۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 600879

عراق و فتنه بزرگ

حسن هانی‌زاده

پیروزی جریان السائرون وابسته به مقتدی صدر روحانی جنجالی و پر Hوازه عراق در انتخابات پارلمانی این کشور نگرانیهائی در سطح جامعه عراق نسبت به پی Hمدهای این پیروزی ایجاد کرد.

عراق و فتنه بزرگ

مقتدی صدر از جمله شخصیتهای مطرح عراق است که در طول سالهای اخیرمواضعی کاملاً متضاد و غیر قابل فهم اتخاذ کرده و بارها در تصمیم‌گیری‌های داخلی و منطقه‌ای دچار یک پارادوکس سیاسی شده است.

اقدامات جنجال برانگیز مقتدی صدر از سال 2003 تاکنون محافل سیاسی عراق و منطقه را دچار حیرت ساخته است زیرا وی تصمیمات سیاسی غیر قابل پیش‌بینی اتخاذ کرده است.

سفر این روحانی جوان  به عربستان سعودی و ملاقات وی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که مصادف بود با درگیری نیروهای الحشد الشعبی با داعش در موصل این سؤال را در میان نخبگان عراقی بوجود آورد که هدف از این دیدار چیست؟.

در همان زمان شایعاتی مطرح شد که مقتدی صدر مأموریت یافته تا میان جریان‌های شیعه عراق شکاف ایجاد کند و درصورت پیروزی در انتخابات پارلمانی عراق زمینه کاهش نفوذ شیعیان متمایل به ایران را فراهم کند.

از این رو در نخستین گام ، سفارت عربستان در بغداد عملیات احداث بیمارستان، مراکز فرهنگی، باشگاههای ورزشی و مدارس در مناطق شیعه نشین تحت نفوذ مقتدی صدر را آغاز کرد.

 در جریان انتخابات پارلمانی عراق رسانه‌های وابسته به رژیم آل سعود بهشدت برای جریان السائرون تبلیغات وسیعی را آغاز  و تلاش کردند تا جریان الفتح وابسته به الحشد الشعبی را تضعیف کنند.

پس از مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات جریان السائرون 54 کرسی از مجموع 328 کرسی پارلمانی را بدست آورد و به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمانی شناخته شد.

به دنبال آن، جریان السائرون با فراخوان طرفداران خود تجمع گسترده‌ای در بغداد برگزارکرد که عمده شعارها علیه نفوذ ایران در عراق بود .

این گونه اقدامات غیر قابل توجیه و تکیه جریان السائرون به سیاست‌های عربستان نشان می‌دهد که عراق با یک فتنه شیعی– شیعی مواجه است که ممکن است به یک جنگ داخلی در  عراق منجر شود.

هر چند جریان السائرون بدون ائتلاف با سایر فراکسیون‌های پارلمانی قادر نخواهد بود به تنهائی کابینه تشکیل دهد اما این جریان خواهان بدست گرفتن وزارتخانه‌های کلیدی مانند وزارت خارجه، کشور، دفاع ، امنیت مل ، نفت و اقتصاد است.

طبیعی است جریان النصر به رهبری حیدر العبادی با 52 کرسی و جریان الفتح به رهبری هادی العامری با 47 کرسی و جریان دولت قانون به رهبری نوری المالکی با 25 کرسی و الحکمه به رهبری سید عمار الحکیم با 22 کرسی از رهگذر ائتلاف با سایر فراکسیون‌های کوچک در برابر جریان السائرون ایستادگی خواهند کرد.

اما ظاهراً مقتد ی صدر قصد دارد توطئه‌های رژیم آل سعود را برای ایجاد فتنه میان شیعاین عراق عملیاتی کند و در مسیر تشکیل دولت جدید، سنگ اندازی کند.

اگر مراجع تقلید سریعاً برای جلوگیری از فتنه بزرگ سیاسی در عراق وارد عمل نشوند، قطعاً رژیم آل سعود از رهگذر تفرقه میان شیعیان زمینه یک جنگ داخلی را در این کشور فراهم خواهد ساخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.