قدس آنلاین / نازلی مروت: رمضان در بسیاری از کشورهای مسلمان با جشن و شادی آغاز می‌شود، تزئین خیابان‌ها و رونق کسب و کار بخشی از شور و شعفی است که از آغاز رمضان در کشورهای اسلامی می‌توان مشاهده کرد. یکی از برنامه‌های مهمی که برخی کشورهای مسلمان مانند ترکیه، امارات و مصر درماه رمضان به آن توجه کرده‌اند، فراهم آوردن زمینه جذب گردشگر در ماه خداست. علاوه بر کشورهای اسلامی، پایتخت انگلیس و برخی شهرهای اسپانیا نیز توریسم رمضان را بهانه ای برای جذب گردشگر دانسته و با تخفیف‌های خوب در تورهای گردشگری مسافران را به تعیین مقصد ارزان و مذهبی تشویق می‌کنند. ایران، با وجود اماکن مذهبی، تاریخی، اقلیم جغرافیایی متنوع، غذا، تنوع فرهنگی و ظرفیتهای متعدد دیگر در جذب توریست رمضان چه جایگاهی دارد؟ برای رفع ضعف ها و اتخاذ استراتژی دراز مدت در گردشگری رمضان چه باید کرد؟

توریسم رمضان، در انتظار همکاری دولت با بخش خصوصی است/ گردشگری دینی گرفتار ضعف برنامه ریزی و روزمرگی

*از جاذبه های گردشگری کشورمان غافل نشویم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به جاذبه‌های مذهبی کشور در جذب توریست اشاره کرد و گفت: کشور ما با وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی از جذب گردشگر غافل مانده و نه تنها در جذب گردشگر دینی که در اصل موضوع نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.

حجت الاسلام احمدمازنی نگاه محدود به توریسم را آسیب جدی جذب گردشگر دانست و افزود: برای رفع این آسیب ها از گردشگری باید از ظرفیتهایی مانند ماه رمضان استفاده کنیم.

وی با تأکید براینکه ایران به صورت ویژه می‌تواند «ماه رمضان» برای جذب گردشگر استفاده کند، گفت: از آنجا که نظام سیاسی ما مبتنی براسلام است و قانون اساسی ما را ملزم به رعایت موازین دینی کرده بنابراین فرصتی مانند ماه رمضان برای مسلمانانی که به دنبال سفر همراه با رعایت موازین شرعی در ماه خدا هستند، بسیار مغتنم است. نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بارگاه رضوی، حرم حضرت معصومه(س)، شاهچراغ(ع) و بارگاه حضرت عبدالعظیم(ع) از جاذبه‌های مهم دینی است که می‌تواند گردشگران زیادی را در ماه رمضان مشتاق سفر به ایران کند.      

مازنی به دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: مساجد تاریخی، کلیساهای تاریخی مانند کلیسای ننه مریم(س)، اماکن تاریخی باستانی ایران و طبیعت و اقلیم چهارفصل کشورمان می تواند زمینه جذب روزه داران سایر کشور ها را فراهم کند.

*هرکس ساز خود را می‌زند!

دکتر شیخ الاسلامی با اشاره به برنامه ریزی کشورهای همسایه در جذب گردشگر در ماه رمضان، گفت: کشور ما در حوزه گردشگری و شاخه‌های آن مثل گردشگری سلامت نتوانسته به موفقیت خوبی دست پیدا کند. به این دلیل که در این زمینه گردشگری متولی واحدی وجود ندارد و هرکس ساز خود را می‌زند!

رییس سازمان گردشگری کشورهای اسلامی به ضرورت همگرایی سازمان ها و نهادهای دولتی و با بخش خصوصی برای جذب گردشگر دینی تأکید کرد و افزود: برای رونق توریسم رمضان باید علاوه بر همکاری نهادهای داخلی بر استفاده از ظرفتیها و تجارب سازمان‌های بین‌المللی نیز توجه کرد.

وی استفاده از اماکن مذهبی مانند بارگاه رضوی را به عنوان یک ظرفیت مهم در جذب گردشگر دینی عنوان کرد و گفت: بسیاری از مسلمانان به روزه و عبادت در ماه رمضان اهمیت ویژه ای می دهند، این باور مذهبی و مرخصی هایی که ادارات کشورهای اسلامی به کارکنان خود در ماه رمضان می‌دهند، ظرفیت مهمی در جذب گردشگران مسلمان است.

شیخ الاسلامی با ابراز تأسف از عدم سرمایه گذاری طولانی مدت در توریسم دینی اظهار کرد: ما در گردشگری رمضان تبلیغات نداریم چون به روزمرگی افتاده‌ایم اما در کشوری مانند ترکیه توریسم در همه ابعاد، مورد حمایت دولت و بخش خصوصی است، آن‌ها سرمایه گذاری و استراتژی صحیحی دارند و در درازمدت به نتیجه دلخواه دست می یابند.

وی اعتماد به بخش خصوصی را زمینه ساز بهبود توریسم رمضان دانست و افزود: سازمان‌های دولتی مانند سازمان میراث فرهنگی برای نجات وضعیت گردشگری باید از بروکراسی اداری و معطل کردن افرادی که برای جذب گردشگر خلاقانه تلاش می‌کنند، پرهیزکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.