قدس آنلاین – محمود مصدق: استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به دلیل برخورداری از سوخت پاک و زیان حداقلی برای محیط زیست یکی از راهکارهای علمی‌ و فنی دنیا برای کاهش آلودگی هوا بویژه در کلان‌شهرها است. راهکاری که البته در ایران هم مورد تأکید مسؤولان و کارشناسان قرار گرفته تا شاید به‌واسطه آن آلودگی هوا تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز و... کمی ‌کاهش پیدا کند و مردمان کمتری بر اثر استنشاق هوای آلوده جانشان را از دست بدهند.

موتورسیکلت‌های برقی روشن نشده، خاموش شدند

به همین خاطر طرح حمایت از موتورسیکلت‌های برقی ابتدا در سال 92 از سوی شورای دوره چهارم  شهر تهران و شهرداری وقت پایتخت و سپس توسط برخی از شهرداری‌ها  کلید خورده است.  طرحی که براساس آن به متقاضیان خرید موتورسیکلت‌های برقی، وام ۱۰ میلیون تومانی از سوی بانک شهر پرداخت می‌شد.

 با این همه به نظر می‌رسد برخلاف دیگر کشورها استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در ایران به دلایل مختلفی چون بالا بودن قیمت این نوع موتورسیکلت‌ها، ضعف قدرت و کمبود قطعات آن‌ها چندان مورد استقبال مردم واقع نشده است.

با آن‌ها نمی‌شود کارکرد!

مرتضی کیا مدیر یک مرکز فروش موتورسیکلت برقی در تهران به «قدس‌آنلاین» می‌گوید: این گونه موتورسیکلت‌ها هنوز در بازار ایران جا نیفتاده است. عمده دلیلش هم آن است که قدرت و سرعت  بالایی ندارند و با آن‌ها نمی‌شود کار کرد؛ ضمن این که قطعات آن‌ها به سختی گیر می‌آید و برای تعویض باتری آن باید هزینه زیادی پرداخت کرد.

وی کندی حرکت موتورسیکلت‌های برقی در نقاط شیب دار را یکی دیگر از دلایل عدم استقبال مردم از این وسیله نقلیه یاد می‌کند و می‌گوید: موتورهای برقی هرچند فاقد آلودگی هوا و آلودگی صوتی هستند اما  فقط به‌درد شهرهایی که در دشت واقع شده‌اند؛ می‌خورند.

حمید کاشی صاحب یک دستگاه موتورسیکلت برقی تولید داخل هم ضمن ابراز نارضایتی از خرید این نوع موتورسیکلت می‌گوید:  کمبود جایگاه‌های شارژ باتری مهمترین مشکل موتورسیکلت‌های برقی است به همین دلیل نمی‌توان از آنها در نقاط مختلف و یا شهرها استفاده کرد. مشکل دیگر گرانی موتورهای برقی با وات بالا است به طوری که حتی قیمت آن‌ها به 30 میلیون تومان هم می‌رسد. موتورسیکلت‌های با وات باتری پائین هم که قدرت لازم را ندارند و سرعت‌شان در سربالایی به 20 کلیومتر می‌رسد.

پرداخت وام چاره کار نیست

ناهید خدا کرمی‌ رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی‌شهر تهران  هم از عدم  استقبال از موتورسیکلت‌های برقی در کشور خبر می‌دهد و به قدس می‌گوید: تعداد موتورسیکلت‌های موجود در بازار مصرف هم آنقدر قابل توجه نیست که درصورت استقبال براحتی در دسترس باشد.

وی با اشاره این که شکی نیست دنیا حمل و نقل خود را به سمت  استفاده از سوخت پاک می‌برد، می‌افزاید: کشور ما هم دیر یا زود باید در این مسیر قرار گیرد چرا که یکی از معضلات کلانشهرهای ما ترافیک و آلودگی هوا است.

 وی با اشاره به ضرورت استفاده از موتورسیکلت‌های برقی می‌افزاید: روزانه نزدیک به 5/2 میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران تردد می‌کند  که طبق بررسی‌ها هریک از آن‌ها چند برابر یک خودروی  یورو 3 آلایندگی تولید می‌کند. ضمن این که آلودگی صوتی بالایی دارند. بهرحال  یکی از اهداف شورای پنجم  از همان ابتدای شروع کارش بررسی میزان اجرا وتحقق طرح‌ها و لوایح گذشته بوده است بنابراین   پس از بررسی  طرح یاد شده دریافتیم که گسترش استفاده از موتورسیکلت‌های برقی موضوعی نیست که شهرداری به تنهایی بتواند آن را محقق کند  و لازم است  در این رابطه وزارت صنعت، بخش صنایع خودرو و موتورسازی هم بیشتر فعال شوند.

وی ترویج استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به صورت گام به گام را راهکار فعلی شورای شهر تهران می‌خواند و می‌افزاید: در تلاشیم تا در مرحله نخست شرکت‌ها و مؤسساتی را که استفاده زیادی از موتورسیکلت می‌کنند، با تشویق‌هایی ملزم کنیم تا بجای موتورسیکلت‌های بنزینی از موتورهای برقی استفاده کنند و درمرحله بعد با دادن مشوفق‌های لازم از افراد بخواهیم تا موتورسیکلت‌های خود را به برقی تبدیل کنند.  

وی از برگزاری جلساتی با شرکت‌های تولید و واردکننده موتورسیکلت  خبر می‌دهد و می‌گوید: مسائل و مشکلات آن‌ها را هم شندیم اما طبق قانون پاک باید به سمت استفاده از موتورسیکلت‌های برقی برویم  به همین دلیل به نظر می‌رسد بحث مدیریت یکپارچه شهری در توسعه حمل و نقل‌های سالم و پاک بسیار ضروری است  از این رو شهردار آینده باید تمام تلاشش این باشد که کلیه سازمان‌های ذی نفع در این مسأله را در یک مسیر مشخص قرار دهد  تا بعد از دو سال حداقل موتورسیکلت‌های مؤسسات و سازمان‌ها را به برقی تبدیل کنیم.

رئیس کمیته سلامت درباره ارائه تسهیلات به خریداران موتورسیکلت‌های برقی می‌گوید: مشکل جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با بنزینی  فقط مالی نیست بلکه بیشتر به ناهماهنگی بین سازمانی بر می‌گردد که باید در قالب مدیریت یکپارچه شهری آن را حل وفصل کرد بنابراین پرداخت وام به متقاضیان جهت خرید موتورسیکلت‌های برقی خیلی درست نیست . یعنی این که منتظر شویم تا شهرداری‌ها، بانک‌ها و یا صنایع هرکدام به تنهایی جهت حل مشکل یاد شده  ورود کنند؛ چندان منطقی نیست. باید همه  بخش‌های مسؤول به‌ویژه خود راکبان به این موضوع ورود کنند.      

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.