قدس آنلاین- محمود مصدق: سخنگوی سازمان غذا و دارو از افزایش موارد مسمومیت با قارچ‌های سمی در کشور خبر داد و گفت: در سال جاری صدها تن بر اثر مصرف قارچ‌های سمی دچار مسمومیت شده‌اند که 8 تن از آنها جان سپرده‌اند و وضعیت 60 تن دیگر وخیم گزارش شده است .

مردم به قارچ‌های خودرو حتی دست نزنند

دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با قدس آنلاین با اعلام این خبر به عمده دلایل افزایش مسمومیت با قارچ‌های سمی در سال جاری به نسبت سال‌های قبل اشاره کرد و افزود: هرچند در سال‌های قبل مسمومیت افراد را با قارچ‌های سمی داشتیم اما امسال به خاطر شرایط جوی و افزایش بارندگی‌ها در  فصل بهار  - که موجب رشد  انواع قارچ‌ها از جمله  قارچ‌های سمی شده است - و همچنین  به دلیل دشواری تشخیص و تفکیک قارچ‌های سمی از خوراکی توسط مردم  شاهد افزایش مسمومیت افراد با قارچ  بویژه درمیان طبیعت‌گردها هستیم.

وی تنها راه قطعی تشخیص قارچ‌های سمی از خوراکی‌ها را استفاده از روش کنترل آزمایشگاهی دانست و گفت: البته مردم برای این منظور از روش‌های سنتی مختلفی چون خواباندن قارچ در شیر و ... استفاده می کنند اما نتیجه بسیاری از این روش‌ها قطعی نیست. یعنی شاید یک روش دربرخی از قارچ‌ها جواب بدهد اما برای همه انواع قارچ‌ها جواب نمی دهد. درواقع هنوز یک روش  کلی ومشخصی که به کمک آن مردم بتوانند قارچ‌های سمی را از خوراکی‌ها تشخیص بدهند تقریباً وجود ندارد بنابراین اگراز لحاظ هزینه و فایده هم به موضوع نگاه شود بهتر است از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت خوداری کنیم.

جهانپوربا بیان این که گاهی افراد مجرب و قارچ‌شناس نیز در تفکیک قارچ‌های سمی و خوراکی دچار خطا می شوند، افزود: با توجه به این که استفاده از روش آزمایشگاهی عملاً برای بسیاری از کسانی که اقدام به تهیه قارچ‌های خودرو در طبیعت می کنند، وجود ندارد بنابراین بهترین راهکار این است که مردم   از قارچ‌های پرورشی که توسط شرکت‌ها تولید وبا مجوز وزارت بهداشت روانه بازارمی شوند، مصرف کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه نسبت به مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت هشدار داد و گفت: از مردم می خواهیم به هیچ عنوان از قارچ‌های خودرو مصرف نکنند.

وی سپس به بحث علائم و عوارض مسمومیت  با قارچ پرداخت و گفت: تهوع ، استفراغ و بی اشتهایی شدید مهمترین علائم مسمومیت با قارچ هستند. ضمن این که قارچ‌ها از گونه‌های مختلفی هستند و  درصورت مسمومیت عوارض مختلفی مثل عوارض کبدی در بیمار بروزمی کند که حتی می تواند مرگ بیمار را هم بدنبال داشته باشد به طوری که  امسال تاکنون 8 نفر در کشور براثرمسمومیت با قارچ جان دادند و 6 تن دیگر به صورت اورژانسی کاندایدای پیوند کبد هستند .

جهانپور در خصوص زمان ظهور علائم مسمومیت با قارچ هم گفت: با توجه به تنوعی که در سموم  قارچ‌ها است زمان بروز علائم قارچ‌ها در افراد متفاوت است و متأسفانه قارچ‌هایی که علائم دیرتری بروز می دهند عوارض شدید تری دارند. 

گفتنی است دکتر ابراهیم شکیبا رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه هم از مردم خواست امسال به هیچ عنوان قارچ خودرو مصرف نکنند و از دست زدن به قارچ هم خودداری کنند چون  برخی انواع قارچ هستند که  با دست زدن به آنها سم از طریق مخاط بدن از جمله تماس دست با چشم موجب مسمومیت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.