اصفهان- موضوع اینترنت غیرحجمی که مدلی بین اینترنت نامحدود و اینترنت حجمی یا محدود است از دولت یازدهم و با هدف ترغیب مردم به استفاده از سایت‌ها و محتواهای داخلی فضاهای مجازی بر سر زبان‌ها افتاد، اما با واکنش‌های مختلف کاربران، اجرای آن در مردادماه ۹۶ برای بررسی‌های بیشتر به تعلیق درآمد.

گلایه اصفهانی‌ها از سرعت پایین و هزینه‌های بالای اینترنت

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز:  یکی از مهمترین سؤالات پیوند دو کلمه محدود و نامحدود در سرویس اینترنت غیرحجمی، نحوه ارایه خدمات است، از این رو «آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات» با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت را ملزم به ارایه خدمات بر اساس اینترنت غیر حجمی کرد.

با وجود بازبینی‌های انجام شده در طرح باز هم کاربران واکنش های زیادی نسبت به اجرای آن نشان دادند، به همین دلیل در آذرماه ۹۶ آذری جهرمی تاکید کرد کاربران باید مقداری صبوری کنند تا شرکت ها مدل های فروش خود را اعلام و منافع مردم را در نظر بگیرند.

او پیش بینی کرده بود که با سیاست های در نظر گرفته شده، در آینده بیش از ۸۰ درصد کاربران از خدمات اینترنتی راضی شوند، اما همچنان بعضی از کاربران حین استفاده، از سرعت خوری اینترنت نامحدودشان گلایه دارند.

دبیر اسبق انجمن شرکت های عرضه کننده اینترنت بر این باور است که ایران گرانترین اینترنت دنیا را دارد چون در کشورهای دیگر فقط برای دانلود هزینه اینترنت دریافت می شود و برای اتصال پولی گرفته نمی شود.

به گفته او، در دنیا بر اساس میزان دانلود مستقیم هزینه دریافت می شود، اما در ایران ترافیک می فروشند یعنی به محض روشن شدن مودم هر تراکنشی ترافیک محسوب و هزینه دریافت می شود؛ موضوعی که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد

از اجرای طرح فروش اینترنت غیرحجمی تقریباً ۵ ماه می گذرد و باید حرف کاربران را شنید، نقدها را برطرف و فکری برای رعایت حقوق آنهایی که اینترنت کمی مصرف می کنند هم کرد.

در یک نظرسنجی که اخیراً در شهر اصفهان انجام شده، اینگونه استنباط شده که مردم از خدمات اینترنت تلفن ثابت یا غیر حجمی که باعث افزایش هزینه ها شده است، گلایه دارند.

کاربران بدون داشتن آگاهی، پول سرعت بالا می‌پردازند!

عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان در خصوص تعریف خدمات اینترنت غیر حجمی می‌گوید: وقتی اینترنت فروش می رود یکی از دو محدودیت را می توان معقول دانست، «محدودیت حجمی» یا «محدودیت سرعتی»، اما توأمان این دو با هم معقول نیست.

 مهدوی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین تاکید می‌کند: وقتی صحبت از اینترنت سرعتی می زنیم، بدان معنا است که کاربر می تواند با یک سرعت خاصی هر مقدار دیتای مورد نیاز در هر ساعت شبانه روز را با کیفیت بالا دریافت کند چرا که سرعت حجمی یعنی اینکه ما در سرعت محدودیت نداریم و هر مقدار کاربر نیاز دارد بستگی به نرخ که می تواند متغیر باشد و از زمان دانلود یا زمانی که متنی را ارسال می کند با آخرین سرعت ممکن سرویس داده می شود.

وی ادامه می‌دهد: در گذشته مخابرات اصفهان سرویس حجمی داشت و کاربران بسته به پر مصرف بودن یا کم مصرف بودن می توانستند بسته های مختلفی را انتخاب و مورد استفاده قرار دهند، این در حالی است که سال گذشته موضوعی به بهانه ارزان تر کردن هزینه اینترنت برای کاربرانی که دچار محدودیت حجم و سرعت شده اند، مطرح شد که شاید محدودیت حجم آنچنان آزاردهنده نباشد اما کیفیتی که دریافت می شود قابل قبول نیست.

عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان با بیان اینکه وقتی سرعت پایین باشد، کاربر از اینترنت خسته می‌شود و از حجمی که در اختیار دارد نیز استفاده نمی کند، اظهارمی کند: واقعیت آن است که خطوط ارتباطی منازل مردم تا مرکز مخابراتی، توان داشتن سرعت بالا را ندارد و شاید نهایت به ۸ مگابایت برسد، در حالی که خیلی از کاربران اطلاع ندارند نهایت سرعت چقدر است و کاربر بدون داشتن آگاهی، پول سرعت بالا را پرداخت می کند.

وی می افزاید: امکان محاسبه دقیق سایت های خارجی که بخش دانلود آنها داخلی است وجود دارد، اما گاهی ممکن است وب سایت خارجی اما بخش دانلود آن داخلی باشد.

مهدوی ادامه می دهد: در خصوص ترافیک داخلی و خارجی باید گفت ترافیکی داخلی است که مبداء و مقصد آن داخلی باشد، لذا باید بین ترافیک داخلی و خارجی تفاوت قائل شد زیرا وقتی ترافیک خارجی باشد باید هزینه ای به سرویس ارایه دهنده پهنای باند خارجی پرداخت شود، اما وقتی ترافیک داخلی باشد این هزینه ها را در بر نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ترافیک داخلی هزینه ترانزیت خارجی را ندارد و این موضوع باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد، می گوید: اگر پهنای باند در یک ماه مصرف شود بقیه نیاز احتمالی را باید به صورت آزاد خریداری کرد و هنگامیکه درباره چرایی این موضوع از مسئولان سؤال می شود، مطرح می کنند: «همین است که می بینید!»

ایران چهارمین کشور گران قیمت اینترنت در جهان

یک کارشناس ارشد علوم ارتباطات در پاسخ به این سؤال خبرنگار قدس آنلاین که «چرا طرح ارایه اینترنت غیر حجمی نتوانسته رضایت کاربران را جلب کند؟»، اظهارمی کند: در این طرح هم سرعت مد نظر قرار گرفته و هم حجم که این یک اشکال بزرگ است، زیرا سقف مصرفی خاصی برای کاربر در نظر گرفته شده است.

نادر نینوایی تصریح می‌کند: شاید این موضوع در ابتدا امری ساده به نظر آید، اما وقتی حجمی در نظر گرفته می شود یعنی کاربر حق انتخاب ندارد؛ به عنوان مثال کاربر برای  سرعت یک مگابایت می تواند ۱۰ گیگ اینترنت در اختیار داشته باشد ولی اگر سرعت ۱۶ مگابایت بخواهد حجم بیشتری نیاز دارد بنابراین۷۵۰ گیگ اینترنت اختصاص داده می شود و کاربر قدرت انتخاب ندارد.

وی ادامه می دهد: نمی توان با سرعت ۱۶ مگابایت ۱۰ گیگ دانلود در طول یک ماه داشت، ولی نبود همین سرعت ۱۶ مگابایت نیز باعث خلف وعده مخابرات شده است، چرا که قرارداد ۱۶ مگابایت بسته می شود، اما در واقع ۴ مگابایت تحویل داده می شود.

کارشناس ارشد علوم ارتباطات با بیان اینکه بعضی از شرکت‌های اینترنتی به سلیقه خود اعلام می کنند سه چهارم حجم را اینترنت داخلی و یک چهارم را به اینترنت خارجی اختصاص می دهند در حالی که کاربران بیشتر اینترنت بین الملل استفاده می کنند، تصریح می کند: بعضی دیگر از شرکت ها این حجم را ۵۰-۵۰ در نظر گرفته اند و همین موضوع مقایسه را برای کاربر سخت کرده و این در حالی است که سرعت همواره از آنچه اعلام می شود پایین تر است.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می شود برای استفاده از وب سایت های داخلی ۵۰ درصد تخفیف داده می شود، آیا شرکت ها شرعاً می توانند به درستی این موضوع را تفکیک کنند و نرخ را محاسبه کنند؟، می گوید: «این موضوع خیلی وقت پیش مطرح و ایرادات زیادی به آن وارد شده است، در دوره «واعظی- وزیر سابق ارتباطات» ۲۰۰ سایت منتخب  معرفی و ترافیک داخلی محسوب شدند، اما در دوره «جهرمی- وزیر فعلی ارتباطات» عدد این سایت ها به ۵۰۰ افزایش یافته و حالابه درستی دریافتند این موضوع اشکال دارد و اپراتورها نمی توانند تفکیک کنند چون تنها تعداد محدودی سایت وجود دارد که هزینه آنها با تعرفه داخلی حساب می شود.

نینوایی تاکید می‌کند: ایران چهارمین کشور گران قیمت اینترنت در جهان است و هزینه های دریافتی برای اینترنت منطقی نیست، البته تخفیف های شرکت زیرساخت در مقاطع مختلف ارایه شده، اما با این وجود این تخفیف ها به سمت مردم نرفته است.

محاسبه هزینه‌ها طبق مصوبات

مدیرکل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی کشور به عنوان ناظر اجرای درست قوانین حوزه ارتباطات ۵ استان قم، اصفهان، مرکزی، یزد و چهارمحال و بختیاری در این باره می گوید: اینترنت غیر حجمی بر روی تلفن ثابت و همراه از طریق اپراتور ایرانسل، همراه اول و رایتل ارایه می شود.

محمد تقی شفیعی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه سقف ترافیک برای حجمی که بر اساس سرعت اینترنتی که مشترک با اپراتور قرارداد می بندد، وجود دارد، می گوید: اپراتورها در کف مشکلی ندارند بلکه رقابت آنها در آستانه مصرف هر چه بیشتر کاربران است.

وی تاکید می کند: مشترک حق انتخاب اپراتور را دارد، زیرا هدف ایجاد رقابت بین اپراتورها بوده و استنباط این است که این رقابت به نفع مشترکان تمام می‌ شود.

مدیرکل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی کشور در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که «بسیاری از سایت های ایرانی ترافیک خارجی برای کاربر محاسبه می شود، آیا این اجحاف در حق مصرف کننده نیست؟»، اظهارمی کند: این سیاست را اینگونه باید نگاه کرد که برای ترافیک داخلی تخفیفی قایل شده ایم، اینگونه نیست که سایت های خارجی را دو برابر حساب کرده باشیم بلکه به خاطر تشویق استفاده از سایت های داخلی تعرفه سایت های داخلی ها را نصف محاسبه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای تفکیک کردن سایت های داخلی و خارجی و هزینه اینترنت بین الملل نیاز به سامانه ای داشتیم که سایت های داخلی در آن ثبت، تایید و در لیست سفید قرار گیرند، ادامه می دهد: اپراتورها موظف هستند ترافیک این سایت ها را داخلی محاسبه کنند و هزینه ها را مطابق مصوبات اعمال کنند.

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که بسیاری از کاربران از کندی سرعت و هزینه بالای اینترنت گلایه دارند، عده ای دیگر از کاربران از بسته های اینترنتی شبانه اپراتورها نیز گلایه‌مند هستند و می گویند که بسته‌های شبانه همراه اول از ساعت ۲ بامداد شروع می شود و عملاً نمی‌توان از آن استفاده کرد و تنها کاربر متحمل پرداخت هزینه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.