قدس انلاین – سعید کوشافر: بازار رایانه، نرم افزارو لوازم یدکی وقطعات جانبی شهر مشهد در رکود مضاعف غرق شده این درحالی است که از ماهها قبل گرانی سرسام اوری دراین بازار رقم خورد که اکنون با کمبود قطعات و لوازم جانبی و کامپیوتر اوضاع را وخیم تر کرده است.

رکود مضاعف گریبانگیر بازار کامپیوترمشهد/ قیمتها دربازار رایانه مشهد دوبرابر شده ومشتریان نصف/ مردم سراغ کالاهای دست دوم میروند

گزارش خبرنگار ما از مجتمع تجاری تک که یکی از بزرگترین بازارهای رایانه ولوازم جانبی ان درمشهد است حکایت از گلایه شدید بیشتر کسبه دارد. فروشندگان این بازار بر این باورند که از زمان افتتاح این مجتمع تا کنون که نزدیک به یک دهه است شاهد چنین رکودی نبوده اند.

انها براین باورند که افزایش قیمت دلار طی ماههای اخیر و نبود پول و نقدینگی دست مردم باعث شده تا کسی اقدام به خرید رایانه یا لپ تاپ جدید نکندو همه مردم سعی دارند تا هرطور شده با سیستم خود کنار امده یا درنهایت نسبت به ارتقاء ان اقدام کنند.

دراین میان تنها فروشندگان کالاهای استوک و برخی فروشندگان قطعات هستند که بازارشان خیلی راکد نیست وهنوز اندک مشتریانی را جذب میکنند. گزارش میدانی خبرنگار ما حاکی است ساعت ۱۸ که همواره اوج حضور مشتریان دراین مجتمع بود تنها چیزی کمتر از انگشتان دودست از شهروندان در بازار حضور داشتند و کمتر مشتری درمغازه های پاساژ دیده میشد.

درهمین راستا حسینی یکی از فروشندگان رایانه ولپ تاپ به خبرنگار ما میگوید: مساله رکود چیز تازه ای نیست طی دو تا سه سال اخیر همواره این بازار با رکود مواجه بوده است اما طی یکی دوماه اخیر وضع بسیار بدتر شده است. از یکسو افزایش قیمتها به گونه ای شده که ما برای فروش هرکالا مجبوریم از تهران قیمت بگیریم واز سوی دیگر مردم دیگر اعتمادی به فروشندگان ندارندو برای خرید یک کالا از دهها فروشگاه قیمت میگیرند.

وی با بیان اینکه موضوع مشکل ساز تازه این است که فروشندگان تهرانی طی روزهای اخیر از فروش کالا به شهرستانها خودداری میکنند، یاداورمیشود: انها میگویند واردات نداریم این درحالی است که تاهمین چند ماه قبل موجودیهای خیلی بالایی داشتند. مساله کاملا مشخص است کالاها را انبارکرده اند تا تکلیف دلار مشخص شود و بتوانند با قیمتهای جدید کالایشان را به فروش برسانند.

احمد منظری فروشنده لپ تاپهای کارکرده هم به خبرنگار ما گفت : طی روزهای اخیر مردم فقط درصورتیکه نیاز مبرم داشته باشنداقدام به خرید میکنندو فقط هم سراغ لپ تاپهای دست دوم میایند که قیمتشان مناسبتراست.

وی می افزاید : طی یکی دو ماه اخیر فروش لپ تاپهای بالای ۳میلیون ما که اتفاقا بسیار هم کارامدو مدرن است تقریبا به صفر رسیده است و مردم دنبال این هستند که صرفا کارشان راه بیافتند و سراغ قیمتهای زیر یک میلیون را میگیرند.

درهمین حال رضا میرزایی که تعمیرکار است میگوید: الان قیمتها دربازار متغیر است یک  فروشگاه یک قیمت میدهدو دیگری قیمت دیگری، درکل هم قیمتها نسبت به سال قبل بیش از ۵۰درصد افزایش یافته است. پارسال دربازار لپ تاپ زیر یک میلیون هم بود اما اکنون زیر یک ونیم میلیون نیست. مردم هم وقتی این وضع و قیمتهای متفاوت رامی بینند یا خرید نمیکنند و منتظر میمانند یا سراغ نمایندگیهای رسمی میروند وسایر بازار در رکود فرو میرود.

وی درعین حال بازار تعمیر را هم کساد میداند و میگوید: وقتی شهروندی سیستمش را برای تعمیر میاورد وقیمت قطعات را میشنود منصرف میشود. طی همین ماه اخیر حداقل ۱۰ مورد داشتم که وقتی قیمت قطعات را شنیدند منصرف شدند چرا که قیمت قطعات حداقل دو برابر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.