آرامگاه خیام همزمان با روز بزرگداشت این حکیم گلباران می شود.

اعلام برنامه های روز بزرگداشت حکیم عمر خیام

 به گزارش قدس آنلاین، فرماندار نیشابور گفت: جمعه 28 اردیبهشت همزمان با بزرگداشت روز ملی خیام نیشابوری با گردهمایی مردم و فرهنگدوستان در این شهر آرامگاه خیام گلباران می شود.

سعید شیبانی افزود: پس از این برنامه، مراسم پایانی "کنگره بین المللی شعر از توس تا نیشابور" با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شاعران مطرح ایران و جهان برگزار می شود.

وی گفت: برگزاری کارگاه های مجسمه سازی، خوشنویسی و عکاسی در جوار آرامگاه حکیم عمر خیام از دیگر برنامه های روزبزرگداشت خیام در نیشابور است.

به همین مناسبت امروز نیز زنگ خیام در دبیرستان تاریخی خیام نیشابور نواخته  و نذر  40  کتاب، 40روستا در روستای قلعه نو میثم این شهرستان برگزار شد.

برگزاری نخستین جشنواره ملی خیام با حضور اندیشمندان و خیام شناسان ،نشست تخصصی خیام در مجتمع جهاد دانشگاهی نیشابور، برپایی نمایشگاه فرهنگی و برگزاری مراسم شعرخوانی و مسابقه اسب سواری در روستای معموری زادگاه منسوب به خیام نیز از دیگر برنامه های بزرگداشت حکیم عمر خیام در دوروز گذشته در نیشابور بود.

حکیم ابوالفتح غیاث الدین عمربن ابراهیم خیام نیشابوری مشهور به "خیام"فیلسوف، ریاضیدان، منجم و شاعر معروف در سال 439 هجری قمری در نیشابورهنگام حکومت سلجوقیان زاده شد.

وی علوم زمانه خود به خصوص فلسفه و ریاضیات را در نیشابور، سمرقند، اصفهان و مرو فراگرفت.

"تنظیم تقویم جلالی به عنوان دقیقترین تقویم نجومی جهان، ارائه نخستین دسته بندی معادله های درجه اول تا سوم، ارائه راه حل برای آنها با استفاده از ترسیمات هندسی مبتنی بر مقاطع مخروطی، تعریف عدد مثبت طبیعی، طرح مباحث بدیع در هندسه و گشودن مسیر برای ظهور هندسه های نااقلیدسی، مثلث حسابی، رساله هایی در زمینه مکانیک، هیدرواستاتیک، هواشناسی و نظریه موسیقی و رساله های کوتاه فلسفی" از دستاوردهای حیات علمی خیام برای جهان  است.

بیشترین شهرت خیام رباعیات او است .

خیام در سال 517 هجری قمری در نیشابور درگذشت و در همان شهر دفن شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.