قدس‌آنلاین/ فرزانه غلامی: یک کارشناس مسکن با رد حبابی بودن بازار در ماه‌های اخیر گفت: افزایش قیمت فعلی، معلول رخدادهای4 سال گذشته از قبیل رشد نقدینگی، رکود شدید بازار مسکن و کاهش نرخ بهره بانکی است.

بازار مسکن، «حبابی» نیست

مهدی سلطان محمدی در گفت و گو با قدس‌آنلاین افزود: با توجه به این رابطه انکارناپذیر علّی و معلولی، افزایش قیمت، قابل پیش بینی بود و حتی انتظار می رفت زودتر نمود پیدا کند. به گفته وی برای هر تغییر قیمتی، ولو شدید، نباید از لفظ «حباب» استفاده کرد چرا که چنین تحلیل‌هایی، بازیگران مسکن را به خطا می‌اندازد و به امید اینکه افزایش قیمت، دائمی نیست و حتی قیمتها نزولی خواهد شد، مانع از خرید و فروش می شود.

وی با اشاره به تأثیر افزایش قیمت مسکن بر نرخ اجاره بها اظهار داشت: البته اجاره بها تنها از قیمت مسکن تأثیر نمی‌پذیرد بلکه از تورم عمومی هم متأثر می‌شود اما از آن جایی که تورم فروردین ماه حدود 8 درصد بوده، احتمالاً افزایش اجاره بها ،نه به اندازه افزایش قیمت مسکن بلکه کمی بیش از تورم عمومی باشد، همان‌طور که در یکی دو سال اول دهه 90 شاهد افزایش حدوداً 70 درصدی قیمت مسکن در تهران بودیم اما اجاره تا آن حد رشد نکرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.