شهرکرد-مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری، از مسمومیت چهار نفر ناشی از مصرف قارچ سمی در چهارمحال و بختیاری خبر داد.

مسمومیت ۴ نفر با مصرف قارچ سمی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد،محسن آذری‌پور با اشاره به مسمومیت حدود ۷۵۰ نفر از هم وطنانمان در اثر مصرف قارچ‌های سمی در سال جاری، اظهار کرد: تعداد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی در چهارمحال و بختیاری در سال جاری تا کنون ۴ نفر بوده و مرگ ناشی از این نوع مسمومیت گزارش نشده است. 
وی افزود: با توجه به وضعیت جوی، بارش‌های پراکنده و رطوبت زیاد زمینه رویش قارچ‌های سمی در عرصه‌های طبیعی فراهم شده و پیش‌بینی می‌شود این روند همچنان ادامه داشته باشد. 
آذری‌پور تصریح کرد: عدم توجه افراد به مسائل بهداشتی و خطرات مصرف گونه‌های گیاهی ناشناخته و شباهت زیاد بین گونه‌های سمی و غیر سمی و غیر قابل تشخص بودن این گونه‌ها از یکدیگر، بجز با انجام آزمایشات تخصصی، در روزهای اخیر شاهد گزارش موارد متعدد از مسمومیت ناشی از قارچ‌های سمی در کشور و به ویژه در استان‌های غربی و شمال غربی هستیم. 
به گفته وی تعداد مسمومیت‌های گزارش شده با قارچ های سمی از کرمانشاه، لرستان،‌ آذربایجان غربی،‌ زنجان، قزوین،‌ کردستان و اخیراً شیراز و چهارمحال و بختیاری بیش از مناطق دیگر کشور و در این میان کرمانشاه و لرستان دارای بیشترین آمار مسمومیت‌ها بوده‌اند. 
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با توجه به اهمیت پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های سمی و اثرات مخرب آن بر دستگاه‌های گوارش به ویژه کبد و کلیه‌ها نسبت به مصرف این گونه از گیاهان خودرو هشدار داد. 
وی همچنین به مردم توصیه کرد: حتی از خرید قارچ های کوهی از افراد دوره‌گرد خودداری و در صورت تمایل به مصرف قارچ، از قارچ های بسته بندی عرضه شده در فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. 
آذری‌پور اضافه کرد: در صورت مصرف قارچ‌های خودرو و مشاهده هرگونه علایمی از اسهال، تهوع، استفراغ، ‌دل درد،‌ سرگیچه، تاری دید،‌ افت فشار خون سریعاً به مراکز درمانی و یا پایگاه‌های اورژانس بین جاده‌ای مراجعه و پزشک و کادر درمانی را از خوردن قارچ مطلع کنید تا اقدامات درمانی لازم انجام و عوارض ناگوار ناشی از مسمومیت با قارچ سمی تا حد امکان کاهش داده شود. 
وی خاطرنشان کرد: سم قارچ‌های سمی با جوشاندن و حرارت دیدن از بین نمی‌رود و همچنان می‌تواند سلامت و حتی جان فرد مصرف کننده را به شدت تهدید کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.