فاطمه معتمدی: متولد سال 62 و دارای تحصیلات حوزوی است. نامش به عنوان مدیر گروه جهادی شهید بابا نظر در بین 15 نفر از فعالان و تلاشگران عرصه سازندگی و محرومیت زدایی تحت عنوان پر تلاش‌ترین گروه جهادگر در عرصه اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی خود نمایی می‌کند و می‌درخشد.

محرومیت زدایی با همت گروه جهادی شهید بابانظر

محمد هژبری که سال‌هاست به همراه یک تیم حدود 200 نفره اعم جهادگران دانش‌آموز، دانشجو، طلبه و تیم‌های مهندسی و پزشکی در عرصه رفع محرومیت‌زدایی از روستاها و حاشیه شهر مشهد فعال است، گفت: گروه تا قبل از سال 90 به صورت پراکنده فعالیت‌هایی در راستای رفع محرومیت از روستاها و حاشیه شهر مشهد در قالب اردوهای جهادی با اقداماتی مانند کمک به خانواده زندانیان و محرومان، تهیه آذوقه از محل دریافت کمک‌های خیرین انجام می‌داد.

وی افزود: از سال 90 با هدف افزایش بهره‌وری از کارهای جهادی مقرر شد با تشکیل یک تیم تخصصی مشکلات اساسی و کارهای اولویت دار در مناطق محروم شناسایی و سپس برای حل آن اقدام شود.

وی اضافه کرد:در این راستا گروه از سال 90 بر روی موضوع آب در روستاها ورود یافت و تاکنون توانسته پنج پروژه آب رسانی را با هزینه حدود 300 میلیون تومانی در روستاهای اطراف جاده سرخس دنبال و به سرانجام برساند.

*رفع مشکل آب

هژبری با بیان اینکه این پروژه‌ها عمدتاً در روستاهای زلزله زده بخش رضویه اجرایی شده است، تصریح کرد: وضعیت عمومی مردم در حوزه آب در این روستاه عمدتاً فلاکت بار بود؛ بنابراین کار در سال 90 در ابتدا در روستای درخت بید شروع شد. مشکل اصلی این روستا عدم بازدهی آب قنات بود؛ بنابراین توسط گروه جهادی شهید بابا نظر کار ساخت قنات با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات آغاز شد و با وجود سختی کار، اما با همت نیروهای زبده و توانمند این موضوع به سرانجام رسید.

وی با اشاره به اینکه با این اقدام مشکل اصلی روستای درخت بید با 89 خانوار برطرف و مهاجرت معکوس به روستا صورت گرفت،تصریح کرد:کار با همت اهالی به سرانجام رسید.

وی با اشاره به عضویت 200 نفره گروه جهادی شهید بابا نظر که سالانه حدود 50 نفر به این جمع اضافه می‌شوند، گفت: امسال نیز 10 تقاضا برای احیای قنات‌های فرسوده به گروه واصل شده است که البته انجام این 10 پروژه منوط به پای کار بودن خیرین و کمک مالی این قشر و همچنین کمک‌های بسیج سازندگی است با این همه در حال حاضر انجام سه پروژه از مجموع تقاضاهای یاد شده در برنامه کاری گروه جهادی شهید بابا نظر قرار دارد.

*هیچ ارگانی کمک نمی‌کند

وی که امامت جماعت یکی از مساجد محدوده هاشمیه را نیز بر عهده دارد، گفت: کمک‌های خیرین عمدتاً به صورت تأمین خورد و خوراک اعضای گروه و تأمین تجهیزات و ماشین آلات است؛ بنابراین منابع مالی برای اجرای پروژه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است این در حالی است که هیچ ارگان دولتی در این رابطه کمک نقدی به گروه برای اجرای پروژه‌ها نداشته است.

هژبری با بیان اینکه بسیج سازندگی استان عمده‌ترین مرجع کمک به گروه جهادی شهید بابا نظر برای اجرای پروژه‌های محرومیت زدایی است، گفت: دولت هیچ ردیفی و مسیری برای کمک به چنین حرکت‌های جهادی در راستای محرومیت زدایی در نظر نگرفته است این در حالی است در واقع رفع محرومیت و فقر از روستاها و حاشیه شهر از وظایف دولت است.اگر مشکلات اساسی روستاها برطرف نشود افراد از روستاها مهاجرت و در حاشیه شهر مشهد ساکن می‌شوند که خود مسائل و مشکلاتی را به دنبال دارد.

*وضعیت بسیاری از روستاها زیبنده نیست

وی با اشاره به اینکه وضعیت بسیاری از روستاها و مشاهده این حجم فقر زیبنده شهر مشهد نیست، گفت: در حالی که بسیاری از این روستاها در فاصله کمی با شهر مشهد و شهر امام رضا(ع) قرار دارند، اما بعضاً با محرومیت‌های بسیار زیادی مواجه‌اند که وجود چنین شرایطی زیبنده این شهر و استان نیست؛ بنابراین گروه جهادی شهید بابانظر که متشکل از افراد خیر و دلسوز از قشرهای مختلف مانند دانش‌آموز، دانشجو، پزشک، مهندس و طلبه است بر آن شد تا حد امکان و حسب توان خود در راستای رفع محرومیت‌زدایی از روستاها و مناطق حاشیه شهر مشهد قدمی بر دارد و این راه ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.