وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه خیام، ستاره‌شناسی بود که تقویم جلالی را خلق کرد، گفت: این شاعر بزرگ در همه این رشته‌ها، ستاره ایران و جهان بود.

خیام در همه رشته‌ها ستاره ایران و جهان بود

به گزارش قدس انلاین، عباس صالحی جمعه‌شب در مراسم بزرگداشت حکیم عمر خیام در نیشابور اظهار کرد: این شهر از یک سو شهر اهل بیت (ع) است که امام مهربانی بر آن گام نهاده و حدیث گفته و اصحاب امامان در این محیط زیسته‌اند.

وی ادامه داد: این شهر از سوی دیگر شهر دانش است که در برگ برگ اوراق دانش، نامی از نیشابور در رشته‌های مختلف وجود دارد و همچنین شهر ادب و هنر از ثعلبی‌ها تا ادیب نیشابوری اول و دوم و از خیام و عطارها تا شفیعی کدکنی‌ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: نیشابور شهری است که نحله‌های گوناگون در طول تاریخ در آن و در کنار هم زیسته‌اند، شهر مقاومت و پایداری است که در مقابل هجوم تاتار ایستاد، گرچه به ظاهر قلع و قمع شد، اما ققنوس‌وار برخاست و سرداران بزرگی از این سرزمین برخاستند.

صالحی توضیح داد: نیشابور، شهر فرهنگ اندیشه و کتاب بوده و با کتاب و کتابخوانی پیوند عمیق داشته است.

وی متذکر شد: نیشابور گنجینه ماندگار تاریخ ایران است و در میان این گنجینه، خیام چون ستاره‌ای می‌درخشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تبیین کرد: در تاریخ ایران، دانشمندان و فیلسوفان فراوان داشته و داریم، اما خیام در ابعاد گوناگون فلسفه، نجوم، ریاضیات و شعر در زمان خود و پس از آن مشهور بود.

صالحی با اشاره به اینکه بسیاری از فیلسوفان، ستاره‌شناسان و ریاضیدان‌ها نیز شعر می‌گفتند، اما خیام در بین همه اینها ستاره و در همه حوزه‌ها ابرمرد بود، متذکر شد: خیام، ستاره‌شناسی بود که تقویم جلالی را خلق کرد، ریاضیدان و فیلسوفی بود که لقب حجت‌الحق گرفت و شاعری بود که شعرش آب روان روزگاران شد.

وی با بیان اینکه خیام در همه این رشته‌ها، ستاره ایران و جهان بود و در تمام این حوزه‌ها ایران را با نام خیام می‌شناسند، تأکید کرد: خیام، کم‌بدیل و اگر اغراق نباشد، بی‌بدیل‌ترین ستارگان ایران است که بیش از گذشته باید قدر دانسته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی می‌کند، خیام را به‌ کمک ایران دوستان و خیام‌دوستان قدر بداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.