیت انجام واجبات شرعی برای ما می گفت. یکی از ویژگی های منحصر به فرد پدرم تأکید علمی و عملی به آزاداندیشی بود. ایشان هیچ گاه سخنی را به ما تحمیل نکرد و در هر تصمیمی نظر ما را جویا می شد.

وی با انتقاد از آنچیزی که امروز در برخی خانواده های مذهبی دیده می شود، اظهار کرد: سخت گیری های بی مورد نسبت به فرزندان و بخصوص دختران دلیل برخی آشفتگی های رفتاری بین جوانان است. دکتر مریم حسینی زنجانی با اشاره به رفتار آیت الله با فرزندان دختر، گفت: پدرم در برخورد با فرزندان بگونه ای رفتار می کرد که همیشه حس می کردم که دخترها نزد ایشان از ارزش بیشتری برخوردارند. به قدری رفتار ایشان در برخورد با بچه­ها عادلانه بود که هرگزفکر نمی کردم پسر اهمیت وارزش بالاتری دارد، درحالی که دربرخی خانواده ها خلاف این رویه حاکم بود و دختران در اولویت دوم قرار داشتند. وی افزود: نکته  مهمی که در تربیت دینی ما برای پدر اهمیت ویژه ای داشت، تعلیم احکام و فقه اسلام بود. مرحوم پدرم اعتقاد داشت فقه آل محمد برکت خانه است و همیشه این را تکرار می کرد. پدر از همان دوران کودکی اصول اولیه دینی و واجبات را به ما آموزش می داد. بیشتر مطالبی که در حوزه احکام و واجبات و محرمات آموخته ام مربط به همان دوران کودکی و آموزشهای پدر است. دکتر حسینی زنجانی با اشاره به رفتار عادلانه پدر در برخورد با فرزندان گفت: پدرم در آموزش مسایل دینی نیز مساوات را رعایت می کردند، من در کنار برادرانم به فراگیری فقه پرداختم.

استاد دانشگاه آزاد زنجان به توجه مرحوم آیت الله زنجانی به تربیت دینی فرزندان اشاره کرد و تصریح کرد: یکی دیگر از مسایلی که برای آیت الله خیلی اهمیت داشت، اقامه نماز بود. از سنین قبل از بلوغ همواره تأکید داشت که نماز بخوانیم. گاهی در صبح های سرد زنجان از مسجد می آمدند و از ما سئوال می کرد که نماز خوانده اید؟ بهر دلیلی اگر به نمازنخوانده بودیم با مهر پدری ما را به خواندن نماز تشویق می کرد.

دکترحسینی زنجانی ادامه داد: مسأله دیگری که پدرم درتربیت فرزندان خیلی به آن اهمیت می داد علاقمند کردن به مطالعه بود. در وقت صبحانه، ناهار و شام که همه دور هم جمع می شدیم، کتابی را می آوردند و برای ما می خواندند و زمانی که موقع خواب می رسید از ما می خواستند که چند صفحه ای را برایشان بخوانیم. همه تلاش ایشان این بود که علم دوستی از همان کودکی و نوجوانی در وجود فرزندان نهادینه بشود.

استاد دانشگاه آزاد زنجان با بیان اینکه وجود مرحوم آیت الله زنجانی برکت زندگی من بود، گفت: مرحوم پدر بانو امین اصفهانی یک از شخصیت های علمی بود که پدر به عنوان یک زن عالم برای من مثال می زدند. گویا ایشان آرزو داشتند که من شخصیتی مانند بانو امین شوم. این توصیه تربیتی پدر باعث شد تا من در انتخاب مسیر زندگی علمی و اجتماعی موفق ظاهر شوم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.