نوه ملکه بریتانیا، فرزند دوم جانشین ملکه، در مراسمی ۴۶ میلیون دلاری با یک بازیگر آمریکایی ازدواج می‌کند در حالی که مردم این کشور با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه هستند.

هزینه ۴۶ میلیون دلاری ازدواج نوه ملکه همزمان با ریاضت اقتصادی در انگلستان

قدس آنلاین

«هنری چارلز البرت دیوید» نوه ملکه کنونی بریتانیا که با نام پرنس هَری در میان مردم این کشور و جهان شناخته می‌شود، روز شنبه نوزدهم ماه می سال ۲۰۱۸ با «مگانمارکل» بازیگر دو رگه آمریکایی طی مراسمی پرهزینه ازدواج می‌کند.

بر اساس اطلاعات موجود در سایت سلطنتی بریتانیا، هری فرزند دوم و آخر دیانا و چارلز، پرنسس و پرنس ولز است. پدرش اولین فرزند ملکه کنونی بریتانیا است و جانشین سلطنت بعد از مرگ ملکه خواهد بود. مگان بازیگر آمریکایی و ساکن کانادا است که در سال ۲۰۱۶ با هری آشنا شد. پدر مگان اصالتا ایرلندی-هلندی است و مادرش آفریقایی-آمریکایی است.  

روز بیست و هفتم ماه نوامبر سال ۲۰۱۷، پرنس هری رسما با مگان مرکل بازیگر دورگه آمریکایی اعلام نامزدی کرد. جشن عروسی این دو برای روز نوزدهم ماه می سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده بود که با صرف هزینه‌های هنگفت در کلیسای سنت جورج و کاخ ویندسور برگزار می‌شود.

اسکای نیوز در گزارشی نوشت، صدها نفر از مردم بریتانیا در این مراسم حضور خواهند داشت و از ساعت ۶ صبح روز شنبه خیابان‌های منتهی به کاخ «ویندسور»  بسته می‌شود. برخی خیابان‌ها از ساعت ده شب گذشته مسدود می‌شوند. در ساعت ۹ صبح مردمی که برای این مراسم دعوت شدند به داخل محوطه کاخ آمده و مهمانان جشن به کلیسای سنت جورج می‌روند. از ساعت یازده و بیست دقیقه اعضای خاندان سلطنتی شروع به آمدن می‌کنند و ملکه آخرین نفر از اعضای خاندان سلطنتی است که وارد کلیسا خواهد شد. مراسم ساعت دوازده ظهر روز شنبه آغاز می‌شود و تا ساعت ۷ عصر ادامه خواهد داشت.  

هزینه مراسم ازدواج سلطنتی نوه ملکه

برگزاری جشن ازدواج سلطنتی با هزینه‌های هنگفت مسئله جدیدی نیست و مراسم ازدواج برادر بزرگتری هری یعنی ویلیام، دوک کمبریج و همسرش کاترین مدیلتون که سال ۲۰۱۱ میلادی برگزار شد نیز ۳۴ میلیون دلار هزینه داشت. روزنامه «بیزنس‌اینسایدر» در گزارشی نوشت، هزینه جشن ازدواج پرنس ویلیام و کِیت میدلتوندر سال ۲۰۱۱ معادل ۳۴ میلیون دلار آمریکا بود که بخش قابل توجهی از  آن برای امنیت مراسم هزینه شد.

بر اساس همین گزارش هزینه جشن ازدواج پرنس هری و مگان مارکل حدود ۴۶ میلیون دلار است که در راس آن هزینه‌های امنیت مراسم و سپس موارد دیگر از جمله غذا، کیک‌ها، موزیک، گل‌های مراسم و دیگر هزینه‌ها خواهد بود.

همچنین مراسم ازدواج سلطنتی پرنس هری با این بازیگر زن آمریکایی، از ۶ شبکه تلویزیونی در انگلیس، ‌ آمریکا، کانادا، ‌ نیوزلند و استرالیا به طور زنده پخش خواهد شد. روزنامه سان در گزارشی نوشت، این مالیات‌دهندگان بریتانیایی هستند که هزینه چنین ازدواج هنگفت سلطنتی را پرداخت می‌کنند.

هزینه این جشن از محل بودجه خاندان سلطنتی بریتانیا پرداخت می‌شود و بر اساس قانون این کشور، بخشی از درآمد این خاندان از مالیات‌های مختلف که مردم ملزم به پرداخت آن هستند، تامین می‌شود، در حالیکه در قانون بریتانیا خاندان سلطنتی از پرداخت مالیات معاف است.

فشارهای اقتصادی و فقر در بریتانیا

بر اساس قوانین بریتانیا که در سایت دولت منتشر شده است، مردم این کشور با حداقل درآمد مصوب ملزم به پرداخت ۲۰ درصد مالیات از درآمد خود هستند و این درصد تا در آمدهای بالاتر تا ۴۵ درصد افزایش می‌یابد.  

همچنین در گزارش دیگری، کمیسیون عدالت اقتصادی موسسه «آی. پی. پی. آر» بریتانیا در سال ۲۰۱۷ از ورشکسته بودن اقتصاد بریتانیا خبر داد. در این گزارش که ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ یعنی هشت ماه پیش از این منتشر شد، آمده است اقتصاد بریتانیا آنقدر نابسامان شده که نمی‌تواند برابری را در این کشور برای همه اقشار مردم فراهم نماید. همچنین در گزارش آی. پی. پی. آر آمده بود بریتانیا یک مدل اقتصادی مشخص ندارد، بلکه بلبشوی اقتصادی در این کشور حاکم است.

«تجوان پتینگر» یک کارشناس اقتصاد توسعه بریتانیایی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ از جمله مشکلات اقتصادی در این کشور را رشد کم اقتصادی، نابرابری و فقر در جامعه، کاهش ارزش پوند، افزایش هزینه واردات درموادغذایی و سوخت عنوان کرد و گفت این مشکلات منجر به کاهش دستمزدها، افزایش بدهی دولت، رشد اندک درآمد ناخالص داخلی در بریتانیا شده است.   

گرسنگی، بی‌خانمانی و شکاف طبقاتی در بریتانیا

مراسم پرهزینه سلطنتی در حالی برگزار می‌شود که مشکلات اقتصادی عدیده‌ای مردم بریتانیا را گرفتار کرده است و طی سال‌های اخیر حزب حاکم محافظه‌کار، با سیاست‌های ریاضت اقتصادی قصد دارد هزینه‌های دولت را تا میزان زیادی کاهش دهد. فشار این ریاضت اقتصادی اما، بر روی مردم است و گزارشی از نتایج تحقیقات دانشگاه یو. سی. ال لندن در سال ۲۰۱۷ نشان داد، ریاضت اقتصادی دولت انگلیس باعث مرگ ۱۲۰ هزار نفر در این کشور شده و تعداد قربانیان تا سال ۲۰۲۰ به ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید.  روزنامه گاردین در گزارشی در ماه مارس ۲۰۱۸ نوشت، سیاست ریاضت اقتصادی دولت انگلیس فقرای این کشور را فقیرتر کرده است.  

روزنامه میرور نیز در گزارشی در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ بر اساس آمار ملی بریتانیا نوشت، یک سوم مردم بریتانیا در فقر به سر می‌برند. گزارش آمار ملی بریتانیا همچنین نشان می‌دهد بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ میلادی، بیش از ۳۰ درصد مردم بریتانیا در فقر زندگی کرده‌اند و شهروندان متوسط بریتانیا در میان کشورهای اتحادیه اروپا، بالاترین احتمالِ سقوط به خط فقر را دارند. همچنین در این گزارش آمده است، شکاف طبقاتی میان فقرا و ثروتمندان در بریتانیا افزایش یافته است.

همچنین گزارش‌های متعددی وجود دارد که بر اساس آن معلوم می‌شود،   تعداد افراد نیازمند به بانک غذا در انگلیس طی سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. بر اساس یک مطالعه که روزنامه ایندیپندنت آن را منتشر کرد، تعداد مراجعین به بانک‌های غذا طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته و در این میان کودکان بسیاری دفعات متعددی طی روزهای هفته مجبور به مراجعه به بانک غذا هستند.  

از سوی دیگر مردم بریتانیا با بحران مسکن دست و پنجه نرم می‌کنند. روزنامه گاردین در گزارشی درماه آوریل ۲۰۱۸ نوشت، اوضاع مسکن در این کشور نابسامان است و سیاست‌های دولت محافظه‌کار نمی‌تواند مشکلات مسکن را حل کند. مشکل کمبود مسکن و مشکل مسکن‌های نو در بریتانیا این است که بسیاری از اقشار مردم توانایی خرید یا اجاره خانه‌های نو را ندارند چراکه مسکن‌هایی متناسب با توانایی مالی مردم ساخته نشده است.   

هزینه‌های سنگین و فقر آنچنان در میان برخی اقشار بریتانیا گسترده شده که بی‌خانمانی و کارتن‌خوابی به پدیده‌ای اجتماعی در این کشور بدل شده است. روزنامه ایندیپندنت در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ گزارشی منتشر کرده بر اساس آن معلوم می‌شود طی هفت سال منتهی به سال ۲۰۱۸ تعداد کارتن‌خواب‌ها در بریتانیا دو برابر شده است.  کاخ ویندسور، محل برگزاری مراسم چندده‌ میلیون دلاری سلطنتی نیز از این پدیده مستثنی نبوده و کارتن‌خواب‌هایی هستند که در حوالی این کاخ روزگار می‌گذرانند.

این افراد بی‌خانمان که حوالی کاخ ویندسور محلی برای گذران زندگی‌شان شده، طی روزهای منتهی به مراسم ازدواج نوه ملکه‌شان با خشونت پلیس که سعی در پراکنده کردنشان داشت، ‌ مواجه شدند. با وجود تمام این گزارش‌ها از فقر و مشکلات اقتصادی، خاندان سلطنتی بریتانیا میلیون‌ها دلار از محل درآمدهایش که شامل مالیات‌های مردمی نیز بوده، برای تنها یک مراسم ازدواج هزینه کرده است.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.