قدس آنلاین: استاندار خراسان رضوی گفت: مهمترین وجه اشتراک حکیم ابوالقاسم فردوسی با حکیم عمر خیام این بود که با استفاده از شعر به بیان دیدگاههای انتقادی، علمی و فرهنگی خود پرداختند.

 میراث مرتبط با هویت ملی ایرانیان مربوط به خراسان کهن است

 رشیدیان جمعه شب در همایش بزرگداشت خیام در نیشابور افزود: ایران مرز پر گهری است که جای جای آن رنگ و بوی علم و ادب دارد و این هویت ملی ماست.
وی اظهار داشت: در بسیاری از بخش ها آثار ادبی، پشتوانه فکری و باعث غنای فرهنگ ماست و توجه و تمرکز بر آنها ضامن استقلال فکری و فرهنگی است.
وی گفت: بخش بزرگی از میراث مرتبط با هویت ملی ایرانیان مربوط به خراسان کهن است و اولین وجه اشتراک شهرهای کهن خراسان قرار گرفتن در مقدم امام مهربانی ها و دومین وجه اشتراک آنها پرورش بزرگانی همچون ابوالقاسم فردوسی، خیام و عطار در آنهاست.
رشیدیان افزود: ۲۸ اردیبهشت سالروز تولد حکیم و فیلسوف جهانی، حکیم عمر خیام نیشابوری است و سالنامه خیام موجب افتخار ما ایرانیان است.
وی اظهار کرد: شهرت جهانی خیام به خاطر رباعیاتش است که از اندیشه فلسفی وی سرچشمه می گیرد و این امر مسئولیت ما را در بخش علمی و فرهنگی در افق ۱۴۰۴ سنگین تر می کند.
معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور نیز در این مراسم گفت: مفاخر، گنجینه حرکت ما به سوی ارزشهای اخلاقی است و ایران زمین و شهر نیشابور مفتخر است بسیاری از این مفاخر را در دامن خود پرورده و این پاسداشت فرصتی برای تقدیر از این بزرگان است.
سعید شیبانی افزود: همت مفاخر فرهنگی ما در اعتلای معنوی انسان ها بوده و ابزارشان قلم، اندیشه و سخن است.
وی اظهار کرد: مفاخر ما به اخلاق، گفت و گو و اعتدال اهتمام و اعتقاد داشته اند زیرا اعتدال شرط همزیستی است و انسانها هیچگاه از اخلاق نیز بی نیاز نیستند.
وی گفت: اخلاق محقق کننده صلح و آشتی است که نیاز جدی امروز جهان است و ملتهایی که به اخلاق، صلح و اعتدال و گفت و گو توجه داشته اند ملتهایی سربلند بوده اند چرا که توانسته اند بهره بیشتری از حیات خود ببرند.
۲۸ اردیبهشت ماه در تقویم رسمی ایران به عنوان 'روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری' ثبت شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.