همدان- رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان بر جلوگیری از انحصاری شدن مشاغل در شهرداری همدان تاکید کرد.

ضرورت جلوگیری از انحصاری شدن مشاغل در شهرداری همدان

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، حسین قراباغی در نطق پیش از دستور جلسه صحن شورا افزود: هر دستگاه اجرایی برابر قانون و وظیه ذاتی خود به دنبال پیشگیری و جلوگیری از وقوع هرگونه فساد مالی و اداری در مجموعه تحت امر خواهد بود و این موضوع قانون گذار را بر آن داشته است تا به وضع قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد بپردازد.

قراباغی اضافه کرد: در همین راستا مصوبه جلسه مورخ۱۳۸۷/۲/۱۷ کمیسیون اجتماعی با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم و در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ۱۳۸۷/۲/۲۹ مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت سه سال موافقت و مطابق اصل یکصد و دوازدهم (۱۱۲) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد که پس از اصلاح و تایید آن توسط مجمع در تاریخ  ۱۳۹۰/۸/۷ به ریاست جمهوری ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه در نظام اداری ، فساد حالتی است که از تخلفات مکرر و مستمر کارکنان بوجود می آید و سازمان را از کارایی مطلوب و اثر بخشی مورد انتظار باز می دارد، افزود: بنابراین تخلفات مالی و اداری باعث فساد اداری می شوند و البته هر تخلفی باعث فساد اداری نمی شود بلکه باید ویژگی های خاصی داشته باشد که مهمترین آنها مکرر بودن ، استمرار داشتن ، نهادینه بودن و داشتن تاثیر نسبتاً زیاد در سطوح مختلف سازمانی است.

به گفته قراباغی؛ فساد مالی اداری در سطوح مختلف مدیریتی ، با رده های مختلف کارمندان رابطه قوی دارد زیرا فساد اداری در رده های بالای سازمان و مدیران عالی نیاز به کمک و هماهنگی رده های میانی و عملیاتی نظام اداری دارد که این امر ویژگی نهادینه بودن فساد مالی اداری را گسترش می دهد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ها با داشتن وظایف گوناگون و فراوان در حوزه کاری و قانونی خود دارای پست ها و مشاغل زیادی در بخش های مختلف و متفاوت سازمانی هستند، اظهار کرد: هرکدام از این وظایف با توجه به تقسیم بندی های منطقه ای و ستادی بصورت نیابتی و قائم مقامی گسترش یافته و لازم است در راستای جلوگیری احتمالی از وقوع موضوعات مطرح شده اعم از مکرر بودن ، استمرار داشتن و علی الخصوص نهادینه شدن فسادهای اداری و همچنین لزوم بکارگیری تخصص و مهارت های کارکنان در این خصوص اقدامات لازم و ضروری بعمل آورد.

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر همدان با بیان اینکه نیروی انسانی کارآمد و حائز شرایط احراز شغل بزرگترین سرمایه شهرداری است که نمی توان آن را به سرعت و سهولت جایگزین کرد، افزود: جهت استفاده بهینه از این سرمایه های انسانی ، کارکنان بایستی بتوانند استعدادهای خود را در پست هایی که بیشترین سازگاری را با آنان دارند به کار گیرند.

قراباغی در این خصوص ادامه داد: اگرچه تخصص گرایی موجب افزایش کارایی ، دانش محوری و مهارت کارکنان شده و باعث صرفه جویی در وقت و کاهش هزینه و حذف سرمایه گذاری های مکرر به منظور تسهیل در کنترل وظایف و مسوولیتها می شود، با این حال یکنواختی کار و عدم جابجایی می تواند باعث خستگی و دلزدگی  آنها شودکه یکی از راههای پیشگیری از این امر ، گردش شغلی کارکنان است.

وی اضافه کرد:. گردش شغلی به معنی جابجایی موقت کارکنان برای یک دوره زمانی معین بین مشاغل هم خانواده و هم رتبه است و این گردش شغلی به معنی تغییر در حقوق و مزایای دریافتی و یا جایگاه شغلی و تخصصی آنان نخواهد بود.

قراباغی از جمله مزایای اجرای طرح گردش شغلی برای مدیران میانی شهرداری را شکوفایی استعدادهای نهفته ، افزایش انگیزه ، جانشین پروری ، جلوگیری از یکنواختی کار ، انتقال تجارب ، ایجاد روحیه تغییر پذیری ، بهبود روشها و از همه مهمتر جلوگیری از انحصاری شدن مشاغل برشمرد.

وی با اشاره به اینکه طرح گردش شغلی مدیران میانی مزایایی نیز برای شهرداری خواهد داشت ، یاداور شد: در ارزیابی مدیران میانی می توان به این نکته پی برد که آیا مدیران مذکور بخاطر قرار گرفتن در موقعیت و منطقه ای خاص توانسته اند موفق عمل کنند و یا اینکه در هر شرایطی می توانند مثمر ثمر واقع شوند، از سوی دیگر طبقه  بندی های غیر رسمی که در شهرداری وجود دارد که برای نمونه بعضی از مدیران میانی و کارکنان از رفتن به مناطق کم برخوردارتر امتناع ورزیده و دون شان خود می دانند که این طرح باعث از بین رفتن این تفکر خواهد شد.

وی با اعلام اینکه از طرفی جابجایی مدیران میانی باعث ایجاد فرصت و انگیزه برای کارکنان در مواجه با مدیر جدید خواهد شد، گفت: از دیگر مزایای این طرح ، رفع مشکلات بعضی از مراجعین است که متاسفانه از اختلافات شخصی بین مودی و مدیر مربوطه نشات می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.