اهواز_ یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به بررسی طرح توقف پروژه‌های انتقال آب در کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در این کمیسیون به دنبال آن هستیم طرح‌هایی که در وزارت نیرو به صورت غیر کارشناسی پیگیری می‌شوند، متوقف شوند تا پس از انجام مطالعات زیست محیطی و فنی دقیق‌تر و همچنین مطالعات اجتماعی طرح‌ها، در صورتی که قابلیت اجرا داشته باشند، شاهد اجرای آن‌ها باشیم.

سدسازی‌ها باعث شد دشت‌های خوزستان خشک و به کانون ریزگرد تبدیل شوند

به گزارش قدس آنلاین، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌هایی که در ۴۰، ۵۰ سال گذشته در کشور اتخاذ شده است، اکنون با یکسری از بحران‌های انسان ساخت مواجه شده‌ایم. درست است که در برخی از سال‌ها با خشکسالی مواجه هستیم و نوساناتی در این زمینه وجود دارد، اما یکسری اتفاقاتی نیز افتاده که ناشی از مدیریت نادرست وزارت نیرو بوده است.

وی با اشاره به بررسی طرح توقف پروژه‌های انتقال آب در کمیسیون کشاورزی مجلس، افزود: اولین اشکالی که به وزارت نیرو وارد است، آن است که این وزارتخانه سیاست‌های آبی خود را بر اساس هیچ آمایش سرزمینی اجرایی نکرده است. آمایش سرزمین می‌گوید که برای هر منطقه بر اساس پتانسیل‌های منابع طبیعی آن باید برنامه‌ریزی انجام گیرد اما این کار از سوی وزارت نیرو مورد توجه قرار نگرفته است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: در بحث آب باید وزارت نیرو از ۵۰ سال گذشته و پیش از آنکه سفره‌های آب زیرزمینی ایران نابود شوند، مساله آمایش سرزمین را مورد توجه خود قرار می‌داد و سیاست‌های تمرکز جمعیت در نقاط مختلف کشور، توسعه کشاورزی و همه فعالیت‌های اقتصادی را باید بر اساس آمایش سرزمین برای هر منطقه تعریف می‌کرد.

پاپی زاده با بیان این‌که برای برخی از مناطق فعالیت‌هایی انجام گرفته است که باعث شده تا اکنون آب آن مناطق از بین برود، عنوان کرد: در برخی از مناطق که آب به شدت مصرف شده است شاهد کمبود آب هستیم و وزارت نیرو در این زمینه به جای حل مساله، با طرح موضوع انتقال آب به دنبال پاک کردن صورت مساله است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو با انتقال آب حوضه‌ای به حوضه دیگر هم حوضه مقصد و هم حوضه مبدا انتقال آب را دچار مشکل می‌کند، همچنین این کار باعث می‌شود تا سفره‌های آب زیرزمینی کشور نیز دچار مشکل شوند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث سدسازی‌های وزارت نیرو اظهار کرد: در استانی مانند استان خوزستان که یک استان دشتی است، با بارش‌های زمستانی این دشت آبیاری می‌شد و این آبیاری طبیعی باعث می‌شد تا پوشش سبزی در خوزستان شکل بگیرد و با پدیده ریزگردها نیز مواجه نباشیم اما وزارت نیرو به صورت یک جانبه نسبت به ساخت سدهایی اقدام کرد و این مساله باعث شد تا بسیاری از دشت‌های خوزستان خشک و به کانون ریزگرد تبدیل شود.

پاپی زاده خاطرنشان کرد: این سیاست‌ها باعث آسیب زدن به محیط زیست شده و یک نوع اقدام ناشیانه از سوی وزارت نیرو است. در این زمینه در کمیسیون کشاورزی مجلس به دنبال آن هستیم تا طرح‌هایی که در وزارت نیرو به صورت غیر کارشناسی پیگیری می‌شوند، متوقف شوند و پس از مطالعات زیست محیطی و فنی دقیق‌تر و همچنین مطالعات اجتماعی طرح‌ها، در صورتی که قابلیت اجرا داشته باشند، شاهد اجرای آن طرح‌ها باشیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.