۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 601298

قدس انلاین : ماه مبارک رمضان در گناباد با آداب و رسومی همراه است که از آن می توان به عنوان هویت و تاریخ این مرز و بوم یاد کرد.

آداب و رسوم مردم گناباد در ماه رمضان

مردم منطقه تاریخی و کهن گناباد از دیرباز با آداب و رسوم متعدد به استقبال ماه مبارک رمضان می رفتند و از چند روز مانده به این ماه پر خیر و برکت اقلام و کالاهای مورد نیاز و مواد اولیه غذاهای محلی مانند جوشپره، آش لخشک، گندم پلو، چنگالی و سوپ های محلی را تهیه می کردند.

چنگالی از غذاهای محلی و مقوی مردم گناباد است که از شیره انگور تهیه شده و در افطار و سحر مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به موقعیت جغرافیایی و کویری گناباد و رویش گسترده گیاه خاکشیر در آن، شربت خاکشیر از نوشیدنی های بسیار مرسوم این شهرستان در ماه مبارک رمضان است.
اغلب مردم مناطق شهری و روستایی گناباد در ماه مبارک رمضان از غذاها و نوشیدنی های محلی و سنتی استفاده می کنند که با توجه به مواد مقوی به کار رفته در آنها تحمل گرسنگی و تشنگی را برای روزه داران راحت تر می کند.
گنابادیها در ماه مبارک رمضان به استفاده از نان محلی در کنار سایر غذاهای سنتی توجه خاص دارند و برای تهیه این نان که به صورت لواش یا تافتون پخته می شود، گیاهان دارویی و سبزیجات معطر به کار می برند که مکمل خوبی برای افطار و سحر محسوب می شود.

* شب خوانی آیین سنتی مردم گناباد در ماه رمضان
از دیگر آداب و رسوم مردم گناباد در ماه مبارک رمضان که از سالیان گذشته همچنان در مناطق روستایی این شهرستان مرسوم می باشد، مناجات خوانی یا شب خوانی و در اصطلاح محلی 'شوخوانی' است که از نخستین شب ماه مبارک رمضان آغاز می شود.
در سالهای گذشته که وسایل صوتی امروزی وجود نداشت، یکی از بزرگان روستا یا محله از حدود یک ساعت به سحر مانده در کوچه ها یا پشت بام خانه خود با مناجات خوانی و خواندن اشعار مذهبی مردم را برای سحر بیدار می کرد که این رسم هنوز در بیشتر مناطق روستایی گناباد وجود دارد.
در برخی مناطق روستایی سه نفر از مردانی که دارای صدای خوب و مسلط به مناجات خوانی هستند از نیمه شب تا لحظاتی باقی مانده به اذان صبح سه مرتبه پشت بامها رفته یا با راه افتادن در محله ها به شب خوانی می پردازند.
علاوه بر آن از حدود ۲ ساعت مانده به اذان صبح از بلندگوی بیشتر مساجد مناطق شهری گناباد به شیوه گذشتگان نوای دلنشین مناجات پخش می شود.
دوره های ختم قرآن به صورت خانوادگی یا محله ای طی این ماه مبارک در گناباد حال و هوای خاصی دارد.
در جلسات قرآنی مرسوم است چنانچه فردی برخی از سوره‌ های قرآن از جمله انعام، یاسین، توحید، الرحمن و سجده را در این جلسات قرائت کند، جلسه بعد با آوردن شیرینی یا آش، خوشحالی خود را از قرائت این سوره ‌ها اعلام می کند.
زنان و دختران خانواده نیز در این ماه پر خیر و برکت برای پختن شیرینی‌ های محلی و آماده ‌کردن مواد غذایی به منزل یکدیگر می ‌روند.
در فرهنگ و آداب و رسوم مردم گناباد افطاری دادن در ماه مبارک رمضان از جایگاه خاصی برخوردار است و بسیاری از خانواده ها با غذاهای محلی در کنار دیگر غذاهای مرسوم از روزه داران پذیرایی می کنند.
شهرستان ۸۸ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.