یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹

برگزاری اولین کارگروه حل مسائل ترانزیت از بندر چابهار

چابهار

چابهار - اولین کارگروه ترانزیت سال ۹۷ با محوریت فرصتها و چالشهای ترانزیت هند به افغانستان از طریق بندر چابهار در امر ترانزیت در بندر چابهار برگزار شد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، اولین کارگروه ترانزیت سال ۹۷ با محوریت فرصتها و چالشهای ترانزیت هند به افغانستان از طریق بندر چابهار بامشارکت دستگاههای مرتبط در امر ترانزیت با حضور سید دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان و مدیرکل بنادر و دریانوردی در بندر چابهار برگزار شد ، بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بررسی فرصتها و چالشهای ترانزیت از طریق بندر چابهار اظهار داشت : سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه بخش ترانزیت از هر فرصتی که تعالی بخش ترانزیت باشد حمایت میکند.

وی با اشاره به گزارش گسترده ای از اقدامات انجام شده در حوزه های داخلی و خارجی برای توانمندسازی ترانزیت در سال گذشته و تمهیدات بکار گرفته افزود : ترانزیت کالا از قلمرو کشور نقش بسزایی در جذب و حفظ بازار ترانزیتی ایفا میکند لذا باید از تمام ظرفیت های بخش خصوصی و دولتی برای توسعه ترانزیت استفاده کنیم.

وی از مهمترین مولفه های تاثیرگذار در تعیین استفاده مطلوب از کریدورها و مسیر های حمل و نقل بین المللی کالا را هزینه های حمل و نقل دریایی، زمینی، بندری و سایر هزینه های دیگر برشمرد و با تشریح هزینه های مترتب بر کالا اعم از زمینی و دریایی گفت: هزینه حمل نقل زمینی۵۰ درصد، هزینه دریایی۳۴ درصد، هزینه های بندر چابهار ۷ درصد و هزینه های بنادر مبدأ ۹ درصد بوده که هزینه های زمینی و دریایی در تعیین قیمت نهایی برای کالاهای ترانزیتی نقش تعیین کننده دارد.

بهروز آقایی با اشاره به نقش و جایگاه بندر چابهار در کریدور های بین المللی ترانزیت شمال و جنوب، اکو، موافقتنامه عشق آباد و تراسیکا تصریح کرد: کشور هند به عنوان یکی از قدرتهای نوظهور جهانی سهم قابل توجهی از تجارت بین المللی را به خود اختصاص داده ضمن اینکه ارزش تجارت بین المللی کشور افغانستان چهارصد میلیارد دلار و بیشترین تجارت با کشورهای ایران و پاکستان صورت پذیرفته که می بایست در این خصوص هدف گذاری مدونی برای جذب این تجارت در بندر چابهار از طریق سازمان های دولتی و بخش های خصوصی برنامه ریزی گردد.

در پایان پیشنهاداتی از قبیل رقابت پذیری هزینه حمل دریایی برای کانتینر از بنادر دیگر، کاهش زمان ترخیص کالا و کانتینر در بندر چابهار، رایزنی با کشور افغانستان جهت حذف و یا ارائه تخفیف بیشتر در عوارض متقابل دو کشور که در جهت جذب این کالاها برای بخش های خصوصی داخلی و خارجی تأثیرات و عوایدی قابل ملاحظه ای ایجاد می نماید، ارائه نمودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.