قدس آنلاین/ صبا کریمی: دبیر انجمن‌های ادبی سراسر کشور با بیان اینکه تا پیش از انتخاب دبیر ۶۰۰ انجمن ادبی ثبت نام کردند و به تازگی ۱۰۰ انجمن جدید به آن افزوده شده است، گفت: به همه آنها شناسه تعلق خواهد گرفت.

۷۰۰ انجمن ادبی ثبت‌نام کردند/ حمایت از انجمن‌های خانگی در الویت ماست/ به همه انجمن‌های ادبی شناسه تعلق می‌گیرد

به گزارش قدس آنلاین، طی روز های اخیر غلامرضا طریقی، شاعر با کسب بیشترین آرا، به عنوان دبیر انجمن‌های ادبی سراسر کشور انتخاب شد. وی با اشاره به اهداف برپایی خانه انجمن ادبی ایران می گوید: خانه انجمن های ادبی ایران با هدف تجمیع و تمرکز انجمن‌های ادبی تشکیل شده، درست مانند همان اتفاقی که در فضای سینما و موسیقی تحت عنوان خانه موسیقی و خانه سینما افتاده و قرار است طی این روند همه امور این انجمن‌ها به صنف خودشان واگذار شود و مطالبات انجمن‌ها از همین طریق پیگیری شود. هدف ما نیز حمایت‌های مادی و معنوی از انجمن‌های مختلف ادبی در همین راستاست که می‌تواند از پرداخت پول برای برپایی جشنواره ها، برگزاری برنامه ها و ... باشد یا حمایت های معنوی مانند در اختیار قرار دادن مدرس برای کارگاره‌های آموزشی. در کنار اینها بحث بیمه و دیگر حمایت ها نیز هست که پیگیری خواهد شد.

وی در ادامه افزود: بعد از دو سه سال که آقای صالحی از زمان مسئولیت در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد این موضوع را پیگیری کردند، آیین نامه و اساسنامه مصوب و به بنیاد شعر و ادبیات داستانی ابلاغ شد. طی این پروسه دو ساله ما موظف هستیم کار را آغاز کنیم و در ابتدا هم قرار است شناسه‌ای در اختیار هر کدام از این انجمن‌های مختلف ادبی قرار دهیم و کارگروه ها را تعیین و در نهایت آنها را به خانه انجمن ادبی منتقل کنیم.

طریقی تاکید کرد: تاکنون هم فقط دبیر مجمع ادبی انجمن های ایران انتخاب شده که این رأی گیری با انتخاب ۶۰۰ نفر صورت گرفته است، بقیه اعضای کارگروه و نماینده بخش های مختلف هم به زودی انتخاب خواهند شد و من به عنوان دبیر این مجمع موظف هستم شرایطی را فراهم کنم که این پروسه انتقال انجمن ها به خانه اتفاق بیفتد. البته این بدان معنا نیست که ما فقط محدود به همین کار می شویم. در سامانه ای که از ابتدای سال ۹۷ فعال شده تا روز انتخابات دبیر مجمع انجمن‌های ادبی کشور ۶۰۰ انجمن ادبی ثبت نام کردند، همه فراخوانده شدند و از آن زمان هم ۱۰۰ انجمن دیگر نیز اضافه شدند.

این شاعر تصریح کرد: نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که همیشه در فضای ادبی شرایطی بود که هیچ کس مسئولیت انجمن های ادبی را نمی پذیرفت و به طور مثال برای برپایی یک شب شعر در استان‌ها سنگ‌اندازی‌های بسیاری می‌شد اما با تشکیل کارگروه‌ها همه انجمن‌های ادبی دارای شناسه می‌شوند و البته شرط آن هم این است که این انجمن ها باید امضا و معرفی‌نامه سه تن از شاعران بنام آن شهر را داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به حمایت مالی وزارت ارشاد، میزان دخالت این نهاد در عملکرد خانه‌ انجمن‌های ادبی قابل پیش بینی است، به همین منظور خانه انجمن های ادبی چه رویکردی را برای فعالیت مستقل در پیش خواهد گرفت، گفت: تا پیش از این در هر استانی بودجه‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی وجود داشت که شاید برخی مواقع به دلیل اعمال نگاه سلیقه‌ای حمایتی از این انجمن ها صورت نمی گرفت، از طرف دیگر انجمن های خانگی هم به رسمیت شناخته نمی شد اما در وضعیت فعلی با اعطای شناسه به انجمن‌های ادبی مستقل و انجمن های ادبی خانگی این امکان برایشان فراهم است که بتوانند فعالیت های فرهنگی خود را به راحتی انجام دهند. البته ممکن است در همین وضعیت فعلی هم گاهی اعمال سلیقه و نظرات شخصی صورت بگیرد که نمی‌توان جلوی آن را گرفت اما قطعا فعالیت انجمن مستقل خواهد بود و تمام تلاش خود را می کنیم تا نگاه فراگیری داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به دلایل انتخاب و قبول این سمت خاطرنشان کرد: بهرحال یک نفر باید این کار را می‌کرد و به عنوان یک شاعر و احساس مسئولیتی که نسبت به فضای ادبی و شعر کشور دارم خواستم این دین را ادا کنم. شاید در ابتدای کار برخی انجمن ها به دلیل بی اعتمادی و دلخوری از نهادهای رسمی و فرهنگی کشور عکس العمل خوبی نداشته باشند اما می‌خواهم به آنها این اعتماد را بدهم که این کار خدمت به شعر و ادب خواهد بود و باید از این فرصتی که فراهم شده نهایت استفاده را ببریم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.