رهبران ائتلاف «النصر» و «سائرون» طی دیداری در بغداد، بر ضرورت مشارکت تمامی گروه‌ها در دولت آینده این کشور و نیز سرعت بخشیدن به روند تشکیل آن، تأکید کردند.

تأکید العبادی و صدر بر ضرورت مشارکت تمام گروه‌ها در دولت بعدی

قدس آنلاین: به گزارش السومریه‌نیوز، در راستای تلاش ائتلاف‌های پیروز در انتخابات پارلمانی اخیر در عراق، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر و «مقتدی صدر» رهبر جریان «صدر»، روز گذشته دیدار کردند.

دفتر نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد، العبادی در جریان دیدارش با مقتدی صدر در بغداد، «بار دیگر به ملت عراق برگزاری انتخابات در موعد خود را تبریک گفت و از نیروهای امنیتی، که به محافظت از جان رای‌دهندگان مبادرت کردند و موضع بی‌طرفی‌شان را حفظ کردند، تشکر کرد».

العبادی «از تمامی جریان‌ها خواست نتایج انتخابات را بپذیرند و راه‌های قانونی را برای هرگونه اعتراضات طی کنند». وی همچنین از کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق نیز خواست به این شکایات «رسیدگی کند».

العبادی، که ائتلاف تحت رهبری آن یعنی «النصر» ۴۲ کرسی از پارلمان بعدی را تصاحب کرده و در جایگاه سوم ائتلاف‌های پیروز در انتخابات جای دارد، «بر اهمیت تحرک سریع پیروز شدگان در انتخابات و ایفای ماموریت‌شان در پارلمان» تأکید کرد.

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد، دیدارش با مقتدی صدر با هدف رایزنی «برای تشکیل سریع دولت» انجام شد. او اظهار داشت که دولت بعدی بایستی قوی باشد و بستر ارائه خدمات، فرصت اشتغال، بهبود معیشت زندگی و مبارزه با فساد را فراهم کند.

مقتدی صدر، رهبر ائتلاف «سائرون»، که با کسب ۵۴ کرسی پارلمان در انتخابات اخیر صدرنشین شده است، به نوبه خود گفت: «دیدار با العبادی حاوی پیام اطمینان‌بخشی بود مبنی بر این‌که دولت بعدی کاملا عراقی است و از حقوق تمامی ملت دفاع خواهد کرد».

صدر گفت: «دست نیاز خود را به سوی تمامی گروه‌هایی دراز می‌کنیم که خواهان آبادی کشور هستند.»

وی بر «اهمیت سرعت در تشکیل دولت، که آرمان‌های ملی را محقق سازد، تأکید کرد».

دفتر مقتدی صدر پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقتدی صدر در مقر اقامات خود در بغداد، پایتخت از حیدر العبادی، نخست‌وزیر استقبال کرد.»

طبق این بیانیه، صدر و البعادی درباره آخرین تحولات و روند سیاسی گفت‌وگو کردند.

طبق این گزارش، نشست العبادی و صدر بعد از ۲۴ ساعت از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ انجام شد.

به‌رغم صدرنشینی ائتلاف سائرون، مقتدی صدر نمی‌تواند خودش نخست‌وزیری را برعهده بگیرد؛ چرا که خودش نامزد انتخابات نشده اما فراکسیونش او را در جایگاهی قرار داده که می‌تواند کسی را که پست نخست‌وزیری را برعهده خواهد گرفت، تعیین کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.