قدس آنلاین/ محمود مصدق: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌نسبت به خروج پلاسمای خون به خارج توسط مراکز خصوصی اخذ پلاسما هشدار داد و گفت: این موضوع می‌تواند خطرات امنیتی برای کشور بدنبال داشته باشد.

خروج پلاسما به خارج تبعات امنیتی دارد/ برخورد با پلاسمافروشی وظیفۀ سازمان انتقال خون است

سیامک مره‌صدق در گفت‌وگو با «قدس‌آنلاین» در واکنش به اظهارات طباطبایی  مدیرکل انتقال خون استان تهران که در یک نشست خبری  از مراکز خصوصی اخذ پلاسما بابت پرداخت پول به اهداکنندگان پلاسما تا سقف 100 هزار تومان و ارسال پلاسما به کشورهای دیگر برای دریافت داروهای مشتق از پلاسما انتقاد کرده بود، گفت: خرید و فروش خون در ایران ممنوعیت قانونی دارد. در واقع طبق قانون  نقل و انتقال وجه در برابر اهدای خون ممنوع است مگر برای کسانی که برای مدت طولانی جزو اهداکنندگان پلاسما هستند البته آن‌هم در حد هزینه رفت‌وآمد و نه بیشتر؛ در غیر این صورت  موضوع  قابل تعقیب است.

وی مسؤولیت رواج پلاسمافروشی را متوجه سازمان انتقال خون دانست و گفت: اگرقرار باشد با خرید و فروش پلاسما برخورد قانونی شود این کار باید از سوی سازمان انتقال خون انجام گیرد.

وی سپس به بحث ارسال پلاسما به خارج از سوی مراکز خصوصی  پرداخت و گفت: این بدترین کار است که منابع خونی کشور را به خارج از کشور بفرستیم تا در آنجا کار کنترل و تفکیک انجام بگیرد چون ممکن است خطر امنیتی برای کشور بدنبال داشته باشد.

وی با اشاره به این که اطلاعات ژنتیکی برای هر کشوری ارزش امنیتی دارد و به همین دلیل جزو اسرار آن کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد:  یکی از تئوری‌هایی که امروز در حوزه بیوتروریسم وجود دارد پی بردن به وضعیت ژنتیک یک جامعه و شناختن خزانه جمعیتی آن کشور است. بنابراین نباید  به‌راحتی خزانه ژنتیکی خود را دراختیار بیگانگان قراردهیم چون ممکن است این کار به امنیت ملی ما ضربه بزند.

وی در همین زمینه افزود:شاید این موضوع  برای بعضی از مردم ما  کمی‌عجیب به نظر برسد اما در جنگ جهانی دوم دانشمندان آلمان نازی حتی دنبال این بودند که داروهایی تولید کنند که بر روی نژادهای خاصی اثر سوء بیشتری داشته باشند.

وی حفظ کلی سلامت جامعه را ضروری خواند و گفت: بر این اساس باید به سمتی برویم که تمام  نیاز های خونی جامعه در داخل کشور تولید شود و برای این منظورنیز بهترین راهکار درحال حاضر این است که تکنولوژی تولید مشتقات پلاسما را وارد کشور کنیم تا این گونه نیازی به ورود تولیدات پلاسمایی از خارج نداشته باشیم چون همه ما به یاد داریم که ویروس «اچ  آی  وی» در ایران در سال‌های 1980   و در پی واردات خون‌های آلوده شیوع پیدا کرد یعنی زمانی این اتفاق افتاد که بیماری ایدز در کشور شناخته  شده نبود و غربالگری روی خون‌ها انجام نمی‌گرفت .

نماینده  کلیمیان درمجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به ضرورت خودکفایی درحوزه فرآورده‌های خونی گفت: البته وزارت بهداشت در دور نخست دولت تدبیر و امید با وارد کردن دستگاه‌های تفکیک کننده پلاسما  اقدامات مثبتی انجام داده است اما هنوز به خودکفایی نرسیده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.