قدس انلاین – سعید کوشافر: دیشب رحمت خداوند بر سر مردمان مشهد نازل شد، ابرهایی که مدتها بود کشاورزان منتظرش بودند دراسمان ظاهرشد و بارش همزمان با غروب خورشید رخ نمود. بارش بود و بارش بود؛ انگار ابرها هم بحال خشکسالی وحال وروز کشاورزان و باغداران شمال شرق کشور میگریستند؛ درحالی که اشک شوق برگونه های روستاییان روان میشد.

مشهد را آب میبره، مدیران شهرداری را خواب...

اما این تنها یک روی بارش زیبا وپرقدرت دیشب بود؛ روی دیگر سکه این بارش مردم مشهد بودند که اگرچه دغدغه قطعی اب اندکی انها رانگران کرده بود اما خوب میدانستند در دوره ای که مدیران شهری بیشتر گرم سیاسی کاری هستند تا کار برای مردم باید بیشتر نگران حال و روز خانه زندگی خود زیر این باران باشند.

رگبارهای شدید دیشب نشان داد که نگرانی مردم خیلی هم بیجا نبود چرا که برغم هشدارهای پیاپی سازمان هواشناسی اما مسوولان شهری انقدر درگیر جلسات رنگ وارنگ سیاسی برای نجات برخی اعضا از راهروهای دادگاه، تلاش برای راه اندازی بزرگراه جنوبی مشهدو ... بودند که فراموش کردند به مسوولان خدمات شهری تذکر بدهند نسبت به لایروبی از کانالهای اب و فاضلاب شهر اقدام شود.

باران بارید و مردم مشهد گرفتار شدند ساعتها درخیابانها ماندند وترافیک را تحمل کردند. برخی خیس واب کشیده به خانه رسیدندو بسیاری تا پاسی از شب درخیابانها ماندند تا شاید راهی بدون اب به سوی منزلشان باز شود. انهایی هم که ماشینشان دچار ابگرفتگی شده بودو کنار خیابان بودند حسابشان جداست.

اما مدیران شهرداری خیلی راحت از کنار مساله گذشتندو با ارایه یک خبر سازی ساده ماجرا را ختم شده تلقی کردند. به گفته انها  فقط ۲۸ مورد ابگرفتگی انهم جزیی درمشهد رخ داد که خیلی زودهم مشکل برطرف شد. چه کسی باور میکند! شاید انها که درمشهد نبودند باور کنند. مدیران و مسوولان هم که با خودورهای لوکس و راننده شخصی به خانه خود درمناطق بالای شهررفتند اصلا مشکلی ندیدند اما مردم مناطق مرکزی مشهد، حاشیه کال قره خان، کسانی که گذرشان به زیرگذرهای شهر افتاده بود و ... انها بودند که ساعتها زیر باران منتظر ماندند. انها بودند که خانه و زندگیشان غرق دراب شد و... و.

حداقل خود بنده که بیش از یکساعت درترافیک بزرگراه کلانتری بودم به چشم خودم دیدم که یک متر اب در زیرگذر میدان جهاد باعث شد تا دهها خودرو گرفتار شوندو همانها هم که شجاعت کرده واز این دریای ساخته شده در تاسیسات شهرداری عبور میکردند باید ساعتی بعد راهی تعمیرگاه شوند تا ابهای وارد شده به اجزای مختلف خودرویشان را خارج کند.

تنها چند متر جلوتر درمیدان انقلاب اسلامی، درمسیری  که به سمت خیابان امام خمینی کشیده میشد وضع خیلی بدتر بود. رودخانه ای خروشان به سمت خودروها هجوم میاورد قطعا عبور مردم از این سیلاب عظیم خیابانی غیر ممکن بود اما برخی ماشین سواران که پس ازکار روزانه وخستگی راهی منزل بودندو ساعتها درترافیک ناشی ازاهمال کاری شهرداری مشهد گرفتار شده بوده وجان به لب شده بودند دل به دریا میزدندو درخلاف جهت رودخانه به سمت خیابان اما م خمینی حرکت میکردند. چند ماشین را دیدم که چندین متر سوار بر امواج خروشان این رودخانه دست ساز شهرداری مشهد به این سو وان سو روان شدندو صدای جیغ سرنشینان ان بلند شد. خدا به انها رحم کرد که اب انها را با خود نبردو خدا به مردم مشهد رحم کرد که باران بیشتر تداوم نیافت که اگر تنها دقایقی بیشتر ادامه می یافت هیچ بعید نبود درغفلت مسوولان شهری شهر را اب با خودببرد.

وارد خیابان امام خمینی که میشدی دراولین کوچه سیلابی بزرگتر از انچه قبلا دیده بودی روان بود اما این همه اب ازکجا میاید ... راه را به سمت این رودخانه کج کردم و دیدم که بازهم این دسته گل شهرداری است که خودنمایی میکند. تمام روان اب پایانه مسافربری مشهد از مجرایی که به یک کوچه ختم شده خارج میشود و سیلابی عظیم دراین کوچه راه انداخته. تمام ساکنان از خانه ها خارج شده بودند و منتظر بودند تا کی این آب راهی خانه های انها شده یا پایه های ساختمانشان را سست کند.

ماجرا فقط این نبود که امروز صبح تماسهای مردمی حکایتهای مشابهی را از میدان امام حسین؛ خواجه ربیع؛ شیرودی و... حتی مناطق غربی مشهد روایت میکرد. روایتها همه یکسان بود و همه مردم یک حرف میزدنداگر مدیران شهری مشهد به هشدارهای هواشناسی گوش داده بودندو مسیلها را لایروبی کرده بودند قطعا با بارانی نه چندان شدید نیمی از شهر غرق نمیشد.

البته مسوولان شهری مشهد هم گرفتاری های خاص خودشان را دارند، یکی از اعضای شورا گرفتار پرونده ای شده که باید برای ان چاره جست، شهردار از اینکه درگزینه های شهرداری تهران حذف شده نگران است و درفکر این است که چه کند تا درپستهای بعدی اوراهم نامزد کنندو معاونان شهردار هم گرفتاریهای خاص خودشان را دارند... شاید سرگرم یافتن جانشین برای مدیرانی هستند که در دوره قبل در اتوبوس شهردار قبلی راهی شهرداری مشهد شدند و... و. اما همه اینها پاسخ قانع کننده ای برای مردم مشهد نیست.

جالب اینجاست که شهردار مشهد تقی‌زاده خامسی هم تلاش دارد موضوع را توجیه کندو بگوید که کانالهای اب مشهد برای رگبار پیش بینی نشده است اما وی نمیگوید که ایا همین کانالهای اب که مدتهاست لایروبی نشده توانایی انتقال همان مقدار اب استاندارد را داشت یا درزمان وقوع چنین سیلی خدمات شهری مشهد کجا بود؟ مگر هواشناسی هشدار نداده بود؟

وی به یک عذرخواهی ساده همراه باتوجیه بسنده کرده ومیگوید:اگر در نقاطی از شهر شاهد آب افتادگی بودیم به دلیل سرریز شدن کانال‌های شهر مشهد است چرا که ظرفیت کانال‌های شهر براساس بارندگی متوسط محاسبه شده است. در همه جای دنیا نیز کانال‌ها را برای رگبار پیش‌بینی نمی‌کنند به دلیل اینکه اقتصادی نیست.

شهردار مشهد دراداممه توجیه نامه اش میگوید: شب گذشته در منطقه احمدآباد در زمان نیم ساعت ۵۲ میلیمتر بارندگی ثبت شد که در مقایسه با متوسط بارندگی مشهد با ۲۰۰ میلیمتر بسیار زیاد است لذا طبیعی است که آب افتادگی رخ دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.