قدس انلاین: تکتم بهاردوست: رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد با اعلام اینکه با همه پیش بینی که برای رونق بازار در سال ۹۷ داشتیم ولی عملا هیچ اتفاقی دراین زمینه رخ نداده است و در بازار خرید و فروش همچنان دچار رکود هستیم.

پیش بینی های بازار مسکن درمشهد هوارفت/ گرانی رخ داده اما مردم پول ندارندخانه بخرند/مسکن برای دلار 10هزارتومانی اماده شد

سهم صنعت ساختمان و مسکن از اقتصاد ملی حدود ۴۰ درصد است و با توجه به امنیت سرمایه گذاری و مشاغل زیادی که به بازار مسکن و صنعت ساختمان مرتبط هستند هرگونه التهاب یا رونق در بخش تجاری مسکن می‌تواند نقش تاثیرگذاری در شرایط کلی اقتصاد داشته باشد. در همین خصوص علی مراد زاده رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما از جزئیات بیشتر این رکود سخن گفت که می‌خوانید:

*وضعیت بازار، آیا رونقی که پیش بینی می‌شد در سال ۹۷ رقم بخورد رخ داده است؟

** همانطور که می‌دانید آغاز این دوره رکود در بخش مسکن و ساختمان مشهد از سال ۹۱ آغاز شد که با وجود اینکه صنعت ساختمان که یکی از اصلی‌ترین موتورهای رشد اقتصادی کشور است و در طول یکی دو ماه گذشته اندکی فعال شده است اما در بخش خرید فروش با توجه به بالا رفتن قیمت‌ها و راه افتادن بازار تقاضا برای خرید منزل اما همچنان شاهد رکود عمیق تری در این بخش هستیم و همچنان معامله‌ای دربخش خرید و فروش انجام نمی‌شود.

گزارش هایی که در حال حاضر به دست ما می‌رسد حاکی از آن است که با توجه به اینکه قیمت‌های خرید و فروش به خاطر گران شدن مصالح ساخت و ساز که به دلار ارتباط داشته است کمی بالا رفته است ولی این افزایش قیمت همچنان باعث کاهش معاملات شده است و ما نسبت به همین موقعیت در اسفند این بازار در حال حاضر وضعیت بدتری هم دارد.

*پس دلار توانسته است در تکان خورد این بازار موثر باشد؟ قضیه لغو برجام تا چه اندازه بر بازار مسکن تاثیر گذار بوده است؟

**لغو برجام تقریبا هیچ تاثیری در بازار مسکن نداشته است چون مردم ما دیگر نسبت به این بحث‌های سیاسی کاملا واکسینه شده‌اند ولی همین که دلار از هفت هزارتومان هم بالاتر رفت مردم بخصوص تولید کنندگان ترسیدند که دلار به ده هزار تومان برسد چون با بالا رفتن دلار قیمت عرضه هم بیشتر می‌شود وقتی که خودشان هم می‌خواهند در خریدهای اتی گران بخرند از همین الان هم قیمت عرضه را بالا می‌برند این بود که خریداران دست نگه داشتند.

حتی آن خریدارانی که نیاز مصرفی داشتند چون ما دو مدل خرید داریم یکی خریدهایی که منجر به فروش مجدد می‌شود و یکسری هم خریدهایی که نیاز مصرفی است. متاسفانه الان همان مصرف کننده‌های واقعی هم دست نگه داشته‌اند که شاید قیمتها پایین بیاید.

البته الان در خبرها اماده است که دلار دارد شیب ملایم رو به پایین را تجربه می‌کند به همین خاطر فعلا همه دست نگه داشته‌اند.

*با این حساب الان پیش بینی خاصی در این زمینه دارید؟

**اگر قیمت دلار به صورت محسوسی پایین بیاید مثلا به پنج هزار تومان برسد بله فکر می‌کنم معاملات کمی رونق بگیرد.

*در بخش اجازه بها چه مقدار افزایش داشته است؟ بازار رهن الان درچه وضعیتی است؟

**بحث رهن و اجاره چون یک بحث مصرفی است و مصرف کننده واقعی به دنبال این قضیه است. در بحث خرید و فروش کسانی که با پولشان می‌خواهند معامله کنند که اینجا بحث سودا گری هم مطرح می‌شود که اینجا بحث سوداگری در قراردادهای فروش فعلا منتفی است. ولی دررهن و اجاره چون نیاز واقعی مصرف کننده است این نیاز وجود دارد حالا فقط می‌ماند بحث عرضه که اگر این هم بیشتر شود طبیعتا قیمت خیلی بالا نمی‌رود.

من فکر می‌کنم تعدادی از کسانی که قصد فروش داشته‌اند و فعلا منصرف شده‌اند این‌ها املاکشان را می‌برند سمت عرضه اجاره. که با این اتفاق اگر عرضه بیشتر شود حداکثر سیزده در صد به طور میانگین اجاره بها بیشتر اضافه نشود. در بخش رهن اما ممکن است تمایل مالکین سمت این قضیه برود لذا رهن‌ها بیشتر شود ولی بازار اجازه بعید می‌دانم افزایش ناگهانی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.