قدس آنلاین : با اینکه کمیسیون انتخابات عراق، نرخ مشارکت در انتخابات پارلمانی سراسری روز شنبه در این کشور را ۴۴,۵۲ درصد اعلام کرد اما با توجه به میزان پایین مشارکت، گروه سائرون و الفتح توانستند اکثریت آرا را کسب کنند.

ائتلاف «مقتدی صدر» همچنان پیشتاز است

قدس آنلاین - اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق از سوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات این کشور، حاکی از پیشتازی ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر دارد.

کمیسیون انتخابات عراق نتایج شمارش حدود ۹۰ درصد آراء را در برخی از استانهای این کشور به صورت رسمی اعلام کرد.   بر این اساس،   بعد از شمارش ۹۱ درصد آرا در ۱۶ استان از مجموع ۱۸ استان عراق لیست "سائرون" به ریاست مقتدی صدر همچنان پیشتاز انتخابات پارلمانی است و تنها نتایج آرای دو استان مشخص نشده است.

براساس اعلام این کمیسیون، در استان صلاح الدین ائتلاف جماهیر وطنی در صدر آرا قرار دارد. بعد از آن ائتلاف فتح به رهبری هادی عامری، و همچنین ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی قرار گرفته‌اند.

پس از النصر به ترتیب حزب قرار العراقی، صلاح الدین هویتنا، عراق الارض، ائتلاف سائرون و حزب الحکمه قرار دارند. البته نتایج حکایت از این دارد که در استانهای دیگر عراق نیز حزب سائرون از احزاب پیشتاز در جذب آرا مردم است.

انتخابات پارلمانی عراق در حالی از روز شنبه ۱۲ مه  آغاز شد که چهارمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور پس از سرنگونی صدام بود و حدود بیست و پنج میلیون از جمعیت سی و هشت میلیونی عراق برای این انتخابات ثبت نام کرده بودند. با اینکه کمیسیون انتخابات عراق، نرخ مشارکت در انتخابات پارلمانی سراسری روز شنبه در این کشور را ۴۴,۵۲ درصد اعلام کرد اما با توجه به میزان پایین مشارکت، گروه سائرون و الفتح توانستند اکثریت آرا را کسب کنند.

ائتلاف سائرون به دنبال تشکیل یک دولت تکنوکرات

این دوره انتخابات عراق، با توجه به شرایط حساس منطقهای و رقابت گروههای مختلف عراقی همچون حزب الدعوه، ائتلاف النصر به رهبری حیدر عبادی، ائتلاف دولت قانون به رهبری نور المالکی،   ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری از اهمیت بالایی برخوردار بود. ائتلاف الفتح به عنوان نیروی داوطلبانه و حشد الشعبی؛ نقش اساسی در نابودی داعش داشت و توانسته نقش موثری را در تحولات عراق بازی کند.

احزاب سنی از طریق لیست‌های متعدد در راس آنها "ائتلاف الوطنیة" به رهبری ایاد علاوی، ‌ معاون رئیس‌جمهوری عراق که به عنوان سکولار شرکت کرده و سلیم جبوری رئیس پارلمان عراق در انتخابات هستند. کردها هم از طریق چند حزب در انتخابات شرکت کرده‌اند تا ۴۶ کرسی را به دست آورند و دو کرسی‌ به مسیحیان می‌رسد که مختص اقلیم خودمختار کردستان است.

به گفته منابع خبری، صالح العبیدی سخنگوی ائتلاف السائرون پس از اعلام نتایج اظهار کرد که حزبش به دنبال تشکیل یک دولت تکنوکرات است. بر همین اساس، ائتلافی که بیشترین آراء را در این انتخابات به دست آورد باید برای تشکیل دولت ائتلافی وارد مذاکره شود.

قابل ذکر است که برخی از گروهها و احزاب عراقی، مذکرات و رایزنیهای خود را برای تشکیل فراکسیون پارلمانی بزرگتر آغاز کردهاند.

به گفته برخی منابع خبری، نشست رهبران حزب الدعوة عراق که جناح سیاسی «نوری المالکی» و «حیدر العبادی» به شمار می‌رود با رهبران ائتلاف «فتح» برای تشکیل فراکسیون پارلمانی بزرگتر صورت گرفت.

البته «عامر الفایز» از رهبران ائتلاف فتح در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» اظهار داشت که تا این لحظه هیچ تصویر دقیقی و شفافی درباره ائتلاف‌های آتی وجود ندارد و پس از اعلام رسمی و نهایی نتایج انتخابات، اقدامات رسمی برای ائتلاف‌های جدید آغاز می‌شود و همه احتمالا وجود دارد و هیچ خط قرمزی برای هم پیمانی ما وجود ندارد.

ائتلاف فتح، اهرم تعادل در پارلمان آینده

با توجه به اینکه آرای ائتلافهای مختلف درعراق بیانگر این است که هیچ یک از این گروهها نمیتواند به تنهایی دولت آینده را تشکیل بدهد بنابراین به نظر میرسد این گروه ها برای تشکیل دولت آینده دست به ائتلاف با گروه های مورد نظر خود بزنند.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقهای بر این باور است که انتخابات پارلمانی عراق در حالی برگزار شد که این کشور به تازگی از بحران نفس گیر امنیتی خارج شده بود. درگیر بودن دولت حیدر العبادی با موضوع داعش در مناطق سنی نشین، موجب شد خدمات عمومی و رفاهی دولت وی کاهش یابد و بدین ترتیب جریانهای دیگری توانستند از این شرایط استفاده و جایگاه مردمی خود را تحت عنوان شعار مبارزه با فساد تقویت کنند.

این کارشناس مسائل منطقهای تصریح کرد: طیفهای شیعی و جریان الفتح که توانستند در این انتخابات آرای قابل قبولی بیاورند، جریان عقیدتی وابسته به حشد الشعبی هستند و ائتلاف الفتح میتواند وزنه تعادل در پارلمان آینده عراق باشد و با توجه به اینکه این جریان توانست کرسیهای بالایی را بدست بیاورد، میتواند سهم بالایی را در دولت آینده داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.