هاشم رسائی فر: معتادان متجاهر، برخورد و جمع آوری آن‌ها موضوعی نیست که مربوط به امروز و دیروز باشد. از زمانی که بحث اعتیاد و معتاد وجود داشته تا الآن شاید خیلی از ما افراد معتادی را دیده باشیم که در نقطه‌ای از شهر که عمدتاً مکان‌های خلوتی هستند، اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کنند! جالب‌تر اینکه گاهی این موارد حالت دسته جمعی به خود می‌گیرد و تبدیل به مصرف گروهی می‌شود.

تهیه مواد مخدر آسان‌تر از خرید یک سطل ماست!

نیروی انتظامی در راستای برخورد با مواردی از این دست هربار به تناوب اقدام به جمع آوری و ساماندهی این معتادان کرده است، اما به درستی مشخص نیست که دراین بین چه مشکلات و ضعف هایی وجود دارد که بعد از مدتی کوتاه همان معتادانی که دستگیر و جمع آوری شدند به همان مکان سابق برمی گردند و «روز از نو روزی از نو»!

یکی از مراکز تجمع معتادان متجاهر که البته چندین و چند بار سوژه گزارش‌های ما شده، حاشیه کال رزکش است. گشتی گذرا در حاشیه این کال ما را به این واقعیت تلخ می‌رساند که در این مکان خیلی راحت هم می‌شود تجمع معتادان متجاهر را شاهد بود و هم به سهولت انواع مواد مخدر را تهیه کرد!

*دغدغه خانواده

یکی از اهالی این منطقه از بلوار توس می‌گوید: علاوه بر نگرانی ما درخصوص تجمع معتادان تمام دغدغه ما این است که بچه‌های ما به سبب حضور این افراد در دام اعتیاد گرفتار نشوند.

وی ادامه می‌دهد: با اینکه نیروی انتظامی چندین و چند بار اقدام به جمع آوری معتادان کرده است، اما گویا این فرایند کافی نبوده و بعد از مدتی اینجا مجدد تبدیل به پاتوق معتادان و مواد فروشان شده است! درخواست ما این است که یک بار برای همیشه این معضل برطرف شود چراکه کودکان ما از امنیت برخوردار نیستند.

یکی دیگر از اهالی با اشاره به اینکه زمان صرف شده معتادان برای خرید مواد مخدر بسیار کمتر از خرید یک سطل ماست است، نبود نظارت کافی بر بحث جمع آوری معتادان متجاهر را دلیل اصلی حضور مواد فروشان در منطقه ذکر می‌کند.

او می‌گوید: اگر قانون با این گونه افراد محکم‌تر برخورد کند و همه چیز به جمع آوری و حبس چند روزه آن‌ها در مراکز بهزیستی خلاصه نشود، بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد، دیگر دیده نخواهد شد.

او می‌افزاید: مسئولان باید برای رفع این خطر اجتماعی که پیامدهای منفی روحی روانی بسیاری برای مردم دارد، فکری اساسی بردارند؛ وگرنه این پدیده شوم هر روز بیشتر از قبل در بین خانواده‌ها بخصوص آن‌هایی که در این مناطق زندگی می‌کنند، رسوخ خواهد کرد.

*جمع آوری ۵۰۰ معتاد از ابتدای سال

در اولین فرصتی که دست می‌دهد، موضوع برخورد با معتادان متجاهر را با فرمانده نیروی انتظامی خراسان رضوی مطرح می‌کنیم.

سردار قادر کریمی در خصوص اقدام‌های نیروی انتظامی در این زمینه می‌گوید: از ابتدای سال جدید تا به امروز ۵۰۰ نفر از معتادان متجاهر سطح شهر مشهد جمع آوری و تحویل بهزیستی شده‌اند، اما آنچه که در این بین وجود دارد، ظرفیت است که بهزیستی برای نگهداری این معتادان در نظر می‌گیرد که هر زمان این ظرفیت به ما اعلام شود برای جمع آوری اقدام خواهد شد.

وی اظهار داشت: با همه این اوصاف به همکاران و سرکلانترها اعلام شده است که اگرچه ظرفیت‌های بهزیستی معین است، اما حداقل نباید این گونه معتادان پاتوقی برای خودشان داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.