یقینا اتحاد کشورهای اروپایی در برابر آمریکا وحمایت آنها از شرکت های خصوصی اشان می تواند منجر به حفظ وتداوم برجام شود، به یاد داریم بعد از توافق برجام شرکت های خصوصی مشتاق اروپا برای سرمایه گذاری درایران با تهدیدات آمریکا صحنه را ترک کردند در حالی که دولتهای اروپایی می توانستند با حمایت از آنها عرصه را بر آمریکا تنگ کنند از این منظر امیدوار هستیم با توجه به خدشه دار شدن غرور و استقلال عمل اروپا آنها با اتحاد بیشتری در برابر آمریکا ایستاده دور جدیدی از ارتباط با ایران را آغاز کنند.

بهره برداری از تضاد اروپا وآمریکا عامل شکوفایی مطالبات برجامی است/ اقتصاد ایران ظرفیت نرخ ارز بیشتر از ۷ هزار تومان را ندارد

قدس آنلاین- مرتضی افقه اقتصاددان و رییس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز  با اشاره به اهمیت عدم تابعیت اروپا از آمریکا در موضوع تعامل اقتصادی با ایران به قدس آنلاین گفت: موضوع مهم در خروج آمریکا از برجام همکاری اروپا با این کشور است در صورتی که اروپا با آمریکا همکاری نکند شاید بخش زیادی از تهدیدات اقتصادی آمریکا چندان موثر نباشد. واکنش های اروپاییان از جمله خانم موگرینی و سه کشور مطرح  اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام نشان داد که آنها و پارلمان انگلیس از برجام حمایت می کنند و با اعلام این موضوع براین مساله تاکید کردند تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ باید به جهان بدون رهبری امریکا عادت کرد. موضوعات عنوان شده و واکنش های اروپاییان نشانه های خوبی است که لازم است دولت با تکیه بر آنها از ظرفیت های تعامل با اروپا به نفع خود بهره برداری کند همانند رویکردی که از همان ابتدای انقلاب یعنی بعد از پایان جنگ تحمیلی دنبال شد تا در برخی از حوزه ها از تضاد بین اروپا وامریکا استفاده شود، هر چند سیاست دولتهای نهم و دهم منجر به نزدیکی بیشتر اروپا وآمریکا شد و منافع اقتصادی ایران لطمات زیادی را شاهد بود اما در حال حاضر برجام منجر به ایجاد شکاف شدیدی بین امریکا و اروپا شده از این رو می توانیم با در نظر گرفتن این موضوع گام بلندی برای رسیدن به اهدافمان برداریم از این رو توصیه می شود مسوولین نظام از فضای موجود به نحو احسن استفاده کنند تا شوک منفی ناشی از خروج آمریکا از برجام به حداقل برسد.

این کارشناس اقتصادی اوضاع پیش رو را در بدبینانه  وخوش بینانه ترین حالت اینگونه تشریح کرد: به هر حال علی رغم اینکه عنوان شد اروپا از عملکرد آمریکا ناراضی است اما در عالم حقیقت اروپا به لحاظ اقتصادی توان مقابله با امریکا را ندارد و یقینا بین ایران و آمریکا انتخابی به غیر از آمریکا نخواهد داشت البته لازم به ذکر است با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد غرور اروپا مخدوش شده و ممکن است به دلیل مخدوش شدن غرور در برابر آمریکا ایستادگی کند. در بدبینانه ترین حالت حتی اگر اروپا در برابر آمریکا توان ایستادگی نداشته باشد ما همانند زمان قبل از برجام می شویم. اگر در خرید و فروش نفت ایران خللی وارد نشود و مانع ورود و خروج کالا نشوند جمهوری اسلامی ایران مشکلی بیش از آنچه تا کنون داشته نخواهد داشت. یعنی اگر تنها اروپا در ایران سرمایه گذاری نداشته باشد اوضاع همانند وضعیت فعلی است در غیر این صورت اگر اروپا با ایران همکاری کند و از تهدیدات اقتصادی امریکا بیمی نداشته باشد اوضاع اقتصادی کشور روزهای روشنی را در پیش رو خواهد داشت.

وی اظهار امیدواری کرد: یقینا اتحاد  کشورهای اروپایی در برابر آمریکا و حمایت آنها از شرکت های خصوصی شان می تواند منجر به حفظ و تداوم برجام شود، به یاد داریم بعد از توافق برجام شرکت های خصوصی مشتاق اروپا برای سرمایه گذاری در ایران با تهدیدات آمریکا صحنه را ترک کردند در حالی که دولت های اروپایی می توانستند با حمایت از آنها عرصه را بر آمریکا تنگ کنند از این منظر امیدوار هستیم با توجه به خدشه دار شدن غرور و استقلال عمل اروپا آنها با اتحاد بیشتری در برابر آمریکا ایستاده دور جدیدی از ارتباط با ایران را آغاز کنند.

افقه پیش بینی خود را درخصوص قیمت دلار اینگونه عنوان کرد: مسلما اقتصاد ایران توان افزایش قیمت دلار را بیش ازاین ندارد بنابراین می توان پیش بینی کرد در صورتی که تحریم ها شامل خرید وفروش نفت نشود و ورود وخروج کالا مانعی نداشته باشد قیمت ارز به حدود ۶ هزار تومان بر گردد مگر اینکه دولتمردان طرفدار افزایش نرخ ارز افزایش قیمت را مد نظر داشته باشند! چرا که اقتصاد ایران ظرفیت نرخ ارز بیشتر از ۷ هزار تومان را ندارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.