۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 600512

قدس انلاین : معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به وجود 16 هزار و 600 فقره طلاق در این استان طی 2 سال گذشته گفت: مشاوره های پیش از طلاق توسط کارشناسان بهزیستی در این مدت باعث سازش چهار هزار زوج متقاضی طلاق شد.

 سازش چهار هزار زوج خراسانی با مشاوره
غلامحسین حقدادی روز سه شنبه در نشست 'چالش های دعاوی زوجین' در دانشگاه امام رضا (ع) مشهد افزود: از 2 سال قبل مشاوره قبل از طلاق از سوی دادگستری به بهزیستی واگذار شد تا متقاضیان طلاق ابتدا مشاوره های کارشناسان بهزیستی را دریافت کنند.

وی اظهار کرد: 170 مرکز مشاوره و 40 مرکز مددکاری زیر پوشش بهزیستی خراسان رضوی است که 30 مرکز از این تعداد به مشاوره قبل از طلاق اختصاص دارد.
وی گفت: طی 2 سال گذشته 200 هزار خدمت مشاوره به 36 هزار زوج ارائه شده که منبع اطلاعاتی مهمی برای انجام فعالیت های کارشناسانه و تحقیقاتی است.
حقدادی افزود: آمار طلاق در خراسان رضوی طی سال گذشته رو به کاهش بوده که این مهم در نتیجه مشاوره های قبل از طلاق است.
وی اظهار کرد: براساس مشاوره های انجام گرفته، مهمترین دلایل طلاق، خشونت های کلامی و فیزیکی، عدم مهارت تصمیم گیری، عدم سازگاری و نداشتن کنترل خشم و استرس، عدم مسئولیت پذیری به ویژه در حوزه مردان، عدم رضایت جنسی، اعتیاد، دخالت ناشیانه و جانبدارانه خانواده هاست.
وی گفت: میزان ازدواج در خراسان رضوی نیز کاهش یافته لذا مداخله در ازدواج بیشتر از مداخله در طلاق مورد نیاز است.
سرپرست مجتمع قضایی شهید مطهری مشهد نیز در این نشست گفت: محاکم قضایی با صدور احکام نمی توانند مشکلات خانواده را حل کنند و باید پژوهشگران و جامعه شناسان با درک درست از جامعه، عوامل تهدید کننده بنیان خانواده ها را شناسایی و از بین ببرند.
حجت الاسلام مهدی ابراهیمی افزود: نباید اجازه داد خانواده به محاکم قضایی سوق داده شود زیرا موجب از هم پاشیدگی آن می شود.
وی اظهار کرد: قانونگذار با ایجاد قانون جدید حمایت از خانواده تلاش کرده است پای خانواده هایی که به اختلاف بین زوجین گرفتار شده اند، به محکمه قضایی باز نشود و در این راستا مراکز مشاوره پیش از طلاق با حضور اشخاص با نفوذ، حقوقدان و کاردان راه اندازی کرده است.
وی گفت: با بررسی پرونده های طلاق 40 عامل که منجر به جدایی زوجین می شود، احصا شده که برای رفع این دلایل باید اقدام جمعی و کامل انجام شود و نهادهای دولتی و مردمی با همکاری یکدیگر عوامل اختلاف و تنش بین زوجین را از بین ببرند.
سرپرست مجتمع قضایی شهید مطهری مشهد با بیان اینکه باید عواملی را که باعث تحکیم زندگی و تعالی آن می شود دنبال کرد، افزود: مراکز مشاوره قبل از ازدواج باید بیش از گذشته فعال شوند زیرا این نوع مشاوره در تشکیل یک زندگی مشترک موفق بسیار تاثیرگذار است.
وی اظهار کرد: دختران بسیاری در خراسان رضوی قبل از 13 سالگی ازدواج می کنند که پس از ازدواج با مشکل مواجه می شوند لذا در قانون جدید حمایت از خانواده، در این زمینه تدابیر ویژه ای اندیشیده شده و از این نوع ازدواج ها جلوگیری می شود.
وی ازدواج های مخفی یا عقدهای بی سامان را از دیگر علل پدیده طلاق ذکر کرد و گفت: برای کسانی که بدون ثبت عقد، اقدام به ازدواج کنند مجازات در نظر گرفته شده است.
رئیس شعبه 27 دادگاه تجدیدنظر خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: حدود 80 درصد دعاوی مطرح شده در حوزه خانواده استان مربوط به بانوان است و نشان می دهد بانوان مشکل بیشتری در زندگی مشترک و شناخت نسبت به حقوق خود دارند.
هادی ولایتی افزود: مطالعه بانوان در رشته های حقوق بسیار کمتر از مردان است و در نتیجه بانوان سهم بیشتری از دعاوی مطرح شده مربوط به حوزه خانواده را دارند.
وی اظهار کرد: دانشگاه ها باید زنان دارای مدارج بالا در رشته حقوق تربیت کنند تا مطالعه و شناخت آنان نسبت به حقوق خانواده و حقوق خود در زندگی مشترک بیشتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.