۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
کد خبر: 600936

قدس انلاین : بارندگی‌های اخیر خراسان رضوی در کنار اینکه مقداری از میزان خشکسالی استان کاست اما خساراتی را نیز به همراه داشت.

بارندگی اندکی از خشکسالی خراسان رضوی کاست

 بارندگی‌های اخیر در استان خراسان رضوی موجی از خوشحالی را در این استان ایجاد کرد و مقداری وضعیت بارندگی‌ها در استان را بهبود بخشید زیرا تاکنون استان در وضعیت خشکسالی به سر می‌برد.

بارش‌های اخیر استان مقداری این وضعیت را بهبود بخشید و توانست جبران بخشی از کمبودها را صورت دهد هرچند که هنوز به گفته مدیر مطالعات پایه آب منطقه‌ای خراسان رضوی نسبت به متوسط سال گذشته بازهم کمبود بارش در استان داریم و بارندگی‌ها فقط مقداری این کمبود را کمتر کرده است.

احمد قندهاری در این زمینه می‌گوید: این بارش‌ها مقداری وضعیت را در استان بهبود و بخشید و خشکسالی را کمتر کرد اما همچنان با وجود این بارندگی‌ها بازهم ۳۷ درصد نسبت به متوسط سال گذشته کاهش بارش داریم.

همچنان در خشکسالی

مدیر دفتر مطالعات آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: با وجود این بارش‌ها، بازهم استان کاملاً در شرایط خشکسالی است و ۳۷ درصد از متوسط سال گذشته میزان بارش کمتر است و این بارش صرفاً ۸ درصد وضعیت را بهبود بخشید.

آبگیری سدها

قندهاری در مورد تاثیر این بارندگی‌ها بر ذخایر سدهای استان گفت: هنوز آن چنان تاثیری نداشته است زیرا روان آب‌ها مقداری برای جاری شدن مشمول مرور زمان است اما خوشبختانه برای مثال در سد دوستی و سایر سدهای استان ورودی آب داشتیم و عمده سدهای قسمت شمالی استان آبگیری شده است.

وضعیت بحرانی آب‌های زیرزمینی

وی با اشاره به اینکه وضعیت آب‌های زیرزمینی خراسان رضوی "بحرانی" است ادامه داد: در دشت مشهد وضعیت بارندگی بهتر است اما ۲۰ درصد نسبت به متوسط سال گذشته کاهش داریم.

بارش در شهرستان‌ها

اما بارندگی‌های اخیر خراسان رضوی فقط مختص به مشهد نبوده و در عمده شهرستان‌های استان نیز این وضعیت را شاهد بودیم به ویژه در مناطق جنوب خراسان رضوی این وضعیت را داشته‌ایم که مقداری از کمبود آب و شدت خشکسالی در این مناطق کاسته است.

داریوش شیبانی، رئیس اداره هواشناسی گناباد در این زمینه اظهار داشت: روز سه شنبه در منطقه کاخک گناباد ۹ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم و با افزایش میزان بارندگی ها در سال جدید از وضعیت خشک خارج شده ایم و به ترسالی می رسیم.

سیلاب در برخی مناطق

محمدرضا حجازی بخشدار کاخک گناباد نیز در حاشیه بازدید از روستای زیرجان که دچار سیل شده است اظهار داشت: بارندگی های رگباری که در مدت زمان کمی باعث راه افتادن سیل در روستاهای این بخش شده است.

وی افزود: مزارع کشاورزان و دامداری‌ها دچار سیل شده که نیروهای هلال احمر به کمک روستائیان آمده‌اند و در حال حاضر پس از بارندگی وضعیت آرام بوده و کارشناسان در حال برآورد میزان خسارت می باشند.

بخشدار کاخک بیان داشت: بر اثر بارندگی هفت منزل و خودرو در مناطق روستایی بخش کاخک دچار خسارت شدند. با تلاش راهداران و دست اندرکاران جاده‌های روستایی زیرجان، میمند و زوج صالح آباد باز و تردد در آنها به کندی جریان دارد و محورهای کورشک و تک میدان همچنان بسته است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد نیز اظهار کرد: خسارت های وارده به بخش کشاورزی در حوزه باغات میوه، مزارع گندم و راه‌های بین مزارع بوده است.

علیرضا حسین زاده افزود: برآوردهای اولیه ما در زمینه خسارت سیل طی یک هفته گذشته بیش از ۲ میلیارد تومان است که پس از جمع بندی میزان دقیق خسارت مشخص خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.