هنگامه طاهری: با اینکه مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد،23 اردیبهشت ماه گفته بود: تغییر قیمت دارو با توجه به قیمت خرید با نرخ قبل؛ تا 6 ماه آینده اتفاق نخواهد افتاد، اما اغلب بیمارانی که برای درمان مجبور به تهیه داروهای حیاتی هستند یا تحت درمان مدام متخصصان قرار دارند از افزایش قیمت داروها بر حسب افزایش قیمت دلار گله مندند.

گرانی دارو؛ درد مضاعف بیماران

در این خصوص بیماران از حذف داروهایی خاص و جایگزینی برخی داروهای دیگر که داخلی هستند و با این حال افزایش قیمت محسوس یافته‌اند، خبر می‌دهند.

آنها در این خصوص به داروهایی چون «ریتالین» اشاره می‌کنند که «روبیفن» با تأثیر کمتر جایگزین آن شده و حتی داروهای حیاتی چون «انسولین» و یا داروهایی که استفاده از آن‌ها نیازمند رسیدن دوره مصرف است نیز شاکی هستند.

در این بین بیماران سرطانی که کمبود دارو در حکم بازی با زندگی آن‌هاست نیزاز شرایط نابسامان دارو بی نصیب نمانده‌اند.

«دکتر الف» مسئول فنی یکی از داروخانه‌های خیابان پرستار به خبرنگار قدس می‌گوید: نه تنها افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت داروها شده، بلکه افزایش قیمت سری دیگری از داروها نیز در دستور کار است که بزودی اعلام می‌شود.

او اظهار می‌دارد که این افزایش قیمت علاوه بر داروهای خارجی شامل داروهای ایرانی نیز خواهد بود.

مدیر یکی دیگر از داروخانه‌ها می‌گوید:سیر صعودی قیمت داروهای داخلی بیشتر از داروهای خارجی است.

او علت این موضوع را خارجی بودن 70 تا 80 درصد مواد اولیه داروهای ایرانی عنوان می‌کند.

دکتر«م.ر» نیز یکی دیگر از مدیران داروخانه‌ای در کوهسنگی است که در این خصوص انگشت اتهامش به سوی شرکت‌های دارویی است.

وی بیان می‌کند: شرکت‌های دارویی داروها را بلوکه کرده‌اند تا در فاصله زمانی خاص آن‌ها را با قیمت بالاتر وارد بازار کنند. بنابراین بیشتر از اینکه گرانی دارو بر حسب دلار روی بیماران فشار بیاورد، نبود دارو آن‌ها را معترض کرده است.

او ادامه می‌دهد:در حال حاضر بین 60 تا 70 قلم دارو افزایش قیمت 70 تا 80 درصدی یافته‌اند و این در حالی است که هنوز هم افزایش قیمت برخی داروها در راه است.

وی بیان می‌کند که شرکت‌ها درباره برخی داروها می‌گویند: دستور فروش نداریم؛ این در حالی است که ما می‌دانیم شرکت‌ها به اندازه یک سال دارو در انبارها دپو دارند.

او درباره سیاست شرکت‌ها درخصوص تأثیر بر افزایش قیمت داروها به خبرنگار قدس می‌گوید: شیوه کار شرکت‌ها بدین صورت است که مقداری از داروها را با نرخ دلار جدید وارد بازار می‌کنند و بعد آن‌ها را مدتی دپو کرده و پس از مدتی با نرخ بالا وارد بازار می‌کنند.

به گفته دکتر «م.ر» دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت، سهم شرکت‌ها را افزایش داده است علاوه بر اینکه این شرکت‌ها ارز دولتی هم دریافت می‌کنند، اما برای خودداری از فروش دارو صراحتاً اعلام می‌کنند که ارز دولتی دریافت نکرده اند!

 دکتر «م» مسئول فنی یکی از داروخانه‌های منطقه عبدالمطلب هم ضمن تأیید مطالب فوق اذعان می‌دارد: دپو کردن دارو غیرقانونی است و ادعای شرکت‌ها هم درخصوص نداشتن دارو یا نگرفتن ارز دولتی دروغ است.

 وی یادآور می‌شود: این شرکت‌ها برای ما بسته دارویی تعریف کرده‌اند و در قبال درخواستمان برای گرفتن دارو چند داروی دیگر را که یا کم مصرف هستند و یا تاریخ آن‌ها رو به انقضاست به زور به ما می‌فروشند.

وی ادامه می‌دهد که فشار گران شدن داروهای داخلی و دپو کردن داروهای خارجی بر بیمارانی وارد می‌شود که با درد دست و پنجه نرم می‌کنند.

او در مورد داروهای کمیاب یا دپو شده به عنوان نمونه به داروی «انسولین»، داروهای تحریک کننده تخمک گذاری یا داروهایی چون «IV.IG» که برای افزایش مقاومت سیستم ایمنی بیماران استفاده می‌شود، اشاره می‌کند.

او در این مورد صراحتاً عنوان می‌کند که طبق اطلاعات وی انسولین توسط شرکت‌های توزیع کننده دارو دپو شده است.

دکتر بهشتی مدیر داروخانه هلال احمر هم به قدس اظهار می‌دارد: برخی از داروهای شیمی درمانی افزایش قیمت نامحسوس یافته‌اند، اما تا 10 درصد افزایش محسوس خواهند یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.