قدس انلاین : مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در جریان سفر رئیس جمهور به مشهد 9 میلیارد تومان اعتبار برای احیای توس اختصاص یافت که 4 میلیارد از آن امسال اختصاص می‌یابد.

بودجه 4 میلیاردی برای احیای توس/ توافق میراث فرهنگی و شهرداری برای احیای 6هزار هکتار اراضی توس

 همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور مسئولان کشوری و استانی و همچنین جمعی از هنرمندان و اقشار مختلف مردم در محل آرامگاه فردوسی برگزار شد.

سیدسعید سرابی در ابتدای این مراسم از برگزاری 400 رخداد، فعالیت و برنامه متنوع فرهنگی، هنری و علمی همزمان با روز بزرگداشت فردوسی خبر داد و اظهار کرد: این برنامه‌ها در ۲۸ اریبهشت در آرامگاه خیام در نیشابور با اختتامیه کنگره شعر توس خاتمه می‌یابد.

وی بیان کرد: امسال با همت مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری استان، شورای شهر و شهرداری مشهد و مجموعه‌های مختلف اجرایی استان برنامه‌ها نسبت به گذشته دارای رویکرد متفاوتی هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی ادامه داد: امسال اعطای نشان فرهنگی هنری فردوسی که در گذشته به‌صورت جداگانه برگزار می‌شد همزمان با روز بزرگداشت فردوسی با اعطای این نشان به سه نفر از فرهیختگان صورت می‌گیرد.

بودجه چهار میلیاردی برای احیای توس

از دیگر سخنرانان این مراسم، ابوالفضل مکرمی‌فر،  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بود. وی با اشاره به سفر رهبر انقلاب در سال 75 به منطقه توس، گفت: ایشان در یادداشتی به دولت با در نظر گرفتن اقداماتشان تاکنون، توصیه کردند اهتمام بیشتری ورزیده شد.

مکرمی فر از اختصاص بودجه چهار میلیاردی برای احیای توس در سال جاری خبر دا د وگفت: علاوه بر این در جریان سفر دولت دوازدهم در اردیبهشت ۹ میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت.

مکرمی‌فر ادامه داد: همچنین به همت شهرداری و شورای شهر مشهد، تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری و سازمات میراث فرهنگی در خصوص احیای ۶ هزار هکتار از اراضی این منطقه منعقد شده است.

شاهنامه مایه اتحاد اقوام ایرانی است

در این مراسم، محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز حضور داشت و درباره ضرورت توجه به میراث ماندگار این حکیم فارسی زبان، سخن گفت.

کافی با اشاره به طراوت اندیشه و ذوق شاعرانه ای که در شاهنامه نمایان است، گفت: فردوسی می‌آموزد که اگر کسی بخواهد به کار بزرگ و خارج از درک مردمان روزگار مبادرت ورزد، نیاز است ناملایمات مردم را به جان بخرد.

کافی توضیح داد: رنج ۳۰ ساله فردوسی که در شاهنامه به آن اشاره شده و سختی که توسط فردوسی تحمل شده، به خاطر سختی سرودن شاهنامه نبود بلکه احتمال دارد به خاطر مسائل برهم‌زننده آرامش و تحریکات مخالفان و مسائل حاشیه‌ای در مورد او بوده باشد.

وی تشریح کرد: سهم شاهنامه در هویت بخشیدن به ملت ایران و برقراری اتحاد میان اقوام ایرانی و پشتوانه لغوی فراهم کردن برای این زبان از نکاتی است که نباید از آن غافل ماند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: شاهنامه زمینه‌ای برای ذوق‌ورزی هنرمندان در عرصه‌های طراحی، خطاطی، نمایشنامه‌نویسی و رمان بوده است و جای آن دارد که فیلم‌سازان براساس آن آثاری بسازند.

بزرگداشت هویت و فرهنگ فارسی 

در ادامه این مراسم، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی گرامیداشت زادروز فردوسی را، گرامیداشت هویت، زبان، ادب و فرهنگ فارسی دانست و اظهار کرد: فردوسی در زمان حیات و بعد از آن با شعر و حماسه‌اش زبان، فرهنگ و هویت ملت را حفظ کرد و بخشی از هویت ما را برای ما و آیندگان به ارث گذاشت.

وی یادآور شد: امروزه در زمانه‌ای بحث فضای مجازی و اینترنت مطرح است و واژه‌ها و فرهنگ ما مورد تهاجمات گوناگون است احتیاج داریم که فرزندان این آب و خاک هویت زبان فارسی را پاس بدارند.

استاندار خراسان رضوی همچنین به روز نکبت و شهادت بیش از 50 نفر و زخمی شدن بیش از 2 هزار و 500 نفر در فلسطین اشاره کرد و گفت: نمی‌شود به عنوان کسانی که به ادب و انسانیت معتقدیم دور هم جمع شویم و از کسانی که از حق سکونت و زندگی محروم شده‌اند، صحبت نکنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.