قدس انلاین : شهردار مشهد گفت: فردوسی در مشهد و شاید در ایران غریب است.

فردوسی در مشهد غریب است/فردوسی بزودی خانه خراب میشود
 قاسم تقی‌زاده خامسی در مراسم تجلیل از معلمان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی که شامگاه گذشته در تالار دکتر علی شریعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این‌که «تنها شخصیتی که می‌توان آن را با مادر مقایسه کرد، معلم است»، اظهار کرد: همه کلید واژه‌هایی که می‌توانیم راجع به مادر بگوییم، می‌توان راجع به معلم هم گفت.
وی ادامه داد: شاید جمله «رفیق بی‌کلک، مادر» را شنیده باشید، باید بگویم که می‌توان گفت که «رفیق بی‌کلک، معلم». یقین دارم که روزی تخته سیاه‌ها گواهی خواهند داد که عاشق‌ترین مردمان، معلمان هستند.
تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه «امروز، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است؛ مردی که زبان فارسی را زنده نگه‌داشت»، تصریح کرد: در جایی خواندم که آقای حسنین هیکل، ادیب و روزنامه‌نگار مصری در گفت‌وگو با یکی از ادیبان ایرانی گفته بود که اگر شما فردوسی بزرگ را نداشتید، مانند ما زبانتان کاملاً تغییر می‌کرد. این یک واقعیت است و اگر ما فردوسی را نداشتیم ممکن بود امروز من با زبان دیگری با شما صحبت کنم. با این وجود، اما فردوسی در مشهد غریب است و شاید در ایران غریب است. 
وی خاطرنشان کرد: برای نمونه هنگامی که فرانسیس بیکن گفت در عصر ارتباطات علم، قدرت است و ما هم در سردر دفاترمان که به موضوع ارتباطات می‌پرداخت این جمله را نصب کردیم، کسی نیامد بگویید که 1000 سال پیش فردوسی بزرگ گفت «توانا بود هرکه دانا بود».
شهردار مشهد افزود: البته باید این نوید را داد که به گفته مسئولان میراث فرهنگی امسال بیش از 10 برابر جمعیت سال‌های گذشته در روز بزرگداشت فردوسی به آرامگاه آمده بودند و این خیلی خوش‌حال کننده است.
مصمم به رسیدگی به آرامگاه فردوسی هستم
وی با تاکید بر اینکه «به جرات می‌توان گفت درصد بالایی از مردم مشهد تاکنون به آرمگاه فردوسی نیامده‌اند»، بیان کرد: به عنوان شهردار مشهد مصمم هستم که به آرامگاه فردوسی رسیدگی کنم و می‌خواهم این مکان، جایگاهی در شأن فردوسی شود و می‌دانم تمام مسئولان عالی‌رتبه کشور هم به این کار راضی هستند. هم‌چنین مردم مشهد راضی‌اند که بخشی از عوارض آنان را خرج بازپیرایی این مکان کنیم.
تقی‌زاده خامسی ادامه داد: آرامگاه فردوسی باید محلی شود برای دیدن تمامی کسانی که به زبان فارسی علاقه‌مند هستند.
وی گفت: در حال حاضر در روستاهای افغانستان شاهنامه‌خوانی را به مردمان خود یاد می‌دهند، اما بسیاری از ما در خانه‌های خود شاهنامه نداریم. شاهنامه‌خانی تجلیل از معلم بزرگ ایران است، کسی که هم ایران و هم زبان فارسی را نگه‌داشت.
خانه فردوسی دارد خراب می‌شود
شهردار مشهد تصریح کرد: واژه‌هایی که فردوسی در شاهنامه از آن‌ها استفاده کرده  در حال حاضر در اطراف توس وجود دارد و هیچ‌کس از آن‌ها خبر ندارد. خانه فردوسی هنوز هست و دارد خراب می‌شود. آن اژده‌هایی که فردوسی از آن سخن گفته کوهی است که هم‌اکنون به آن کوه اژدر می‌گویند، یا روستای ضاک از ضحاک آمده و حتی برحخی می‌گویند نام قدیم روستای کاهو، کاوه بوده است. این‌ها چیزهایی است که تاکنون به گوش کسی نخورده و ما باید بتوانیم با کمک دانشگاهیان نام فردوسی را بهتر به همه فارسی زبانان بیاموزیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.