علی محمدزاده:چند روز قبل خبر سقوط اتوبوس دانش آموزان خوافی در جاده مشهد به کلات تیتر رسانه‌ها شد و یک بار دیگر بسیاری از مخاطبان وکسانی که حتی یک بار از این مسیر عبور کرده‌اند، این پرسش برایشان مطرح شد که چه زمانی قرار است این جاده ایمن شود.

سقوط و تصادف؛ کابوس همیشگی جاده کلات

* آمار تأسفبار

شاید بهترین مقدمه برای تشریح ضرورت بهسازی این محور نگاهی به خبرهای تأسف برانگیزی باشد که هر ساله چند بار می‌شنویم. بنابراین تنها چند تیتر خبری سال‌های اخیر را مرور می‌کنیم.

- برخورد کامیون با خودرو سواری چهار نفر را به کام مرگ فرستاد و

 دختر بچه ۱۲ ساله تنها بازمانده این حادثه دلخراش است.

- برخورد دو خودروی سواری در ابتدای جاده کلات مادر ۲۶ ساله و نوزاد هشت ماهه‌اش را به کام مرگ کشاند.

- تصادف دو خودروی سنگین در جاده کلات - مشهد باعث انفجار و آتش سوزی شد که متأسفانه به مرگ راننده کامیون انجامید.

- یک دستگاه لودر به همراه دو سرنشین ۴۰ و ۵۳ ساله که در حال جابه‌جایی سنگ‌های حفاری شده در معدن سنگ بودند، به عمق ۳۰ متری دره سقوط کرده و جان باختند.

- در دو شب متوالی در آبان ۹۴ بر اثر واژگونی یک دستگاه خودرو پراید و سقوط یک دستگاه موتور سیکلت در جاده کلات - مشهد یک سرنشین خودرو و دو سرنشین موتور جان باختند.

آنچه ذکر شد، تنها چند نمونه از اخبار حوادث رخ داده در جاده کلات به مشهد است و متأسفانه سالانه تعداد زیادی از مسافران این جاده قربانی وضعیت نامناسب این محور می‌شوند.

* اقدام‌های انجام شده

با مراجعه به آرشیو اخبار سال‌های قبل به خبرهای خوبی برمی خوریم که حکایت از تصمیم مدیران این حوزه برای ایمن سازی و بهبود وضعیت این جاده داشته، ولی با گذشت چند سال از این خبرهای خوب حالا می‌دانیم که آنچه ذکرشده و قرار بوده انجام شود، همچنان قرار است، انجام شود.

البته برخی اقدام‌های خوب هم صورت گرفته که نباید آن‌ها را فراموش کرد. اقدام‌هایی که از سوی اداره راهداری برای ایمن سازی محور صورت گرفته از جمله این اقدام‌هاست.

علیرضا خجسته معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی می‌گوید:راهداری متولی نگهداری راه‌های ایجاد شده و بهسازی شرایط موجود است و ایجاد زیرساخت‌های جدید جاده‌ای در حوزه اداره راه و شهرسازی است.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس همین مأموریت تعریف شده، اداره راهداری در چند سال اخیر تلاش کرده تا حد امکان و متناسب با امکانات و اعتبارات موجود بخشی از شرایط خطر آفرین محور کلات به مشهد را برطرف یا اصلاح کند.

وی می‌افزاید:در بخش سطح معبر ۴۰ کیلومتر از مسیر با روش آسفالت ماسه‌ای آسفالت شده و در ۲۵ کیلومتر روکش گرم کار شده و نیز ۲۵ کیلومتر لکه گیری شده است.

خجسته اظهار می‌دارد:یکی از شرایط خطر آفرین جاده کلات نبود دید در سر پیچ‌هاست که با بررسی‌های صورت گرفته سعی شد با حذف موانع امکان دید رانندگان در پیچ‌ها مهیا شود که در همین راستا ۵۰۰۰ متر مربع خاکبرداری انجام گرفته است.

همچنین لایروبی و بازگشایی ۶۵ دستگاه پل و روشنایی تونل گوجگی و تونل ابتدای شهر کلات و خط کشی ۳۱۵ کیلومتر و نصب ۸۰۰ متر حفاظ و ۵۶۰ تابلواز دیگر اقدام‌های انجام شده برای بهبود وضعیت جاده بوده است. این درحالی است که در بخش حفاظ کناری جاده با توجه به کوهستانی بودن محور نیاز به حفاظ گذاری بیشتری است، اما با توجه به اعتبارات سالانه تلاش کرده‌ایم که هر سال بخشی از مسیر را حفاظ گذاری کنیم.

خجسته درخصوص حذف نقاط حادثه خیز نیز می‌گوید: براساس ضوابط فنی تعریف شده، تنها یک نقطه با شرایط اعلامی منطبق بود که برای اصلاح آن تقاضای اعتبار کرده‌ایم و به محض تخصیص اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

معاون راهداری اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی می‌افزاید: اقدام‌های صورت گرفته، تنها نقش مسکن را دارد و چاره اصلی این محوردر تعریض و چند بانده شدن آن و اصلاح قوس‌های خطرناک است.

* تقاطع بی‌پولی

همچنان که گفته شد، تمام کارشناسان ومدیران حوزه راه بر این باورند که باید جاده مشهد به کلات تعریض شود. البته بیش از ۱۵ سال پیش یعنی سال ۷۹ اقدام‌های جدی برای بهسازی مسیر آغاز شد و در ابتدا چهار قطعه از ابتدای مسیر از مشهد به سمت کلات به طول ۱۶ کیلومتر به عنوان فاز نخست این پروژه کلید خورد وتا سال ۸۵ این قطعات به پایان رسید و در حالی که انتظار می‌رفت با تزریق اعتبارات لازم این پروژه ادامه پیدا کند، اما اعتباراتی نرسید و این طرح از آن زمان درتقاطع بی پولی متوقف است.

در همین مدت ۱۰ کیلومتر هم از ابتدای مسیر از سمت کلات بهسازی شد ودیگر فاز جدیدی از پروژه انجام نگرفت وپس از سال ۹۰ هیچ رقمی به این پروژه‌ها تخصیص نیافته است.

* اندکی تأمل

به منظور درک ضرورت تعریض این محور دانستن چند نکته خالی از لطف نخواهد بود؛ اینکه بدانیم محورمشهد به کلات به طول ۱۵۰ کیلومترعلاوه برتردد نزدیک به ۴۰ هزار سکنه این شهرستان سالانه پذیرای ۶ میلیون مسافر است.

براساس اعلام نظرکارشناسان جاده‌ای بیشتر مسیر محور کلات به مشهد محور مواصلاتی خطرناک محسوب می‌شود و سالانه ده‌ها تصادف شدید و واژگونی در این محور رخ می‌دهد و به طور متوسط سالانه ۱۰ نفر درحوادث رانندگی این محور جان خود را از دست می‌دهند وچندبرابر این رقم تعداد مجروحان تصادفات و حوادث رخ داده در این مسیر است.

خلاصه اینکه این محور پر از پیچ‌های دلهره و دره‌های مرگ است و عرض کم جاده گاهی اجازه عبور زندگی شماری از قربانیانش را نمی‌دهد و عمرشان در پیچ غفلت‌ها یا پرتگاه فراموشی‌های این مسیر به پایان می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.